نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران خواستار شد

سیاست ضدتورمی دولت نباید به ضرر تولید باشد

سیاست ضدتورمی دولت نباید به ضرر تولید باشد

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران توجه دولت به تامین مالی بنگاه‌ها را الزامی دانست و گفت: فاینانسورها از بخش خصوصی‌ گارانتی یا تضمینی برای منابع مالی‌شان می‌خواهند که بخش خصوصی در این زمینه ناتوان است.

 

به گزارش استیل پدیا، بهرام شکوری با اشاره به سیاست‌های ضد تورمی دولت اظهار کرد: هدف گذاری دوت برای ایجاد تورم تک رقمی سیاست مناسبی است اما باید دید به چه بهایی تورم قرار است تک رقمی شود و رونق اقتصادی به وجود خواهد آمد.

 

او با بیان اینکه با کاهش قیمت‌ها قدرت خرید مردم بالا می‌رود، گفت: هر چقدر تورم کاهش پیدا کند، اخراج کارگران در واحدهای تولیدی افزایش پیدا می‌کند و این سیگنال منفی به اشتغال کشور است و بنابراین سیاست‌های ضد تورمی و تک رقمی شدن آن کمکی به بخش تولید نخواهد کرد. در حالی که باید با کمترین آسیب به بخش‌های اقتصادی تورم را پایین آورد.

 

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران افزود: دولت باید با تامین مالی بنگاه‌ها به فعالان اقتصادی کمک کند تا هر چه زودتر این واحدها از رکود خارج شوند. در حاضر هیات‌ها و سرمایه‌ گذاران خارجی در حال رصد کردن ظرفیت‌های ایران هستند و هیچ کدام از آنها تا مقطع فعلی سرمایه‌ و منابع مالی خود را به ایران نیاورده‌اند و بیشتر به دنبال این هستند که تحریم‌ها به صورت کامل برداشته شود و بعد وارد همکاری و سرمایه‌ گذاری مشترک با ایران شوند.

 

نایب رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان ایران با بیان اینکه بیشتر تحلیلگران بین‌المللی نتیجه سرمایه‌ گذاری در حوزه معادن ایران را مطلوب می‌بینند، گفت: در حال حاضر بخش خصوصی برای تامین مالی بنگاه خود در راستای بروز رسانی ماشین‌ آلات با مشکل مواجه است در حالی که می‌توان در این دوره که صنایع معدنی زیر سایه رکود فعال هستند از صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی کمک‌ گرفت.

 

شکوری تصریح کرد: با تزریق منابع جدید به صندوق که می‌تواند این منابع حاصل از درآمدهای حقوق دولتی معادن باشد، بسیاری از صنایع معدنی را رونق داد. حتی می‌توان صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری فعالیت‌های معدنی با بانک صنعت و معدن همکاری داشته باشد و موسسات مالی که فاینانسور هستند منابع موجود خود را برای سرمایه‌ گذاری در ایران به این صندوق تزریق کنند.

 

او در این باره افزود: معمولا فاینانسورها از بخش خصوصی‌ گارانتی یا تضمینی برای منابع مالی‌شان می‌خواهند که بخش خصوصی در این زمینه ناتوان است و نمی‌تواند ضمانت سرمایه‌ گذاری آنها را برعهده گیرد اما بانک مرکزی می‌تواند با بهره از این صندوق مجاب شود با فاینانسورها مذاکره کند و ضمانت لازم را به آنها برای امنیت سرمایه‌ گذاری در ایران و همکاری با بخش خصوصی بدهد.

 

شکوری با بیان اینکه اگر این روش تامین مالی بنگاه‌ها اجرایی شود، مشکل بخش خصوصی حل می‌شود، گفت: تزریق منابع مالی به صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری فعالیت‌های معدنی رفتار بخش خصوصی با سرمایه‌ گذاران خارجی در فضای مطمئن‌تری جریان می‌گیرد و دولت در زمینه سرمایه‌ گذاری بهتر می‌تواند منابع مالی خارجی را به داخل کشور و در طرح‌های اقتصادی تزریق کند و ضمانت کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران