مدیرعامل شرکت مهندسی معادن و فلزات MME

بازار فولاد تسلیم چینی‌ها شده است

بازار فولاد تسلیم چینی‌ها شده است

مدیرعامل شرکت مهندسی معادن و فلزات MME تاکید کرد: وضع تعرفه با هدف جلوگیری از واردات فولاد، راهگشاتر از کاهش نرخ گندله است، چراکه هم‌اکنون بازار فولاد ایران را تسلیم چینی‌ها و سایر کشورها می‌کنیم.

 

به گزارش استیل پدیا، مرتضی آقاجانی  در مورد علت اهمیت کاهش نرخ گندله برای فولاد سازان گفت: فولاد سازان به دلیل افت قیمت جهانی و به نسبت بیشتر افت قیمت داخلی، اکثرا در مرز ضرر هستند. فولاد سازانی که قدیمی‌تر هستند خطوط تولیدشان کامل‌ تر و قیمت تمام‌ شده محصولاتشان پایین‌ تر است و مقاومت بیشتری می‌کنند. وی افزود: فولاد سازانی که مقداری جوان‌تر هستند، خطوط تولیدشان کامل نیست و مجبور هستند بخشی از مواد اولیه خود را به صورت گندله بخرند که این امر باعث افزایش قیمت تمام‌ شده می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت مهندسی معادن و فلزات MME با تاکید بر اینکه فولاد سازانی که بخش نهایی تولید را در اختیار ندارند نیز در مرز زیان قرار دارند، گفت: طبیعتا دولت باید کمک کند تا واحدهای تولیدی فولاد از بحران و رکود کنونی آسیب نبینند و به تعطیلی کارخانه نرسند.

 

آقاجانی، دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لزوم کاهش سه درصدی قیمت گندله را در راستای تعطیل‌ نشدن و زیان‌ ندیدن فولاد سازان دانست و اظهار کرد: کاهش سه درصدی قیمت گندله تاثیراتی در دیگر بخش‌ها نیز از جمله معدن دارد که باید دیده شود و در نظر گرفته شود که آیا کاهش قیمت گندله صحیح‌تر است یا افزایش تعرفه واردات فولاد.

 

وی تصریح کرد: افزایش تعرفه تاثیر بیشتر و سریع‌ تری دارد و از سوی دیگر سهم بازار داخلی را هم برای تولید کنندگان داخلی تضمین می‌کند، چرا که در غیر این صورت و با اکتفا به کاهش قیمت سنگ‌ آهن و گندله تاثیر آن بر تولید داخل است. در حال‌ حاضر سهم بازار ایران را تسلیم چینی‌ها و بازار جهانی می‌کنیم؛ لذا در مورد راه‌های برون‌ رفت فولاد از رکود لازم است بیشتر روی بحث واردات متمرکز شویم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران