افزایش تقاضا، معدن را از رکود خارج می‌کند

افزایش تقاضا، معدن را از رکود خارج می‌کند

چندی پیش وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از بسته سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود رونمایی کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، رکود اقتصادی شکل گرفته در اقتصاد توانسته بخش‌های مختلفی ازجمله صنعت و معدن را تحت تاثیر قرار دهد. وجود ذخایر معدنی فراوان در کشور توانسته ایران را جزو ۱۵ کشور معدنی جهان قرار بدهد، اما رکود اقتصادی ایجاد شده باعث کاهش قیمت محصولات معدنی و از بین رفتن رونق بازار شده که در سال‌های گذشته تکاپوی فراوانی به همراه داشت. البته ناگفته نماند مواد معدنی در سطح بازارهای جهانی با رکود و کاهش قیمت مواجه شده‌اند که بخشی از آن به سیاست‌های اقتصادی چین باز می‌گردد. امروز چشم امید فعالان بخش معدن به‌ ویژه فعالان بخش خصوصی به بسته اقتصادی است که دولت برای رونق اقتصادی تدوین کرده است.

 

بسته سیاست‌های اقتصادی دولت برآیند پیشنهادات وزارتخانه‌ها

 
عباسعلی ایروانی، مدیرکل نظارت بر امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره بسته سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود اقتصادی و تاثیر آن بر معدن، اظهار کرد: این بسته بیشتر بخش‌ها ازجمله بخش معدن را در بر می‌گیرد. در واقع رکود تنها در یک بخش مانند معدن ایجاد نشده بلکه یک موضوع عمومی بوده و بخش‌های مختلف را زنجیروار تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد.

 
وی بیان کرد: بحث مطرح‌شده در این بسته، افزایش تقاضا و ساخت و ساز است که می‌تواند در بخش معدن نیز موثر باشد. در واقع به هر میزان متقاضی در بخش‌های دیگر افزایش یافته و از رکود فاصله بگیرند بر بخش‌هایی دیگر ازجمله معدن که تامین‌کننده مواد اولیه صنایع است، تاثیر بیشتری خواهد داشت. به گفته ایروانی، این بسته پیشنهاد دولت و برآیند پیشنهادات وزارتخانه‌های خود ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت است. بدون شک وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش مهمی از اقتصاد و تولید کشور است و مسئله رکود نیز به‌ طور عمده با کلید تولید، گردش مالی و ایجاد تقاضا باز می‌شود. بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت در این تصمیم نقش بسیاری داشته است.

 

مدیرکل نظارت بر امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، درباره ایجاد سرمایه در بخش معدن، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در غیرفعال شدن واحدهای تولیدی مطرح است، موضوع نقدینگی است. یعنی واحدها سرمایه و ماشین‌آلات در اختیار دارند اما نقدینگی ندارند تا بتوانند در شرایطی که تحریم‌ها در حال رفع شدن هستند، نسبت به تامین مواد اولیه اقدام کنند. در نتیجه تامین نقدینگی و ایجاد سرمایه جزو عواملی است که می‌توانند این واحدها را فعال کند.

 

تهاتر بانک مرکزی با بانک‌های عامل برای فروش محصولات مسی

 
احمد مرادعلیزاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران درباره بسته اقتصادی دولت برای خروج از رکود اقتصادی و تاثیر آن بر حوزه مس گفت: مبلغی که اعلام شده در اختیار تولید کنندگان قرار می‌گیرد، در حال حاضر نمی‌تواند مشکلی را حداقل در حوزه مس حل کند. اما پیشنهاد ما برای خروج از رکود به این صورت بود که به ازای محصولی که تولید شده و به اصطلاح روی زمین است براساس قیمت‌های بین‌المللی و کسر بهره بانکی با توافق بانک مرکزی با یکی از بانک‌های عامل تهاتر شود تا زمانی که کالا فروخته شود. پس از فروش کالا در مدتی که پول در اختیار ما است بهره آن را پرداخته و پول بانک را از محل فروش پرداخت خواهیم کرد.

 

وی اظهار کرد: در صورتی که این پیشنهاد برای شرکت‌های تولیدی که محصول مانده بر زمین دارند اجرایی شود، بخشی از مشکلات موجود حل خواهد شد. با اجرای این پیشنهاد بانک به‌ صورت موقت محصول را خریداری می‌کند. با توجه به اینکه محصول مس، به‌دلیل رکود جهانی و تحریم‌های وضع شده علیه ایران در صادرات با مشکل مواجه شده است. به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، با اجرای این پیشنهاد بسیاری از مشکلات مس و فولادی‌ها حل خواهد شد اما هنوز صحبت‌های دقیق درباره آن مطرح نشده است بلکه ما پیشنهادات خود را به سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی ارائه داده و منتظریم تا از سوی سازمان برنامه‌ ریزی و بانک مرکزی و از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت یا ایمیدرو زمان اجرای آن به ما ابلاغ شود.

 

مرادعلیزاده درباره رفع تحریم‌ها و تاثیر بر صنعت مس افزود: در سال‌های گذشته هرچند قیمت‌های جهانی با کاهش مواجه بوده و در شرایط تحریم قرار داشتیم اما خوشبختانه شرکت با یک شرایط منطقی اداره شده و پروژه‌ها پیشرفت داشته‌اند. در واقع پروژه‌های به‌ صرفه و اقتصادی اجرایی شدند. البته اجرای برخی از پروژه‌ها با قیمت‌های فعلی در بازار جهانی اقتصادی نبودند. اما اصل موضوع این است که رفع تحریم‌ها بر گردش مالی و سرعت دادن به حل مشکلات اثرگذار خواهد بود. با توجه به اینکه قیمت‌ها پایین است اگر محصول به فروش رسد و گردش مالی ایجاد شود بدون شک بخش زیادی از مشکلات برطرف خواهد شد.

 

آینده درخشان صنعت مس پس از «برجام»

 
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: با اجرایی شدن برجام، سرمایه‌ گذاری در صنعت مس از سوی سرمایه‌ گذاران خارجی افزایش خواهد یافت. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: با توجه به اینکه دارندگان ذخایر مس در دنیا کشورهای محدودی هستند و ایران هم یکی از بزرگترین تولید کنندگان مس به شمار می‌آید، می‌توان نتیجه گرفت یکی از زمینه‌های بسیار خوب برای سرمایه‌ گذاری در جهان، مس است.

 

مهدی کرباسیان، افزود: تاکنون درصد محدودی از ذخایر معدنی ما در حوزه مس اکتشاف شده‌اند و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و دولت یازدهم مبنی بر توسعه فعالیت‌های معدنی و ایجاد ارزش‌افزوده در این بخش، یکی از سرمایه‌ گذاری‌های مناسبی که ظرفیت بسیار خوب و آینده درخشانی برای سرمایه‌ گذاری دارد، صنعت مس است و به نظر می‌رسد شرکت‌های بین‌المللی در این زمینه استقبال خوبی خواهند کرد.

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ورود هیات‌های اقتصادی خارجی پیش از تصویب «برجام» و لغو تحریم‌ها بیان کرد: درباره مس، شرکت‌های معتبر بین‌المللی مذاکرات خوبی با ایران داشتند و علاقه‌مندی‌های خود را به این حوزه نشان دادند. ما در تلاشیم تا ارتباط و همکاری بسیار خوبی با شرکت‌های فعال در این حوزه برقرار کنیم.

 

کرباسیان درباره نقش صنایع معدنی و فلز مس در برنامه ششم توسعه گفت: مس جزو یکی از زمینه‌هایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن توجه وی‍ژه‌ای دارد و در نظر دارد سرمایه‌ گذاری‌های ویژه‌ای در این‌باره انجام شود. وی ابراز امیدواری کرد که با تدابیر اتخاذ شده در زمینه افزایش نقش معدن در ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر و بالا رفتن تولید ناخالص ملی به برنامه‌های تعیین شده در برنامه ششم توسعه و افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ برسیم.

- کتایون ملکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران