سرمایه گذاری 3200 میلیارد ریالی چادرملو در طرح انتقال آب خلیج فارس

سرمایه گذاری 3200 میلیارد ریالی چادرملو در طرح انتقال آب خلیج فارس

با بهره برداری از طرح انتقال آب خلیج فارس به کویر مرکزی ایران، در هر ساعت بیش از 4200 متر مکعب آب سهم استان یزد و شهرستان اردکان خواهد بود.

 

به گزارش استیل پدیا، مهندس محمود نوریان در استان یزد با اعلام این خبر گفت : شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بعنوان پیشگام در اجرای پروژه عظیم و حیاتی انتقال آب از خلیج فارس بالغ بر 3200 میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته است.

 

 وی افزود: این پروژه از بندرعباس تا یزد و در ۳ فاز اجرایی می‌شود که فاز اول آن به طول ۲۹۲ کیلومتر از بندرعباس تا گل‌گهر سیرجان، فاز دوم از گل‌گهر تا مس سرچشمه در رفسنجان به طول ۱۳۶ کیلومتر و فاز سوم از مس سرچشمه تا معدن سنگ‌آهن چادرملوی یزد به طول ۳۰۷ کیلومتر است که بخش از آن به مصرف آب شرب شهر یزد می رسد.

 

مدیر عامل چادرملو با اشاره به تولید سالانه 10.5 میلیون تن سنگ آهن کنسانتره و حدود یک تا 1.5 میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی گفت: در حال حاضر علاوه بر بحران جهانی کاهش شدید قیمت سنگ آهن و رکود فروش فولاد، در داخل کشور نیز با بحران عدم مصرف فولاد مواجه هستیم که امیدواریم با برداشته شدن تحریم ها و بهبود اوضاع اقتصادی کشور ، فعالیت های عمرانی رونق بگیرد .   

 

نوریان بار دیگر در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص موضوع بهره مالکانه چادرملو گفت : در سال 1392، 948 میلیارد تومان ، سال 93 مبلغ 636 میلیارد تومان و امسال نیز با اصلاح بند 55 قانون مبلغ 340 میلیارد تومان بهره مالکانه پرداخت کرده ایم و ظاهرا این روند همچنان برای سالهای آتی ادامه دارد.

 

به گفته مدیرعامل چادرملو در سال 92 با تصویب بهره مالکانه در قانون بودجه حدود 50 درصد فروش شرکت به عنوان بهره مالکانه باید به حساب خزانه واریز می شد که 20 درصد آن سهم استان بود.

 

نوریان اضافه کرد: در سال 93 با اعتراض چادرملو و گل گهر و پیشنهاد ما مبنی بر 15 درصد فروش، در کمیسیون تلفیق با متقاعد شدن اعضای کمیسیون با 25 درصد توافق شد که نمایندگان استانهای ذیربط بجای آنکه کمک کنند و خواهان افزایش سهم 20 درصد خود باشند متاسفانه اصرار بر افزایش بهره مالکانه داشتند و آن را 30 درصد پیشنهاد دادند که مورد تصویب قرار گرفت.

 

مدیرعامل چادرملو ادامه داد: با این وجود سهم استان بطور کامل حذف شد و در نتیجه استان های یزد و کرمان که ذینفع موضوع بودند از حق انتفاع آن محروم شدند.

 

وی درباره دلیل اختلاف مبلغ اعلامی بدهی این شرکت گفت: این بدهی مربوط به مابه التفاوت بهره مالکانه سال 92 و ناشی از ابهامات فراوان در متن بند مورد نظر است که مقداری از آن را پرداخت کردیم و باقیمانده آن را نیز قرار است در طول سال 1395 پرداخت کنیم که رقم بدهی ما پس از رفع مغایرت و نهایی شدن در سال 1395 پرداخت خواهد شد و چک های آن در یک جلسه توافقی در تهران داده شده است.

 
نوریان تصریح کرد: در سال92 نیز شرکت چادرملو طبق محاسبات خود و براساس برداشتی که از قانون داشت 513 میلیارد تومان از عوارض بهره بردای خود را پرداخت کرد است .

 

مدیر عامل چادرملو با تاکید بر سرمایه گذاری 43 هزار میلیارد ریالی این شرکت در استان یزد افزود: سعی کرده ایم در آمدهایمان را در همین استان  برای  تکمیل زنجیره تولید هزینه و سرمایه گذاری کنیم . و خوشحالیم که تا کنون توانسته ایم بیش از 4900 شغل بطور مستقیم و 29 هزار شغل بطور غیر مستقیم در این استان ایجاد کنیم .

 

نوریان همچنین در خصوص نگاه شرکت چادرملو به مسائل زیست محیطی منطقه گفت : به شما اطمینان می دهم تمامی فعالیت های مجتمع معدنی چادر ملو و گنله سازی اردکان بر اساس ضوابط و استاندارد های محیط زیست است و هرگز خارج از اصول زیست محیطی عمل نمی کنیم چون  رعایت استانداردهای زیست محیطی را تکلیف و وظیفه خود می دانیم ، بنابر این با صرف هزینه های بسیار و با بکار گیری  تجهیزات و انجام اقدامات به روز  مانع از هر گونه آلودگی  آب و خاک شده ایم . وی کفت این انصاف نیست که اگر صنایع دیگر با عدم رعایت اقدامات زیست محیطی، موجب افزایش آلاینده ها می شوند آنرا به حساب ما بگذارید.

 

نوریان  ضمن تقدیر از رسانه های گروهی برای شفاف سازی عملکرد مدیران و مسئولان که وظیفه ای غیر از خدمتگذاری به جامعه ندارند گفت: ما هرگز خود را وارد کشمکش های سیاسی و جناحی نمی کنیم و تنها هدف ما تلاش برای توسعه بخش اقتصاد و تولید است ، بنا بر این تقاضای ما این است که عملکرد مثبت و یا منفی ما را به دیدگاههای جناحی متصل نکنید و اجازه دهید ما به تولید بیاندیشیم و سیاستمداران  هم به امور سیاسی .


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران