دستیابی چادرملو به دی ۱۹

دستیابی چادرملو به دی ۱۹

کشف پهنه‌های جدید معدنی می‌تواند جان دوباره‌ای باشد برای معادنی که ذخایر آنها رو به اتمام است. درواقع اکتشافات تکمیلی کمک می‌کند تا معادن ما بزرگ شده و به مقیاسی در سطح جهانی دست پیدا کنند.

 

به گزارش استیل پدیا این موضوع در کنار تکمیل زنجیره‌های تولید می‌تواند تمایل سرمایه‌ گذاران خارجی را برای حضور در بخش معدن ایران افزایش دهد. حال واگذاری آنومالی «دی ۱۹» به «چادرملو» و «چغارت» باعث افزایش ۵ساله عمر معدن «چادرملو» خواهد شد.

 

پهنه معدنی سنگ‌ آهن «دی۱۹» به چادرملو و چغارت واگذار شد

 
محمدرضا علمدار، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: آنومالی «دی۱۹» به چادرملو و چغارت واگذار شد.وی افزود: با توجه به رو به اتمام بودن ذخایر سنگ‌آهن «چادرملو» و «چغارت» و به درخواست این ۲ معدن، در کنسرسیومی، آنومالی «دی۱۹» به این ۲ معدن بزرگ واگذار شد.وی تصریح کرد: با این اقدام، توانستیم امتیاز بهره‌ برداری از سنگ‌ آهن این معدن را برای استان یزد حفظ کنیم و این اتفاقی خوب در حوزه معدن در استان یزد است.

 

پیش از این در تیر سال ۹۲، امام جمعه بافق اظهار کرده بود، به تازگی نقشه‌ای از منطقه جغرافیایی بافق مشاهده کردیم که نشان می‌دهد آنومالی سنگ‌آهن «دی۱۹» متعلق به بافق است.به گفته سید جواد سلیمانی، این آنومالی در سال ۵۸ به‌وسیله شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق کشف شده و کارهای مقدماتی نیز روی آن انجام شده است.

 

اکتشافات معدنی بسیار پرریسک است

 
علمدار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه معدن متاسفانه نبود شفاف‌ سازی و وجود رانت و رابطه برای بهره‌ برداری و ثبت معدن برخی افراد مشاهده می‌شد، گفت: در گذشته اعضای یک خانواده ۳۲ معدن را به نام خود ثبت کرده بودند. وی افزود: برای جلوگیری از این اتفاق، سامانه کاداستر در سراسر کشور راه‌ اندازی شد که یزد در عملیاتی کردن استفاده از آن پیشتاز بوده و دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در حوزه معدن نخواهیم بود.

 

اکتشاف را می‌توان یکی از پرریسک‌ ترین مراحل فعالیت‌های معدنی دانست، شاید به همین دلیل است که بخش خصوصی تمایل زیادی برای ورود به این حوزه را ندارد و بیشتر ترجیح می‌دهد در زمینه استخراج و فرآوری وارد شود. اما ورود دولت به این بخش می‌تواند به میزان زیادی این ریسک را کاهش دهد.

 

وی همچنین با بیان اینکه اکتشافات معدنی بسیار پرریسک است، عنوان کرد: در بسیاری از موارد ممکن است میلیاردها تومان برای اکتشاف یک ماده معدنی هزینه شود، اما در نهایت ماده معدنی در منطقه اکتشافی وجود نداشته باشد به همین دلیل بر اساس تفاهمنامه‌ای که با ایمیدرو به امضا رسیده است، از این پس فقط بهره‌ برداری معادن به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: تمامی این پروانه‌ها با استعلام از دستگاه‌های ذی‌ ربط ازجمله محیط‌زیست، منابع طبیعی و... انجام شده و تا زمانی که جواب این استعلام‌ها از سوی دستگاه‌های یاد شده، مثبت نباشد، هیچ مجوزی صادر نمی‌شود.یادآور می‌شود براساس بررسی‌های اولیه از آنومالی «دی۱۹» میزان ذخیره قطعی این معدن حدود ۱۰۰ میلیون تن برآورد شده است.

 

افزایش ۵ سال به عمر «چادرملو»

 
محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درباره واگذاری آنومالی «دی۱۹» نیز گفت: ذخایر معدن «چادرملو» رو به اتمام است در نتیجه واگذاری این آنومالی به عمر این معدن اضافه خواهد کرد. براساس گزارش‌های اعلام شده مبنی بر اینکه میزان ذخیره قطعی آنومالی «دی۱۹» حدود ۱۰۰میلیون تن است، این میزان ۵سال به عمر معدن چادرملو اضافه خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: عمر معادن فعلی تا چند سال دیگر به پایان می‌رسد، امیدواریم تا آن زمان این آنومالی آماده بهره‌برداری شود. نوریان درباره استخراج و بهره‌ برداری از آنومالی «دی ۱۹» اظهار کرد: پس از صدور احکام لازم، اکتشافات آغاز شده و پس از پایان اکتشافات تفصیلی براساس آن طراحی معدن انجام خواهد شد.

 

این موضوع حداقل به ۲ سال زمان نیاز دارد. مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ادامه تصریح کرد: نسبت به هزینه‌های بهره‌ برداری از این آنومالی پیش‌ بینی انجام نشده است، ضمن اینکه در ابتدای کار اکتشاف هزینه زیادی نخواهد داشت به همین دلیل نیاز به تدابیر ویژه‌ای نیست. وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم اکتشافات در این منطقه ذخیره‌ای بیش از پیش‌ بینی ۱۰۰میلیون تنی را به همراه داشته باشد.

- کتایون ملکی -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران