تولید فولاد چین ممکن است تا 20 درصد کاهش یابد

کاهش قیمت فولاد تا کجا؟

کاهش قیمت فولاد تا کجا؟

به گفته رئیس دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در چین، صنعت فولاد این کشور (که بزرگترین صنعت فولاد جهان است) اکنون با بحران روبروست و تمام تولیدکنندگان فشار آن را حس می کنند. بائواستیل (Baosteel)، پیش بینی می کند که تولید فولاد جهان با کاهش 20 درصدی مواجه خواهد شد.

 

به گزارش استیل پدیا، رئیس کل بائواستیل اعلام کرد در 8 ماه نخست 2015، مجموع زیان این صنعت به 18 میلیارد یوآن (2.8 میلیارد دلار) رسیده است در حالیکه در مدت مشابه سال قبل، رقم زیان صنعت فولاد به 14 میلیارد یوآن بالغ شده بود. به گفته او، تولید فولاد جهان به مرور به یک پنجم کاهش خواهد یافت و به تجربه مشابه امریکا و سایر کشورهای جهان خواهد پیوست.

 
پس از چندین دهه افزایش، تولید فولاد چین وارد روند کاهش شده است زیرا نیاز داخلی چین به دلیل رکود بازار مسکن، اکنون در حال تنزل است و سرعت رشد اقتصادی این کشور از همیشه کمتر بوده است. افت رشد اقتصادی سبب پایین آوردن قیمت های سنگ آهن و فولاد شده است و موجب شد تولیدکنندگان فولاد در جستجوی بازارهای بیشتر بین المللی برآیند. چین، با تولید نیمی از حجم فولاد جهان، مهم ترین نقش را در صنعت جهانی فولاد دارد.

 
در فاصله سال های میان 1990 تا 2014، تولید فولاد خام چین بیش از 12 برابر شد و این نشانه ای بود از شکل گیری بزرگترین اقتصاد آسیا. تولید فولاد این کشور در سال گذشته به سقف خود رسید و رقم 823 میلیون تن متریک را برای خود ثبت کرد. این کشور امسال در 9 ماه نخست، 608.9 میلیون تن متریک تولید فولاد داشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از کاهش 2.1 درصدی حکایت دارد.

 

چشم انداز تولید

 
انجمن جهانی فولاد با اشاره به چین، چشم انداز خود را از حجم تقاضای جهانی برای فولاد کاهش داده است. حجم مصرف فولاد در جهان به میزان 1.7 درصد کاهش یافته و به 1.513 میلیارد تن خواهد رسید. در ماه آوریل پیش بینی شده بود که نیاز جهان به میزان 0.5 درصد افزایش یابد و به 1.544 میلیارد تن برسد.

 

چشم انداز قیمت فولاد

 
مدیرعامل بائواستیل همچنین ذکر کرد که قیمت های فولاد از آغاز سال 2015 تاکنون 27 الی 28 درصد کاهش یافته اند. اینکه تا کجا کاهش قیمت ادامه می یابد، بستگی به آن دارد که کارخانه های ضررده تولید کننده فولاد، تا کجا بتوانند به تولید ادامه دهند. اگر هیچ کارخانه ای از مدار تولید کنار نرود، قیمت همچنان پایین تر خواهد رفت. اما به عقیده من، این موضوع، مدت زیادی دوام نخواهد داشت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران