اوضاع و احوال این روزهای سنگ آهن چگونه است؟

عملکرد سنگ آهن امسال و دو سال آینده

عملکرد سنگ آهن امسال و دو سال آینده

قیمت سنگ آهن در پایان هفته گذشته با ۲.۲ درصد افزایش به بالای ۴۱ دلار در هر تن رسید. اما آخر هفته این رقم زیر ۴۰ دلار بود.

 

به گزارش استیل پدیا، نوسان قیمت ها در سطوح کنونی برای مدتی ادامه می یابد اما بعید است شاهد رونق قیمت ها باشیم. بانک سیتی گروپ و موسسه کپیتال اکونومیکس در گزارش های اخیر خود به بیان دیدگاه شان در باره افق بازار سنگ آهن در سال جاری میلادی پرداخته اند. قیمت سنگ آهن در یازدهم ماه گذشته میلادی به 38.3 دلار کاهش یافته بود.

 

تحلیلگران سیتی گروپ اعلام کرده اند این احتمال کاملا وجود دارد که قیمت سنگ اهن در سال جاری میلادی به زیر 30 دلار کاهش پیدا کند. در نیمه نخست امسال، بزرگ ترین فشار بر قیمت سنگ آهن از ضعف تقاضا در چین حاصل می شود و این ضعف از کاهش تقاضا برای فولاد نشات می گیرد.

 

امسال متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد 36 دلار خواهد بود. در دو سال آینده، متوسط قیمت ها 35 دلار پیش بینی می شود. پیشتر این دو رقم به ترتیب 39 دلار و 40 دلار ذکر شده بود. در بهترین سناریو، متوسط قیمت ها در سه سال آینده 35 دلار است. این رقم در گزارش قبلی سیتی گروپ 40 دلار بود. در بدترین حالت نیز متوسط قیمت ها تا طی سه سال آینده 28 دلار است.

 

مانند قبل، ضعف تقاضا در چین و رشد عرضه از سوی شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن یعنی بی اچ چی بیلیتون، ریوتینتو، ویل اس ای و فورتسکیو، عوامل اصلی کاهش قیمت سنگ آهن هستند. کاهش هزینه های حمل و نقل و انرژی و کاهش ارزش ارزها در کشورهای تولید کننده سنگ آهن سبب شده عرضه کنندگان بتوانند هزینه تولید را پایین آورده و با قیمت های کنونی که بسیار پایین هستند به تولید ادامه دهند. بدین ترتیب هزینه تولید و میزان تقاضای سنگ آهن در چین، دو عامل اصلی در بازار سنگ آهن هستند.

 

تولید فولاد در چین امسال 2.6 درصد کاهش خواهد یافت. در یازده ماه نخست سال قبل، میزان تولید با 2.2 درصد کاهش به 738.4 میلیون تن رسید. چین نیمی از فولاد جهان را تولید می کند.

 

تحلیلگران موسسه کپیتال اکونومیکس دو هفته پیش احتمال کاهش قیمت سنگ آهن به زیر 30 دلار در هر تن را بالا بردند. از دید این گروه از کارشناسان، در نیمه دوم سال جاری میلادی قیمت ها رشد خواهند کرد.

 

ذخیره سنگ آهن در بنادر چین بار دیگر در حال افزایش و رسیدن به بالای 100 میلیون تن است. هفته گذشته میزان ذخیره با 1.7 درصد افزایش به 94.55 میلیون تن رسید که بالاترین میزان در 8 ماه اخیر است. متوسط 5 ساله ذخیره سنگ آهن در بنادر چین 92.8 میلیون تن است. در ماه مارس سال قبل این ذخیره به بالای 100 میلیون تن رسیده بود.

 

طی ماه های آینده در صورتیکه شاهد ثبات در اقتصاد چین باشیم قیمت سنگ آهن در محدود 40 دلار در هر تن نوسان خواهد کرد اما اگر پیش بینی های منفی تحقق یابد و اقتصاد چین رشدی پایین تر از 7 درصد داشته باشد قیمت ها زیر 30 دلار نوسان می کنند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران