علت منفی بودن این تورم از نگاه مرکز آمار

جزء به جزء کارنامه تورمی بخش معدن

جزء به جزء کارنامه تورمی بخش معدن

از زمستان 93 تا تابستان 94 در سه فصل متوالی نرخ تورم فصلی تولیدکننده بخش معدن منفی شده است. اگرچه دولت در پی کاهش تورم بوده اما تورم منفی از نگاه برخی کارشناسان شاید سیگنال چندان مثبی برای سرمایه‌گذاران این حوزه نباشد.

 

به گزارش استیل پدیا، مرکز آمار تورم تولیدکننده بخش معدن را منتشر کرده است. گزارشی که نشان می‌دهد تورم فصلی تابستان 94، منفی 6.6 درصد و تورم نقطه به نقطه منفی 3.6 درصد است. درصد تغییر مجموع فصل‌های منتهی به فصل مربوط در سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 6.8 درصد و تورم سالانه این بخش هم 20.1 درصد است.

 

مرکز آمار در گزارشی که منتشر کرده نوشته شاخص قیمت در بخش استخراج کانه‌های فلزی نسبت به فصل قبل 10.4 درصد کاهش داشته که این کاهش بیشتر تحت تاثیر کاهش 11.7 درصدی فعالیت استخراج سنگ‌های آهنی به وجود آمده است. همین نکته در این گزارش این مساله را مطرح می‌کند که فعالیت‌های بخش سنگ آهن در این فصل نسبت به فصل قبل کاهش یافته و بیانگر آماری مشکلات فعالان بخش سنگ آهن است که درخود گزارش هم تاکید شده که این کاهش ناشی از کاهش قیمت کنسانتره آهن است.

 

همچنین در بخشی دیگر از گزارش کاهش 6.5 درصدی استخراج سنگ مس عنوان شده است. این موارد درکنار نرخ منفی تولیدکننده بخش معدن نشان می‌دهد، منفی شدن نرخ تولیدکننده نشانگر اتفاق چندان مثبتی در بخش معدن نیست. بلکه به نظر می‌رسد شاید کاهش فعالیت در بخش‌های معدنی و افت سرمایه‌گذاری و فعالیت در این بخش موجب منفی شدن تورم معدن شده است.

 

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران