اولویت «معدن» بر «صنایع معدنی»در جذب سرمایه‌ های خارجی

رگ‌های معدن تشنه خون تازه هستند

رگ‌های معدن تشنه خون تازه هستند

ایمیدرو با توجه به جایگاه ویژه بخش معدن و صنایع معدنی در توسعه و اشتغال کشور و نیز اقتصاد مقاومتی، بزرگترین همایش معدن و صنایع معدنی را با هدف شناسایی این فرصت‌ها به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در روزهای دهم و یازدهم خرداد با عنوان اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران (آی ام‌ ای اس) برگزار می‌کند. این اجلاس از آنجایی اهمیت می‌یابد که در آستانه توافق و رفع تحریم‌ها علیه ایران قرار داریم و بهترین زمان برای سرمایه‌گذاران مهیا می‌شود تا اطلاعات و ارزیابی‌های خود را از شرایط و وضعیت معادن و صنایع معدنی ایران تکمیل و به روز کنند و چه بهتر است که این اتفاق در ایران وبا مشاهده وضعیت از نزدیک برای آنان رخ دهد.

مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی، چندی پیش اعلام کرده بود سرمایه‌گذاران خارجی درصدد به‌روز کردن اطلاعات خود از معادن و صنایع معدنی هستند اما تاکنون بیشترین پیشنهادها در زمینه صنایع معدنی بوده تا اکتشاف و استخراج در معادن. این در حالی است که معادن ایران بیش از صنایع معدنی نیازمند تزریق خون تازه سرمایه به رگ‌های‌شان هستند و تا توسعه‌ای در این بخش نباشد شاهد فراهم شدن امکان سرمایه‌گذاری در بخش پایین‌دستی آن یعنی صنایع معدنی نخواهیم بود.


قوانین معدن دست و پا گیر است
چرا سرمایه‌گذاران معادن را کمتر ترجیح می‌دهند؟ ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری خارجی از جمله اهدافی است که باید مدنظر تمامی مسئولان این حوزه قرار گیرد تا با برداشته شدن موانع موجود شاهد حضور پررنگ و مثمر ثمری در معادن و صنایع معدنی باشیم.
بهزاد نظیری‌راد، کارشناس ارشد مطالعات معدنی شرکت سرمایه‌گذاری تامین صدرمی‌گوید: سرمایه‌گذاری در بخش معدن برای سرمایه‌گذاران خارجی جذابیت چندانی ندارد چرا که قوانین معدن دست و پا گیر است و برای مشارکت باید یک شریک ایرانی پیدا کنند و به طور غیرمستقیم در این حوزه فعالیت کنند که این مسئله چندان برای آنها خوشایند نیست.
وی می‌افزاید: صنایع معدنی به خاطر اینکه نیاز به شریک ندارند و قوانین سختی بر آنها حاکم نیست خارجی‌ها تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند تا در این بخش سرمایه‌گذاری کنند. چراکه دسترسی به صنایع معدنی آسان‌تر است و مشتریان و سود مشخصی دارد در حالی که در معادن شفافیت کافی و لازم وجود ندارد.
وی تصریح می‌کند: در سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای خارجی تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع معدنی اعلام کرده‌اند و با وجود تنوع محصولات معدنی در ایران، حضور در این بخش برای آنها آسان‌تر است.
نظیری راد بیان می‌کند: اعتمادسازی در این حوزه از اهمیت فراوانی برخوردار است در نتیجه باید در این زمینه قدم‌های جدی برداشته شود. زیرا سرمایه‌گذار خارجی به دنبال بازده سرمایه‌اش است و می‌خواهد بداند که با چه ریسکی سرمایه‌گذاری می‌کند، هر قدر این بازدهی بالاتر باشد او ریسک بیشتری را می‌پذیرد.


ورود فناوری‌های نوین
با توجه به اینکه معادن در اختیار دولت قرار دارد و شرکای خارجی نمی‌توانند مالکیت آنها را داشته باشند ترجیح می‌دهند در بخش صنایع معدنی مشارکت کنند که حوزه‌ای شفاف‌تر و ملموس‌تر است.
عضو خانه معدن درباره تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در صنایع معدنی می‌گوید: صنایع معدنی ساختاری روشن و شفاف دارد به همین دلیل، هم سرمایه‌گذاران خارجی و هم ایرانی‌ها تمایل بیشتری برای مشارکت در این بخش از خود نشان می‌دهند.
طاهر احمدی‌نژاد می‌افزاید: شرکت‌ها یا افراد حقوقی به علت اینکه معادن در اختیار دولت قرار دارند نمی‌توانند مالکیت آنها را برعهده بگیرند اما در صنایع معدنی مالکیت با سرمایه‌گذاران است بر این اساس تمایل افراد به این است که خودشان مالک آن چیزی باشند که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.
وی خاطرنشان می‌کند: علاوه بر آن در ایران به علت اینکه قوانین شفاف و روشنی در حوزه معادن وجود ندارد تاکنون سرمایه‌گذاران خارجی در این حوزه ورود پیدا نکرده‌اند اما اگر قرار باشد شرکت‌های خارجی در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند باید زیر نظر دولت این کار را انجام دهند.
وی تصریح می‌کند: البته در قانون اساسی آمده هیچ شرکت خارجی نمی‌تواند در معادن حضور مستقیم داشته باشد اما آنچه که درحال‌حاضر برای کشور اهمیت دارد این است که حضور شرکت‌های خارجی می‌تواند برای صنایع معدنی و معدنکارانی که نیازمند سرمایه‌گذاری‌های فراوان و دانش فنی و تجهیزات روز معدنی هستند تاثیرگذار باشد.

احمدی نژاد عنوان می‌کند: شرکت‌های خارجی علاوه بر سرمایه می‌توانند فناوری‌های نوین را هم که نیاز بخش معادن است برای کشور به ارمغان آورند که این مسئله می‌تواند در استخراج و تولید مواد معدنی تاثیرگذار باشد.
وی تاکید می‌کند: ترجیح ما این است که حضور سرمایه‌گذاران خارجی با مقررات شفافی همراه باشد تا افراد با قصد سرمایه‌گذاری وارد کشور شوند و حاکم بر ما نباشند در این صورت است که کشور می‌تواند شاهد رشد اقتصادی بوده و موفقیت‌های قابل توجهی کسب کند.
احمدی نژاد می‌افزاید: در سال‌های آینده باید با بسترسازی‌های مناسب حضور شرکت‌های خارجی موفق را در کشور افزایش دهیم در نتیجه شفاف کردن قوانین و مقررات، مشخص کردن نحوه ورود سرمایه و خروج سود از کشور و ایجاد شرایط رقابتی باید سرلوحه کارها باشد و همچنین تجربیات سایر کشورها هم مورد مطالعه قرار گیرد.


جذابیت اندک سرمایه‌گذاری در معادن
در همین حال عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌گوید: ریسک سرمایه‌گذاری در معادن بسیار بالاست به همین دلیل سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی ترجیح می‌دهند در حوزه‌ای اقدام به هزینه کرد پول‌های خود کنند که ریسک کمتری داشته باشد به همین دلیل معادن برای سرمایه‌گذاران از جذابیت کمتری برخوردار است.

بهادر احرامیان می‌افزاید: صنایع معدنی علاوه بر ریسک کمتر دارای مخاطرات کمتر و شرایط پیش‌بینی نشده کمتری هستند به همین دلیل سرمایه‌گذاران راحت‌تر با شرایط آن کنار آمده و تمایل بیشتری به حضور در این بخش نشان می‌دهند.وی تصریح می‌کند: سرمایه‌گذاران خارجی در ایران حضور چندان پررنگی ندارند و تاکنون بیشتر درحد مطالعات یا تبلیغات برای جذب سرمایه‌گذاران کارهایی انجام شده است.
وی درباره تاثیر حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران بیان می‌کند: مزایای حضور شرکت‌های خارجی در تمام کشورها روشن است زیرا سرمایه‌گذاران خارجی هم سرمایه‌های خوبی را وارد کشور می‌کنند و هم با خود علم روز و دانش فنی به همراه می‌آورند که همه اینها برای کشور ما لازم و ضروری است.احرامیان بیان می‌کند: حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای هر کشوری یک فرصت خوب تلقی می‌شود چرا که بدین وسیله می‌توان شرایط تجاری و اقتصادی کشورها را تغییر داده و با امکانات و فناوری‌های جدید آشنایی پیدا کرد؛ البته این قضیه در کشور ما زمانی نمود بهتری پیدا می‌کند که تحریم‌ها به طور کامل از میان برداشته شده و ارتباط با کشورها با سهولت بیشتری انجام شود.
وی تاکید می‌کند: سرمایه‌گذاران خارجی با آگاهی کامل از وضعیت‌های موجود وارد کشور می‌شوند بنابراین می‌دانند باید در چه بخش و حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کنند به همین دلیل مسئولان اقتصادی کشور باید درصدد ایجاد ثبات اقتصادی در کشور باشند تا بسترهای لازم برای ورود سرمایه‌گذار خارجی فراهم شود.

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت معدن و فولاد فوق را از روزنامه گسترش صمت بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران