به گفته فعالان بازار

شرایط نامساعد برای شمش دریای سیاه

شرایط نامساعد برای شمش دریای سیاه

شرایط برای شمش صادراتی دریای سیاه هیچ حرکت روبه بهبودی نداشته است . برخی از تولیدکنندگان کشورهای مشترک المنافع بدلیل عدم توانائی رقابت با سایر رقبا بازار را ترک کرده اند ، آنها همچنان قیمت پیشنهادهای خود را بالا نگه داشته اند اما با در نظر گرفتن ترجیح شمش چینی توسط خریدارن علاقه ای به شمش دریای سیاه در بازار وجود ندارد .

 

به گزارش استیل پدیا، قیمت های مورد درخواست تجار 270 تا 275 دلار FOB دریای سیاه است . به نقل از یک تاجر : کارخانه ای اکراینی محموله ای شمش که تولید ماه ژانویه خواهد بود را با قیمتی معادل 270 تا 272 دلار FOB ادسا (Odessa یکی از بنادر اکراین در سواحل دریای سیاه ) تحویل ماه فوریه معامله کرده است . برپایه اظهارات منابع آگاه : باوجودی که تولیدکنندگان اقدام به فروش محموله های تولیدی در ماه ژانویه نموده اند اما هنوز هم تولیدات ماه دسامبر در بازار یافت می شود .

 

یکی از نمایندگی های فروش کارخانه متالوینوست (Metalloinvest) روسیه گفت : این کارخانه قیمت 270 دلار FOB نووراسی یسک (Novorossiysk یکی از بنادر مهم روسیه در سواحل دریای سیاه) را برای شمش مطالبه می کند که پائین ترین پیشنهاد شنیده شده تاکنون است ، قیمت ارائه شده از سوی کارخانه آرسلورمیتال (ArcelorMittal) نیز 280 دلار CFR ترکیه است که معادل 270 دلار FOB دریای سیاه می باشد .

 

یک تاجر از اهالی خاورمیانه معتقد است این امکان وجود دارد که با قیمت 260 تا 265 دلار FOB دریای سیاه هم از کشورهای مشترک المنافع خرید کرد اما موضوع این است که کسی حاضر به فروش با این قیمت نیست . تاکنون هیچ قیمت ثابتی برای معاملات وجود ندارد .

 

در این میان قیمت های شمش صادراتی چین به 255 دلار CFR ترکیه و یا 265 تا 270 دلار CFR شمال آفریقا کاهش یافته است که تقریباً 25 تا 30 دلار کمتر از قیمت های کشورهای مشترک المنافع است ، این فاصله بین قیمت های چین و کشورهای مشترک المنافع  در چند هفته گذشته مرتباً در حال گسترش بوده است . اما این را نباید نادیده گرفت که بطور معمول خریداران ترک حاضر به پرداخت  10 تا 15 دلار بیشتر برای کیفیت شمش دریای سیاه در مقایسه با محصولات چین هستند .

 

عدم ثبات قیمت های شمش اغلب تولیدکنندگان دریای سیاه بخصوص آنهائی که از تولید به روش کوره قوس الکتریکی استفاده می کنند را مستأصل ساخته است و برخی دیگر از آنها هم تولید خود را کاهش داده اند . کارخانه الکترواستال (Elektrostal) اکراین و چند کارخانه دیگر خط تولید خود را متوقف کرده اند ، کارخانه (BMZ) روسیه اخیراً هیچ سفارش شمشی قبول نمی کند و بجای آن  به فروش دیگر تولیدات فولادی روی آورده است . کارخانه متینوست (Metinvest) اکراین هم تولید خود را کاهش داده و در بازار شمش نیز فعال نیست .  

 

شمش دریای سیاه در 265 دلار FOB ثابت ماند .


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران