نایب رئیس انجمن سنگ آهن ایران

نگرش دنیابه منابع طبیعی بسرعت درحال تغییر است

نگرش دنیابه منابع طبیعی بسرعت درحال تغییر است

نایب رئیس انجمن سنگ آهن ایران معتقد است: منابع طبیعی امروز به منزله ثروت ملی محسوب می شوند اما با تحولات سریع جهانی فردا ممکن است آنها ارزش اقتصادی نداشته باشند و مانند سنگ آهن که افت بیش از 50 درصدی قیمت را تجربه می کند.

 

به گزارش استیل پدیا، بهرام شکوری داشت: چنانچه با قیمت گذشته سنگ آهن صادراتی به ارزش متوسط هر تن 100 دلار صدور این ماده تحقق می یافت، امروز به جای یک تن، پنج تن واردات می توانستیم انجام دهیم.

 
وی یادآور شد: امروز ترکیه 90 درصد سنگ تزئینی و نمای خود را به شکل خام صادر می کند و در کنار آن به فرآوری نیز توجه دارد زیرا خریدار بین المللی از کالای وارداتی براساس نیازهای خود بهره می گیرد.

 
شکوری که به تازگی به عنوان رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران انتخاب شده، گفت: انجمن های صنفی در این حوزه می توانند حضور فعال داشته باشند و نسبت به مسایل مطروحه چاره اندیشی و همفکری نمایند.

 
وی ممنوعیت صادرات کک توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت را بی معنی دانست و گفت: مسئولان براین عقیده اند که این ماده معدنی ثروت ملی است، در حالی که ممکن است فردا این ثروت بی ارزش شود.

 
نایب رئیس انجمن مزبور اظهار داشت: انتظار می رود دولت در عرصه اقتصاد پایبند به فرمول عرضه و تقاضا برای قیمت تولیدات و مواد معدنی باشد و با نرخ گذاری دستوری، معادلات بازار را برهم نزند.

 
کیوان جعفری طهرانی عضو دیگر هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران نیز اظهار داشت: افت قیمت جهانی سنگ آهن موجب کاهش سهم صادرات ایران در بازار چین به عنوان وارد کننده اصلی این ماده معدنی شده و در عین حال مشکل هزینه های سنگین حمل زمینی و دریایی مانع از امکان رقابت صادر کنندگان کشورمان در بازارهای مربوطه می شود.

 
به اعتقاد وی سیاست دو پهلو چین در خرید سنگ آهن از ایران مانع از رشد صادرات این بخش شده زیرا این کشور اکنون به دنبال تمرکز خرید سنگ آهن از کشورهای اصلی مانند استرالیا، برزیل و آفریقای جنوبی است.

 
وی گفت: انتظار می رود دولت در شرایط پساتحریم و رویکردی که بعد از برجام کشورهای مختلف جهان برای ارتباط با ایران در پیش گرفته اند، بتواند نسبت به جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی مبادرت ورزد.


جعفری طهرانی افزود: تاکنون یکی از ضعف های شاخص سنگ آهن صادراتی ایران نداشتن برند بود، اکنون با رونمایی از قیمت جهانی این ماده در هفته جاری در سایت متال بولتن این مساله برطرف می شود و در عین حال درج واقعی قیمت مشکل را رفع خواهد کرد .

 
طی 6 ماهه نخست سال جاری هشت میلیون و 723 هزار تن سنگ آهن به ارزش 540 میلیون دلار صادر شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران