بازار بعد از تعطیلات چین چگونه خواهد بود؟

نفس های سنگ آهن به شماره افتاد

نفس های سنگ آهن به شماره افتاد

یک هفته پیش از آغاز تعطیلات هفت روزه در چین بازار سنگ آهنی کاهش ناچیزی را تجربه کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، بررسی قیمت های سنگ آهن در طول هفته گذشته که هفته پایانی سپتامبر نیز محسوب می شد، نشان داد پیش از تعطیلات هفت روزه در چین به مناسبت روز ملی این کشور و خروج تدریجی تجار در چین بازار سنگ آهن شاهد افت ناچیزی در قیمت ها شد و سپس ثبات به بازار بازگشت البته دیگر خبری از انجام معاملات نیز در روزهای پایانی پیش از تعطیلات نبود.

 

گفتی است، بهای سنگ آهن با بازگشایی بازار در روز دوشنبه گذشته روند ثابتی داشت و هر تن سنگ آهن فاین استرالیا با عیار 61.5 درصد در بنادر چین به 56 دلار فروخته می شد و عیار 62 درصد فاین هند در بنادر این کشور 44 دلار معامله می شد. در ایران نیز هماتیت فاین 62 درصد در بندرعباس 38 و مگنتیت با همین عیار 40 دلار دادوستد می شد.

 

این ثبات قیمت ها پس از 5 روز که از 24 سپتامبر  به بازار حاکم شده بود، دوباره در 29 سپتامبر و به دنبال کاهش قیمت بیلت شکسته شد و در کشورهای استرالیا، برزیل، هند، روسیه و آفریقای جنوبی و ایران شاهد افت یک دلاری قیمت ها بودیم.

 

پی بی فاین استرالیا 55 دلار شد و سنگ آهن فاین هند در این کشور به 43 دلار رسید.

 

در ایران نیز هر تن سنگ آهن هماتیت و مگنتیت با عیار 62 درصد در بندرعباس به تریتب 37 دلار و 39 دلار شدند.

 

در روز پایانی سپتامبر نیز بهای سنگ آهن دوباره ثابت شد.

 

بهای شاخص سنگ آهن (پی بی فاین استرالیا با عیار 61.5 درصد) که از ابتدای ماه جولای  در مرز 60 دلار قرار داشت در 9 جولای کمترین رقم را به ثبت رساند و 44 دلار شد.

 

بعد از این اتفاق به دنبال کاهش ارزش یوان چین و سقوط شاخص های سهام این کشور رخ داد که حاکی از وضعیت نامناسب اقتصاد چین داشت، قیمت ها تاحدودی بهبود یافت و در 10جولای ابتدا به 48 دلار رسید و سپس در 20 جولای 50 دلار شد. در پایان ماه نیز سنگ آهن 54 دلار شده بود.

 
در ماه آگوست تغییر زیادی در بازار مشاهده نشد و تنها نوسان سنگ اهن مشاهده شد برای مثال بهای سنگ اهن فاین با عیار 61.5 درصد استرالیا در چین بین 54 دلار تا 55 دلار در تغییر بو.

در پایان ماه بهای سنگ آهن شاخص 55 دلار شد.

 

در ماه سپتامبر که به دنبال افزایش فصلی تقاضا در بخش مسکن و ساخت و ساز می رفت که قیمت ها کمی از کاهش بی سابقه خود را جبران کند، با اقدام دوباره چین در کاهش ارزش یوان به منظور حمایت از تولیدات داخلی و تشویق صادرات، قیمت ها در همان مرزهای همیشگی باقی ماند.

 
بهای سنگ آهن فاین با عیار 61.5 درصد در ابتدای ماه سپتامبر کاهشی شد و به 51 دلار رسید و سپس با افزایشی قابل توجهی تا 58 دلار در 10 سپتامبر ارتقا یافت اما در دهه دوم تا 57 دلار پایین آمد و در آخرین روز از این ماه در رقم 55 دلار متوقف شد.

 

چون بازار فولاد همچنان در رکود به سر می برد و مازاد عرضه در آن به چشم می خورد، معاملات سنگ آهن نیز محدود شده و تجار در حد نیاز اقدام به خرید می کنند.

 

در بازار سنگ آهن نیز علاوه بر ارزیابی نزول مصرف فولاد چین به دلیل کندی رشد اقتصادی این کشور، افزایش تولید غول های سنگ آهنی که همچنان ادامه دارد، سبب شده کارشناسان فیمت ها را برای سه ماهه پایانی امسال و سال آینده نزولی پیش بینی کنند.

 

تحلیلگران می گویند، بعید است با بازگشایی بازار پس از تعطیلات یک هفته ای در چین و بازگشت تجار به بازار، در ماه اکتبر نیز بهبودی را در بازار فولاد و سنگ آهن شاهد باشیم درحالی که همه ساله این فصل اوج تقاضای فولاد بود چراکه آغاز صادرات یکی دیگر از صادرکنندگان بزرگ استرالیایی با نام روی هیل، فشارهای موجود بر بازار سنگ آهن را تشدید می کند.

 

به دلیل وجود مازاد در صنعت فولاد چین، کارخانه ها قطعا تولید را کاهش خواهند داد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران