مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه مطرح کرد

پایان عمر صنعت نورد ایران

پایان عمر صنعت نورد ایران

مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) از پایان صنعت نورد ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: دستپاچگی سرمایه گذاران باعث شد بسیاری از سرمایه‌های زنجیره تولید فولاد وارد نورد سازی شود.

 

به گزارش استیل پدیا، رضا اشرف‌ سمنانی اظهار کرد: تولید نورد در بستر فولاد سازی ایران از همان ابتدا سود آور نبود و نباید سرمایه‌ گذاران در آن مقطع برای راه‌ اندازی خطوط نورد، ورود پیدا می‌کردند.

 

او با بیان اینکه افزایش مقطعی قیمت فولاد سرمایه‌ گذاران را برای تزریق سرمایه در تولید نورد شتابزده کرد، گفت: دستپاچگی سرمایه‌ گذاران باعث شد بسیاری از سرمایه‌های زنجیره تولید فولاد وارد نورد سازی شود در حالی که چنین صنعتی برای بخش خصوصی ایران آینده‌ دار نبود.

 

این کارشناس و تحلیلگر بازار فولاد افزود: در این سال‌ها نورد سازان تحت هر شرایطی تکنولوژی‌های ضعیفی به ایران برای تولید نورد آوردند که چنین سرمایه‌ گذاری برای تامین مواد اولیه فولاد اشتباه بود.

 

اشرف‌ سمنانی با بیان اینکه در حال حاضر نورد سازان با بهره‌ وری پایین کارخانه‌های خود را اداره می‌کنند، گفت: تولید نورد در ایران سود آور نیست و سرمایه‌ گذاری در آن بازدهی خوبی ندارد و در آینده به دلیل همین مسائل نورد سازی در ایران خاتمه پیدا می‌کند زیرا صنعتی که توجیه اقتصادی نداشته باشد در زنجیره تولید فولاد عمرطولانی ندارد.

 

نورد سازی چیست؟

 
در مقاطع فولادی نورد گرم (اکثر مقاطع موجود در بازار به این صورت تهیه می شوند) فولاد را گداخته کرده و خمیر فولاد گداخته شده را از بین غلتک‌های مخصوصی عبور می‌دهند تا مقطع دلخواه به دست آید و سپس آن را سرد می‌کنند. در مقاطع فولادی نورد سرد نیز ورق‌های فولادی آماده را خم می‌کنند و سپس آن را به شکل دلخواه در می‌آورند که البته این نوع مقاطع به ندرت در ساخت و سازها استفاده می‌شود.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر کارخانه‌های فولادی و نورد بخش دولتی در ایران ظرفیت تولیدی معادل 15 میلیون تن دارند و کارخانه‌های بخش خصوصی نیز دارای حدودا همین میزان ظرفیت تولید هستند. اما از آنجایی که در بازار داخلی ایران کمبود بیلت (بر خلاف شمش طويل و سطح مقطع آن دايره يا مربعی با عرضی کمتر از 15سانتی‌متر است) وجود دارد کارخانه‌های نورد بخش خصوصی تنها با ۳۰ تا ۵۰ درصد از ظرفیت اسمی تولید خود در حال کار هستند.

 

از سویی بهره وری پایین کارخانه‌های نورد بخش خصوصی سبب تشویق این سرمایه‌ گذاران شده تا بدون نظر گرفتن مشکلات مالی و دسترسی به فناوری‌های لازم واحد ذوب نورد خود را راه‌اندازی کنند که از منظر کارشناسان چنین سرمایه‌ گذاری توجیه اقتصادی ندارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران