مروری بر بازار از نگاه بلومبرگ

افزایش قیمت سنگ آهن

افزایش قیمت سنگ آهن

به گفته موسسه تحقیقات BMI، سنگ آهن در سال 2016 به افت خود ادامه خواهد داد زیرا تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن به تولید با هزینه کم ادامه داده، از سوی دیگر نیاز چین به سنگ آهن ضعیف است؛ گلدمن ساکس نیز کاهش قیمت را پیش بینی می کند.

 

به گزارش استیل پدیا، این موسسه پیش بینی کرده است قیمت سنگ آهن، در مدت زمان باقی مانده تا پایان سال 2015، به قیمت 50 تا 60 دلار معامله خواهد شد و پس از آن در سال 2016 به بهای 45 تا 55 دلار بر تن بالغ خواهد شد.

 
قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر کینگداوی چین با 1.1 درصد افزایش به 56.61 دلار بر تن رسید.

 
سنگ آهن در سال 2015 حدود 21 درصد از ارزش خود را از دست داد زیرا تولید کنندگان همچون ریوتینتو (Rio Tinto) و بی اچ پی بیلیتون (BHP Billiton) در استرالیا و واله (Vale) در برزیل، در صدد بودند علیرغم کاهش تقاضا در چین، با رشد تولیدات کم هزینه تر، سهم بیشتری از بازار سنگ آهن را در اختیار بگیرند.

 
BMI پیش بینی می کند که از سال 2015 تا 2019، نرخ کاهش مصرف فولاد در چین سالانه 1.3 درصد باشد.

 
تولید کنندگان اصلی سنگ آهن، تولید خود را باز هم افزایش خواهند داد تا رقبای پر هزینه تر خود را از سر راه بردارند. هر سه شرکت بی اچ پی بیلیتون، ریوتینتو و واله، گزارش کرده اند که در سال 2014 توانسته اند رکورد جدیدی در حجم تولیدات خود ثبت کنند، و در مدت زمان پیش رو نیز این رویه را حفظ خواهند کرد.

 

پیش بینی ها از بازار سنگ آهن

 
به گفته بانک مورگان استنلی (Morgan Stanley)، رشد تولید از سوی 4 تولید کننده برتر سنگ آهن، سبب کاهش های شدید در میان سایر فعالان در زمینه تولید این ماده معدنی شده است. همچنین قرار است تولیدات معدن جدید روی هیل (Roy Hill) نیز در ماه اکتبر آغاز شود.

 
گلدمن ساکس (Goldman Sachs Group Inc) در گزارشی نوشت: تقاضا برای سنگ آهن در سال 2016 به اوج خود خواهد رسید، و ظرفیت های معدنی افزایش خواهد یافت و ظرفیت های جدید نیز مانند معدن روی هیل، به زنجیره تولید اضافه خواهند شد؛ این بانک قیمت سنگ آهن را مطابق پیش بینی قبلی خود، برای سال 2016 روی رقم 44 دلار بر تن و برای 2017 نیز به نرخ 40 دلار بر تن برآورد کرد.

 
این هفته قرار است ریوتینتو و بی اچ پی بیلیتون، ارقام تولید فصلی خود را منتشر کنند. فورتسکیو متالز (Fortescue Metals Group)، که در فاصله 2009 تا سال منتهی به 30 ژوئن 2015، حجم محموله های صادراتی خود را از 28 میلیون تن به 165 میلیون تن رسانده، اعلام کرده است که علیرغم قیمت های فعلی، حجم صادرات خود را در وضعیت کنونی خود حفظ خواهد کرد.

 
طبق پیش بینی BMI، از سال 2016 تعداد بیشتری تولید کننده سنگ آهن در چین، وادار به تعطیلی تولید خواهند شد که این موضوع سبب کاهش حجم تولید مازاد سنگ آهن در جهان شده، و از افت دوباره قیمت ها جلوگیری خواهد کرد. تولید فولاد چین نیز از بین نخواهد رفت، چراکه دولت به دنبال حفظ سطح اشتغال و رشد صادرات است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران