سنگ آهن 50 دلاری و نگاه گلدمن ساکس به بازار سنگ آهن

سنگ آهن 50 دلاری و نگاه گلدمن ساکس به بازار سنگ آهن

سنگ آهن، به دلیل افزایش تولیدات کم هزینه و کاهش تقاضا در چین بر اثر اشباع جهانی، دوباره به محدوده 50 دلار بر تنی رسیده است و گلدمن ساکس پیش بینی ضرر و زیان های بزرگ را می کند.

 

به گزارش استیل پدیا، مدیر ارشد سرمایه گذاری گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، کیتی هادسون (Katie Hudson)، اظهار کرد: ما معتقدیم سنگ آهن به شدت در حال کاهش قیمت است. تولید کنندگان اصلی سنگ آهن، حجم بسیار زیادی از سنگ آهن را با حوالی قیمت 20 دلار بر تن استخراج می کنند. این رقم نشان می دهد که آشفتگی در بازار سنگ آهن تا کجا می تواند ادامه یابد.

 
بهای سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر کینگداو، بعد از 1.1 درصد کاهش به 51.03 دلار بر تن رسیده است. این ماده خام که در 8 جولای به کمینه قیمت 44.59 دلار رسیده بود، برای اولین سقوط ماهانه خود از جولای تاکنون آماده می شود.

 
کاهش های اخیر در قیمت های مواد معدنی، نشان می دهد که بازار جهانی سنگ آهن هنوز راه زیادی تا رسیدن به تعادل دارد؛ چراکه تولیدات ارزان قیمت شرکت های بزرگ سنگ آهن، در حال افزایش، و تقاضای فولاد در حال کاهش است. ریوتینتو (Rio Tinto Group) و واله (Vale SA) این ماه اعلام کردند که تولیدات آنها در فصل سوم 2015، با رشد همراه بوده است، در حالیکه سرعت رشد اقتصادی چین در حال کمتر شدن است و تولید فولاد نیز با افت مجدد همراه بوده است.

 

در شرایط کنونی که بسیاری از کارخانه های فولاد، به خاطر وضعیت قیمت ها، درگیر با ضررو زیان اقتصادی هستند، مدیرعامل بائواستیل (Baosteel) چین، پیش بینی کرده است که مجموع تولید جهانی فولاد، با سقوط 20 درصدی همراه خواهد شد.

 

چشم انداز گلدمن ساکس

 
هادسون در ادامه افزود: دیدگاه کنونی ما به قیمت سنگ آهن، تحت تاثیر دو عامل است؛ یکی نگرانی از بابت افزایش عرضه و دیگری فضای بی تلاطم تقاضا. او همچنین پیش بینی گلدمن ساکس را از قیمت بلند مدت سنگ آهن، زیر 50 دلار بر تن خواند. به بیان او، قیمت سنگ آهن از این پس با احتمال بالایی برای کاهش همراه است.

از تاریخ 10 جولای تاکنون، قیمت سنگ آهن در بازه 40 تا 50 دلاری است که ناشی از کاهش حجم استوک پایل های چین بوده است.

 
لازم به ذکر است که تولید فولاد خام چین در 3 فصل اول 2015، افت 3 درصدی را تجربه کرد و به 66.12 میلیون تن رسید.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران