بايد تعرفه هاي سنگين براي واردات محصولات فولادي تعيين گردد

افزايش 15 درصدي تعرفه ها ، مشكلات صنعت فولاد را حل نمي كند

افزايش 15 درصدي تعرفه ها ، مشكلات صنعت فولاد را حل نمي كند

مشكلات كنوني صنعت فولاد كشور ناشي از عدم توازن بين عرضه و تقاضا است در حاليكه توليد واحد هاي فولادي كشور به اندازه مصرف مي باشد اما واردات محصولات فولادي اين موازنه را از بين برده است .

 

به گزارش استیل پدیا، مهندس صادقي مديرعامل ذوب آهن اصفهان ضمن بيان مطلب فوق گفت: اقتصاد كشور متاثر از كاهش قيمت نفت هم اكنون با مشكلاتي مواجه است كه اين مشكلات در صنعت فولاد نيز ديده مي شود اما شرايط به گونه اي نيست كه نتوان آن را مديريت كرد . كشور ما شرايط سخت تري همچون دوران دفاع مقدس را نيز پشت سرگذاشته و لذا ازتجربه لازم براي عبور از اين بحران برخورداريم .

 

وي افزود : براي عبور از اين مشكلات بايد سياست هاي درست  با فوريت اتخاذ شود و در خصوص ركود كنوني در صنعت فولاد ، بايد هر چه سريعتر تعرفه هاي سنگين براي واردات محصولات فولادي تعيين گردد . در واقع اگر اين تعرفه ها به موقع برقرار شده بود ، امروز شاهد اين معضلات ويرانگر در صنعت فولاد كشور نبوديم .

 

مديرعامل ذوب آهن با اشاره به اينكه هم اكنون تعرفه محصولات فولادي بين 15 تا 20 درصد است گفت : دولت تصميم دارد كه اين تعرفه را تنها 15 درصد افزايش دهد كه آن هم محدود به برخي كشورها از جمله چين است و لذا نمي تواند موجب رونق بازار اين محصولات شود .

 

وي افزود : چين به دليل كاهش رشد اقتصادي ، تمايل بسياري به صادرات محصولات فولادي دارد كه همين امر نيز صنعت فولاد كشور ما را تحت تاثير قرار داده و اقدامي نيز براي مقابله با آن نمي شود. در حاليكه كشورهاي صنعتي مانند آمريكا براي مقابله با دامپينگ چين ، تعرفه هاي بالاي 100 درصد وضع كرده اند .

 

مهندس صادقي تصريح كرد : شركت هاي فولادي كشور به دلايل مختلف از توان رقابتي كمي در سطح بين المللي برخوردارند از جمله اينكه قيمت مواد اوليه همچون سنگ آهن در دنيا به يك سوم كاهش يافته است اما توليد كنندگان داخلي به دليل حفظ معادن كشور بايد سنگ آهن را با قيمت گذشته خريداري كنند .

 

مديرعامل ذوب آهن ، ضمن تاکید بر افزايش هرچه سریعتر تعرفه واردات فولاد ، خواستار اقدام دولت ، مشابه آنچه براي صنعت خودور صورت گرفت ،  جهت رونق پروژه هاي عمراني و  صنعت ساخت و ساز شد تا از اين طريق صنعت فولاد كشور از ورطه سقوط نجات يابد .

 

مهندس صادقي همچنين از اقدام  ذوب آهن جهت ساخت مسكن در شهرهاي اصفهان و فولادشهر در تعداد زياد خبر داد و گفت : اين كار در رونق دوباره صنعت ساختمان موثر است و جهت عبور از بحران كنوني صورت مي گيرد . با توجه به اينكه ذوب آهن در ساخت اين مسكن ها به دنبال سودآوري نيست ، لذا با قيمت خوب واگذار خواهند شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران