1 تریلیون دلار ثروت معادن افغانستان؛ در دستان طالبان

1 تریلیون دلار ثروت معادن افغانستان؛ در دستان طالبان

جنگجویان طالبان، نه تنها در میدان جنگ به دستاوردهای خود اضافه می کنند، بلکه منبع درآمدی را از دسترس افغانستان دور می کنند که برای پرداخت هزینه های ارتش این کشور بدون کمکی از جانب امریکا، ضروری است.

 

به گزارش استیل پدیا، به نقل از وزیر پطرولیوم افغانستان، داوود شاه صبا (Daud Shah Saba)، دولت افغانستان برای سومین سال متوالی، در سال 2015 حدود 30 میلیون دلار از بخش معدن خود کسب درآمد کرده است؛ در حالیکه طبق طرح های پیشین، رقم 1.5 میلیارد دلار برای درآمد این بخش تخمین زده می شد. این رقم همچنین، یک چهارم از درآمدی است که سالانه از طریق فروش یاقوت و زمرد، عاید قاچاقچیان (که عمدتا با طالبان و جنگ سالاران محلی در ارتباطند) می شود.

 
شاه صبا در مصاحبه ای اعلام کرد: متاسفانه ما نتوانستیم بخش معدن خود را به خوبی مدیریت و کنترل کنیم. در شرایط حساس و به هم ریخته کنونی، بسیار دشوار است که بگوییم چه زمان افغانستان از بخش معدن خود، می تواند انتظار سود داشته باشد.

 
کمک های بین المللی که به رهبری امریکا به افغانستان می شود، دو سوم از بودجه 7.2 میلیارد دلاری این کشور را در سال 2015 تامین می کند؛ ثروت معدنی افغانستان به ارزش 1 تا 3 تریلیون دلار، به شدت حیاتی است که بتواند این فضای خالی را پر کند.

 
صبا، که پس از انتخابات سال گذشته به کابینه اشرف غنی (Ashraf Ghani) پیوسته است، اکنون مورد انتقاد است چراکه پیش تر وعده کرده بود که امسال افغانستان 1.5 میلیارد دلار از بخش معدن درآمد خواهد داشت و طی یک دهه آینده به خودکفایی خواهد رسید.

 

افغانستان ذخایر عظیمی از مس، طلا، سرب، عناصر نادر و لیتیوم (فلزی که در ساخت باتری گوشی های تلفن همراه کاربرد دارد) دارد.

 

تاخیر چینی ها

 
با این حال، دو پروژه بزرگ معدنی این کشور، درگیر تاخیر و منازعات قراردادی شده است. همچنین افت قیمت مواد معدنی نیز در سال های گذشته، کار را برای جذب سرمایه گذار دشوار کرده و سبب افزایش ریسک سرمایه گذاری در این کشور شده است.

 
شرکت متالورژی چین (Metallurgical Corporation of China)، در سال 2007، قراردادی به ارزش 3 میلیارد دلار را برای استخراج معدن مس عینک، دومین ذخیره بزرگ مس در جهان، که اکنون در حال رفع اختلافات برسر ساخت خط آهن و کارخانه ای برای تولید برق است. این شرکت چینی همچنین به دنبال پرداخت حق امتیاز کمتری به دولت افغانستان است.

 
تاخیرهای ناشی از وضعیت امنیتی منطقه، جابه جایی های زمینی و همچنین نیاز به حفر آثار بودایی موجود در سایت معدن، به کارآیی اقتصادی این پروژه لطمه می زند. این شرکت چینی همچنین متذکر شده است که به دنبال یافتن راه حلی به صورت برد-برد در این قرارداد می گردد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران