واردات سنگ‌آهن به صرفه‌تر است

استراتژی فولادسازان کاهش هزینه تولید باشد

استراتژی فولادسازان کاهش هزینه تولید باشد

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی عرش با تاکید بر کاهش هزینه تولید فولاد و سنگ‌آهن عنوان کرد: صنعت فولاد می‌تواند هزینه تولید را کاهش دهد تا قیمت تمام شده منطقی شود اما معدنکاران سنگ‌آهن در شرایط فعلی به دلیل هزینه‌های بالای حمل و نقل هزینه تولیدشان بالا است و با این وجود واردات سنگ‌آهن به صرفه‌‌تر است.

 

به گزارش استیل پدیا، ابوالقاسم شفیعی درباره استراتژی تولید سنگ‌آهن و فولاد اظهار کرد: به دلیل اینکه هنوز سهم‌مان از واردات شمش فولاد بالا است، بازار داخلی آمادگی توسعه دارد و می‌توان ظرفیت تولید فولاد را بالا برد.

 

او در این باره افزود: اگر در شرایط فعلی می‌خواهیم استراتژی افزایش تولید را در پیش بگیریم باید در وهله اول هزینه‌ تولید فولادمان را پایین بیاوریم زیرا در غیر این صورت تولید به صرفه نیست و آن زمان است که باید مانند غول‌های فولادی جهان استراتژی کاهش تولید را پیشه کنیم.

 

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی عرش با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده تولید سنگ‌آهن و فولادمان بالا است، گفت: زمانی که تولیدکنندگان کشور بتوانند هزینه‌های تولید خود را به حداقل برسانند، محصول تولیدی در نهایت به صرفه تمام می‌شود. تا زمانی که بازارمان به محصولات فولادی نیاز دارد نباید به سمت کاهش تولید رفت اما اگر هزینه تولید در صنعت فولاد کاهش پیدا نکند، فولادسازان هم توان رقابت چه در بازار داخلی و چه در بازار جهانی ندارند.

 

او افزود: صنعت فولاد می‌تواند هزینه تولید را کاهش دهد تا قیمت تمام شده منطقی شود اما معدنکاران سنگ‌آهن در شرایط فعلی به دلیل هزینه‌های بالای حمل و نقل هزینه تولیدشان بالا است و با این وجود واردات سنگ‌آهن به صرفه‌تر است. زیرا فقط 5 درصد از صادرات سنگ‌آهن با حمل و نقل ریلی انجام می‌شود.

 

این اظهارات در حالی است که پیش‌بینی می‌شود با کاهش رشد اقتصادی چین، بازار جهانی تا چند سال آینده با پدیده مازاد تولید فولاد روبه‌رو شود. بر این اساس بیشتر غول‌های جهانی فولاد همچنان روند کاهشی تولید را در پیش گرفته‌اند و قرار است میزان تولیدات‌شان را کاهش دهند و در این میان تنها هند و ایران است که در مسیر افزایش تولید فولاد قرار دارند و برای بالا بردن ظرفیت خود برنامه‌ای بلندمدت طراحی کرده‌اند.

 

البته این در شرایطی است که شنیده‌ها حاکی از آن است که به تازگی واحدهای فولادسازی ایران هم در آستانه کاهش ظرفیت تولید قرار گرفته‌اند و ممکن است به زودی استراتژی صنعت فولاد مورد بازنگری قرار بگیرد. 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران