سازمان نظام مهندسی معدن ایران

تمایل خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در فلزات سنگین

تمایل خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در فلزات سنگین

عملکرد نمایشگاه‌های معدنی برگزارشده در سال‌های گذشته در نشست خبری سازمان نظام مهندسی معدن ایران مورد بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش استیل پدیا، در واقع هدف از برگزاری نمایشگاه «فرصت‌های سرمایه‌ گذاری در معدن و صنایع معدنی» ایجاد یک فرصت مناسب برای جذب سرمایه‌ گذاران خارجی در حوزه معدنی اعلام شد.

 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این نشست خبری برگزاری چهارمین همایش و نمایشگاه «فرصت‌های سرمایه‌ گذاری در معدن و صنایع معدنی» با حضور بیش از ۱۹۰ شرکت داخلی و خارجی را اعلام کرد و گفت: علاقه شرکت‌های خارجی بیشتر برای حضور در فولاد سازی و فلزات سنگین مثل نیکل، تیتانیوم و... است.

 
هرمز ناصرنیا با بیان اینکه این نمایشگاه از هفتم تا نهم مهر در قسمت جنوبی مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، گفت: در این نمایشگاه هلدینگ‌های بزرگ اروپایی نیز حضور خواهند داشت که فرصت بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌ گذار خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی است.

 
ناصرنیا در ادامه به ظرفیت‌های معدنی ایران اشاره کرد و گفت: ایران با داشتن ذخایر معدنی که از تنوع بالایی نیز برخوردار است جایگاه خوبی برای سرمایه‌ گذاری در بخش صنایع معدنی و فرآوری آنها دارد. با وجود اینکه در ایران سالانه بیش از ۴۰۰میلیون تن مواد معدنی تولید می‌شود و ۷هزار معدن در کشور وجود دارد اما در بخش صنایع معدنی رشد زیادی نداشته‌ایم. این موضوع درباره صنعت فولاد تا به اندازه‌ای رشد داشته و در آینده شاهد بهره‌برداری از چند طرح فولادی خواهیم بود. این در حالی است که ظرفیت تولید فولاد نیز به میزانی که دولت برای آن برنامه‌ریزی کرده، نرسیده است.

 
وی معتقد است که فضای بسیاری برای فعالیت در حوزه صنایع معدنی وجود دارد. کانی‌های فلزی همچون مس، نیکل، سرب جزو مواردی هستند که امکان سرمایه‌ گذاری در آنها فراهم است. همچنین این موضوع درباره سنگ‌های تزئینی نیز صادق است. چراکه با وجود تنوع بالای سنگ‌های تزئینی ایرانی با کیفیت و تنوع بالا، زمینه برای فرآوری آنها در کشور فراهم نشده است.

 
وی تاکید کرد: از طرفی این محصولات به شکل خام به دیگر کشورها صادر می‌شود و بعد از انجام عملیات فرآوری با نام همان کشور به فروش می‌رسد. به‌ عنوان مثال بخش عمده‌ای از سنگ‌های تزئینی به شکل خام به ترکیه فروخته شده و بعد از فرآوری با نام ترکیه به دیگر کشورها صادر می‌شود. این موضوع جای تاسف دارد که تاکنون نتوانسته‌ایم زمینه را برای فرآوری محصولات با کیفیت و در حجم بالا فراهم کنیم. اگرچه برخی از سنگ‌های ایرانی حتی به امریکا نیز صادر شده است.

 
فعالیت‌های مشترک سازمان با وزارتخانه‌ها

 
ناصرنیا درباره برنامه‌های سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: سازمان نظام مهندسی معدن ایران از ابتدای فعالیت خود وظایف مختلفی را بر عهده داشته که یکی از آنها براساس قانون، جلب مشارکت در سرمایه‌ گذاری برای فعالیت‌های معدنی است. به همین دلیل از ۵سال پیش ساختاری در سازمان نظام مهندسی معدن پایه‌ گذاری شد و با دستگاه‌های مختلف همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و... ارتباط برقرار کرده و ضمن برگزاری جلسات، برنامه‌ ریزی‌هایی مبنی بر پیدا کردن راهکار برای گسترش فعالیت‌های معدنی انجام شد و تا حدودی نتایج خوبی به‌دست آمد. جذب سرمایه‌گذار خارجی یکی از نتایج این برنامه‌هاست و این موضوع نشان از ظرفیت بالای ایران در بخش معدن دارد.

 
ناصرنیا ادامه داد: در چند سالی که از برگزاری نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی می‌گذرد همراه و همزمان با آن جزوه‌هایی به زبان انگلیسی و فارسی به‌عنوان راهنمایی برای سرمایه‌ گذاری‌های ارائه و توزیع شده که برای سرمایه‌گذاران به‌ ویژه سرمایه‌گذاران خارجی بسیار کاربرد داشته و آنها را با فرصت‌های سرمایه‌ گذاری در ایران آشنا کرده است.

 
وی با اشاره به اینکه معرفی ظرفیت‌های معدنی استان به استان تهیه شده که امری مداوم است، عنوان کرد: ظرفیت‌های سرمایه‌ گذاری در استان‌ها متغیر بوده و بعد از شناسایی و معرفی آن به سرمایه‌گذاران از لیست خارج شده و به شناسایی دیگر ظرفیت‌ها پرداخته می‌شود. در واقع معرفی فرصت‌های سرمایه‌ گذاری در معادن و صنایع معدنی برنامه‌ای مدون است که هر سال انجام می‌شود و جزوه‌های چاپ شده که به ۲زبان انگلیسی و فارسی است در اختیار سفارتخانه‌ها قرار می‌گیرد.

 
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که سازمان نظام مهندسی معدن با وجود هزینه‌ بر و زمان‌بر بودن آن قصد اجرای آن را دارد امکان‌ سنجی مقدماتی است که در آن میزان نیاز به سرمایه همچون سود حاصل از سرمایه‌ گذاری تخمین زده شده و اعلام می‌شود. این موضوع مکمل فرصت سرمایه‌ گذاری است که باید به شکل تدریجی و دائمی انجام شده و در انتها در اختیار سرمایه‌ گذاران قرار گیرد.

 
وی درباره نمایشگاه‌های برگزار شده در سال‌های گذشته گفت: سال نخست مساحت نمایشگاه ۶هزار مترمربع با ۲ هزار بازدیدکننده، سال دوم نمایشگاه با مساحت ۸هزار مترمربع ۳ هزار نفر بازدیدکننده و سال سوم با مساحت ۱۴ هزار مترمربع، ۴ هزار نفر بازدید کننده داشته است. در سال‌جاری نیز مساحت نمایشگاه ۲۰هزار مترمربع است و انتظار می‌رود که ۶هزار نفر از نمایشگاه دیدن کنند.

 
اجرای برنامه‌های جانبی در کنار نمایشگاه

 
ناصر نیا ادامه داد: هر سال در کنار برگزاری نمایشگاه سعی شده تا برنامه‌های جانبی در کنار آن اجرا شود. سال نخست برنامه‌ای با عنوان ضوابط و معیارهای معدن در کنار نمایشگاه برگزار شد. چراکه برای اجرای کارهای مهندسی ضوابط فنی نیاز است و این ضوابط باید در کارها رعایت شود.

 
وی با بیان اینکه تا قبل از تشکیل سازمان نظام مهندسی معدن به ضوابط فنی توجه نمی‌شد و بعد از تشکیل سازمان، نخستین اقدام رعایت ضوابط فنی و مهندسی معدن بود گفت: تاکنون ۶۶ نشریه ضوابط فنی برای فعالیت‌های معدنی منتشر شده و امسال نیز همزمان با نمایشگاه برای جذب سرمایه‌ گذار با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت‌های مشترکی انجام شد. به این ترتیب که در قسمت تجاری‌ سازی پروژه‌های دانشجویی، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد که چگونه روی پروژه‌های کارشناسی ارشد و دکتری سرمایه‌ گذاری و آنها را تبدیل به فعالیت‌های صنعتی و معدنی کرد. نتیجه این همکاری‌های مشترک بهره‌برداری و عملیاتی شدن چندین پروژه دانشجویی است.

 
تمایل سرمایه‌ گذاران خارجی به صنایع معدنی

 
ناصرنیا گفت: سازمان نظام مهندسی معدن ایران، شرکت‌های خارجی که تمایل به سرمایه‌ گذاری در بخش معدن ایران را دارند، شناسایی کرده و به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی معرفی کرده است.

 
 در سال‌های گذشته هیات‌هایی از ایتالیا، اتریش، آلمان، کانادا، افریقای جنوبی و چین به ایران آمده‌اند. البته این موضوع مربوط به قبل از انجام توافقات هسته ای بوده و تنها ۲ مورد از آنها منجر به سرمایه‌ گذاری شده است.

 
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ادامه داد: بعد از توافقات هسته‌ای، شاهد افزایش ورود سرمایه‌ گذاران خارجی به کشور هستیم و تمایل آنها بیشتر برای ورود و سرمایه‌ گذاری در حوزه صنایع معدنی همچون فولاد سازی، فلزات سنگین مثل نیکل، تیتانیوم و... است. البته تقاضای سرمایه‌ گذاری در حوزه طلا نیز همچون گذشته قابل توجه است. ناصرنیا بر این باور است که تمامی دولت‌ها علاقه‌مند به جذب سرمایه‌ گذاری خارجی هستند اما باید به‌دنبال راه‌حل برای مشکلات موجود و جذب سرمایه‌ گذار رفت که تاکنون اقدامات جدی در این زمینه انجام نشده است. وی با بیان اینکه دولت تلاش بسیاری برای جداشدن از فعالیت‌های اجرایی دارد، در ادامه اظهار کرد: در مدیریت سطح بالای دولت، سیاستگذاران تمایل دارند که از حوزه سرمایه‌ گذاری و تصدیگری خارج شوند و به نوعی به فکر چابک‌ سازی دولت هستند اما برای رسیدن به این موضوع مشکلات و موانعی وجود دارد که باید برای رفع آنها تلاش کرد.

- نرگس قیصری -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران