معاون اول رییس‌ جمهوری

اقتصاد با درآمدهای نفتی و معدنی توسعه یابد

اقتصاد با درآمدهای نفتی و معدنی توسعه یابد

براساس مطالعات زمین‌ شناسی در کشور، تنوع مواد معدنی در ایران بسیار بالا بوده و بخش معدن از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است. در نتیجه درآمدهای بخش معدن می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود.

 

به گزارش استیل پدیا، این درحالی است که معاون اول رییس‌ جمهوری معتقد است نمی‌توان از اتکا و وابستگی به نفت کاست و به منابع معدنی وابسته شد. باید اقتصاد کشور با چنین درآمدهایی توسعه یابد تا از وابستگی منابع طبیعی خودکفا شود. اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح فاز دوم توسعه کنسانتره مس «سرچشمه»، درباره وضعیت موجود اقتصاد و عملیات در بخش‌های اقتصادی کشور به ویژه مس، ابراز رضایت کرد و گفت: در بنگاه‌های اقتصادی همچون مجموعه مس هیچ اقدامی ارزشمند تر از این نیست که همواره روند تولید رو به افزایش بوده و محصول تولیدی از دیدگاه قیمتی و کیفیتی در فضای بین‌ المللی قابل رقابت باشد.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه کشور ما به دلیل ظرفیت بالای مواد معدنی جزو کشورهای ممتاز دنیا قرار دارد. براساس مطالعات زمین‌ شناسی تنوع مواد معدنی در ایران بسیار بالا است. اکتشافات، در حدی که انجام شد نشان می‌دهد معادنی در زمینه فلزات به‌ ویژه فلزات رنگی در سراسر کشور وجود دارد. در زمینه مس نیز از گذشته اعلام شده روی کمربند اصلی مس دنیا (ارومیه- دختر) قرار داریم. به‌ طوری که براساس مطالعات گذشته اعلام شده بود ۵ درصد از مس دنیا در ایران قرار دارد.

 

این ذخایر از غرب کشور آغاز می‌شوند به‌ طوری که در آذربایجان شاهد یکی از بزرگترین ذخایر مس در کشور هستیم در ادامه منطقه مرکزی کشور در استان کرمان معدن بزرگ «سرچشمه» قرار دارد که در اطراف آن نیز معادنی دیگری از مس وجود دارد. جهانگیری تصریح کرد: در زمینه‌های دیگر معدنی همچون روی، سرب و... ذخایر بسیار خوبی در کشور وجود دارد، به طوری که معدن «انگوران» در استان زنجان جزو یکی از بزرگترین معادن جهان در حوزه سرب و روی است. البته ذخایر دیگری از مواد معدنی نیز در اطراف این معدن وجود دارد.

 

به گفته معاون اول رییس‌ جمهوری، درباره ذخایر نفتی فشارهای سیاسی و تهدیدهای مختلفی وجود دارد ازجمله اینکه کشورهای دیگر می‌توانند در مواقعی با نخریدن نفت به اقتصاد کشور فشار وارد کنند. این درحالی است که بودجه و اقتصاد کشور به نفت وابسته است. با این حال درآمدهای معادن می‌تواند یکی از راه‌های تنوع بخشی به درآمدهای کشور باشد و وابستگی به نفت را کاهش دهد. وی با اشاره به تجدید ناپذیر بودن درآمدهای معدنی بیان کرد: نمی‌توان از اتکا و وابستگی به منابع معدنی وابسته شد. کشور باید با اتکا به این منابع، زمینه توسعه پایدار را فراهم کرده و به‌ تدریج به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند.

 

جهانگیری بیان کرد: ذخایر طبیعی تجدید ناپذیر بوده اما اقتصاد به مغز انسان و ارزش افزوده حاصل از فعالیت شرکت‌های دانش‌ بنیان تمامی ندارد. براساس ارزیابی مراکز بین‌المللی، ایران از نظر رشد علمی در زمینه تولید جایگاه ۱۶ را دارد و این توان را داریم که به جایگاه‌های بالاتری صعود کنیم.به گفته جهانگیری، اقتصاد متکی به منابع طبیعی که از فناوری روز برخوردار نباشد، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد بنابر این بهره‌ گیری از فناوری روز اهمیت بسزایی در پیشرفت کشور دارد.

 

معاون اول رییس‌ جمهوری اضافه کرد: این دولت با همه گرایش‌های فکری زمینه فعالیت را فراهم می‌کند و برای تمام کسانی که بخواهند در کشور خدمت کنند بستر مساعدی را ایجاد خواهد کرد. وی گفت: شرایط کشور در سال ۹۵ روند روبه رشدی خواهد داشت و باید شرایط سخت امروز را تحمل کرد تا این وضعیت را پشت سر بگذاریم. به گفته جهانگیری، امروز شرایط کشور به گونه‌ای شده که مشتاقان زیادی برای فعالیت و همکاری با ایران ابراز تمایل کرده‌اند و جمهوری اسلامی باید اقدام به انتخاب شریک و همکار کرده که از کدام کشور چه منابع با چه نرخی را وارد کند تا به این ترتیب اقتصاد کشور را به سر منزل مقصود برسانیم. وی گفت:

 

چنانچه توسعه کشور سیستم متکی به فناوری نو نباشد و از مدیریت پیشرفته بهره‌ گیری نکنیم منابع به جای کمک به اقتصاد تبدیل به آفت توسعه می‌شود. وی اضافه کرد: شرایط امروز با قیمت هر بشکه نفت ۴۰ دلار درواقع به عنوان یکی از سال‌های سخت اقتصادی پیش‌روی ایران قرار دارد اما گذر از این شرایط هم امکان پذیر است. جهانگیری بیان کرد: دولت تدبیر و امید مصمم است با اتکای به مردم، نیروهای متعهد، تلاشگر و مدیران دلسوز اقتصاد کشور را احیا کند و رکود سخت را پشت‌ سرگذارد و تحقق این مهم دشوار نخواهد بود.

 

وی تصریح کرد: در طول ۲ سال فعالیت دولت یازدهم دستیابی به نرخ تورم ۱۵درصد و رشد اقتصادی در واقع شکل‌ گیری اقتصاد مقاومتی را معنا بخشید و این نسخه مهم تنها برای دوران تحریم ارائه نشده بلکه بعد از آن هم می‌خواهیم در برابر تمام تکان‌های بیرونی بتوانیم مقاومت کنیم و از توان همه ارکان و نیروها اعم از بخش خصوصی و نیروهای فعال در عرصه‌های مختلف باید بهره‌ گیری شود. وی در ارتباط با شرایط کنونی شرکت مس و افت ۵۰درصدی قیمت این کالا در بازارهای جهانی، اظهار کرد: مس در بدترین دوران وضعیت مناسب خود را داشت و اکنون جای توسعه بیشتر برای فعالیت در این عرصه وجود دارد.

- کتایون ملکی -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران