رییس هیات عامل ایمیدرو در مراسم معارفه مدیرعامل جدید فولاد هرمزگان اعلام کرد

جهش صنعت فولاد کشور با توسعه فولاد هرمزگان

جهش صنعت فولاد کشور با توسعه فولاد هرمزگان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو از خط تولید فولاد هرمزگان بازدید کردند.

 

به گزارش استیل پدیا مهدی کرباسیان در این بازدید به سرعت رشد تولید در این شرکت از آغاز بهره‌ برداری(دی ماه۹۰) تاکنون اشاره کرد و افزود: نیروی انسانی متخصص و جوان و تجهیزات پیشرفته و حمایت‌های فولاد مبارکه باعث شد فولاد هرمزگان دارای استراتژی مناسب شده و به سرعت به ظرفیت اسمی تولید خود نزدیک شود.

 

مهدی کرباسیان با بیان اینکه از برنامه‌های فولاد هرمزگان در توسعه و افزایش تولید استقبال می‌کنیم، گفت: دسترسی به آب‌های آزاد، دسترسی آسان به منابع انرژی، نزدیکی به معادن و امکانات برای صادرات آسان و سرمایه‌ گذاری مناسب از مزیت‌هایی است که هرمزگان را از سایر استان‌ها در این زمینه متمایز کرده و بهترین منطقه برای توسعه صنعت فولاد است.وی با بیان اینکه فولاد هرمزگان یکی از صنایع تولیدی نمونه در کشور است که برای راه‌ اندازی و رسیدن به تولید مناسب زحمات زیادی کشیده، گفت: سرعت و کیفیت فعالیت‌های فولاد هرمزگان بسیار خوب بوده و امیدواریم این صنعت، هرمزگان را به مرکز توسعه و قطب فولاد کشور تبدیل کند.

 

وی یکی از شاخص‌های توسعه‌ یافتگی کشورها را تولید فولاد دانست که درحال‌ حاضر ایران در رتبه چهاردهم جهان به لحاظ میزان تولید قرار دارد.وی ادامه داد: براساس بررسی که شرکت ملی فولاد انجام داده و با مشورت از صاحب‌ نظران و با فعالیت‌های فنی مشاوران انجام‌ شده، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد درافق ۱۴۰۴ در کشور قابل دستیابی و عملی است.وی در بخش دیگری ازسخنان خود گفت: متاسفانه رکودی که در دنیا حکم شده قیمت‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و آنها را کاهش داده است. همچنین رقابت غیرمنطقی که چین در تولید فولاد شروع کرده موجب شده تعادل عرضه و تقاضای فولاد در جهان به‌هم بخورد.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با گشایشی که در امور بین‌ المللی شده و تعاملی که با جهان انجام‌ می‌شود امیدواریم طرح‌های توسعه‌ای با سرعت بیشتری انجام شود.وی خاطرنشان کرد: در جهان به دنبال کارخانه‌های ۲۰ میلیون تنی هستند، که متاسفانه در کشور بحث ۳۰۰ هزارتن و ۵۰۰ هزارتن است که برای گرفتن مجوز به وزارتخانه فشار می‌آورند در صورتی که این موضوع غیرکارشناسی است و توجیه اقتصادی ندارد.

 

وی ادامه داد: یک واحد تولیدی باید روی پای خود ایستاده و با قیمت‌های جهانی توان رقابت داشته باشد چراکه دنیا از نظر اقتصادی بازار عرضه و تقاضاست و بازار، کیفیت بالا و قیمت پایین را می‌پسندد. وی ضمن قدردانی از مدیران و کارکنان شرکت فولاد هرمزگان، از متخصصان و کارکنان این شرکت خواست در راستای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی و سربلندی کشور، الگویی برای سایر صنایع تولیدی باشند.

 
توسعه فولاد به سمت فولاد هرمزگان است

 
رییس هیات مدیره شرکت فولاد هرمزگان و مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد هرمزگان با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصربه‌ فرد خود مانند مجاورت با آب‌های آزاد، دسترسی به منابع عظیم گاز و بندر شهید رجایی، نزدیکی به شبکه سراسری راه‌ آهن و ذخایر عظیم معدنی، مناسب‌ ترین منطقه برای توسعه صنعت فولاد است و گروه فولاد مبارکه توسعه‌های اصلی خود را در فولادهرمزگان دنبال می‌کند.

 

بهرام سبحانی افزود: فولاد هرمزگان از تمام حمایت‌های دانش فنی، تجهیزاتی و مالی فولاد مبارکه برخوردار است و با همت مدیران و کارکنان پرتلاش و جوان در شرایط سخت آب و هوایی توانسته بیش از حد انتظار عمل کند، به طوری که در سال سوم تولید خود به ۹۰ درصد ظرفیت رسیده است.

 
وی تصریح کرد: درحال‌ حاضر ظرفیت این شرکت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۱/۵ میلیون تن تختال در سال بوده و برنامه توسعه برای افزایش این تولید به ۳ میلیون تن در سال و ایجاد گندله‌ سازی و خط نورد است. وی بیان کرد: براساس برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ کشور، ۲۲ میلیون تن سهم گروه فولاد مبارکه است که به منظور عملیاتی شدن این برنامه، ظرفیت فولاد هرمزگان در گام بعدی تا ۶ میلیون تن افزایش می‌یابد.

 

هراتیان، مدیرعامل فولاد هرمزگان شد

 
در این مراسم همچنین با قدردانی از زحمات ۴ ساله مرتضی آقاجانی، امیرمسعود هراتیان به عنوان مدیرعامل جدید فولادهرمزگان معرفی شد. مهدی کرباسیان گفت: با توجه به ماموریت جدید مرتضی آقاجانی در یک شرکت بین‌ المللی، امیرمسعود هراتیان با توجه به ویژگی‌های ممتاز و ارزشمندی که دارد به عنوان مدیرعامل این شرکت برگزیده شد تا در دوران پس از ساخت و راه‌ اندازی و بهره‌ برداری، مسیر جدید و محکم‌ تری برای فولاد هرمزگان ترسیم و اجرا کند.

 

وی از مرتضی آقاجانی به دلیل مدیریت موفقی که در شرایط سخت راه‌ اندازی و بهره‌ برداری متحمل شد، قدردانی کرد.مرتضی آقاجانی، مدیرعامل قبلی فولاد هرمزگان نیز در سخنانی ضمن بیان تجربه و خاطرات دوران مدیریت در این شرکت گفت: برای سربلندی و پیشرفت فولادهرمزگان بازهم تلاش خواهم کرد.

 

وی افزود: در فولاد مبارکه آنچه یاد گرفته بودیم با ورود به فولاد هرمزگان سعی کردیم به بهترین وجه به‌ کار بگیریم و نتیجه این شد که با همکاری همه کارکنان و حمایت‌های فولاد مبارکه پیشرفت‌ها خوبی در فولاد هرمزگان به‌ دست آمد.مرتضی آقاجانی افزود: در فولاد هرمزگان سعی کردیم حفظ امانت کرده و باعث رشد شرکت شویم که جا دارد از همراهی مسئولان استانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه، نمایندگان استان، مردم شریف هرمزگان و همچنین تلاش‌های همه کارکنان در همه واحدها قدردانی کنیم.

 

توسعه منابع انسانی، بهره‌ وری و تولید محصولات کیفی

 
در ادامه امیرمسعود هراتیان، مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت: بحث راه‌ اندازی و ساخت یک کارخانه تولیدی به بزرگی و عظمت فولاد هرمزگان کار بسیار بزرگ و ستودنی است که در زمان مدیریت آقایان آقاجانی و خیاط به خوبی انجام شده است.وی افزود: ۳ ماموریت مهمی در فولادهرمزگان در دستور کار داریم که نخستین هدف آن توسعه منابع انسانی در شرکت است که اعتقاد داریم نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه شرکت است و با توجه به اینکه بیشتر کارکنان بومی استان هستند تلاش بر رشد و تعالی نیروی انسانی ماندگار است. وی خاطرنشان کرد: دومین هدفی که دنبال می‌کنیم بهره‌ وری در تولید است که سعی داریم تولید به سمت بهره‌ وری هدایت شده و هزینه‌ها به درستی مدیریت شود.

 
هراتیان ادامه داد: در ماه گذشته به تولید ۱۰۲ هزار تن در ماه رسیده‌ایم که نشان از همکاری خوب کارکنان دارد.مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرد: برنامه سومی که دنبال می‌کنیم توسعه بازار با تولید محصولات کیفی‌تر با ابعاد متفاوت‌تر است تا بتوانیم بازار را در اختیار بگیریم. امیدوارم با کمک مسئولان کشوری و استانی و حمایت فولاد مبارکه این اهداف محقق شود. هراتیان در ادامه به طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان اشاره کرد و گفت: تلاش بر این است در ابتدا گندله‌ سازی با ظرفیت ۲/۵ احداث شده و در فازهای بعدی به ۵ میلیون تن افزایش یابد. همچنین ایجاد یک کارخانه نورد را خواهیم داشت که از خام‌ فروشی جلوگیری کرده و محصول فولادی به ورق تبدیل شود تا ارزش‌ افزوده بیشتری برای شرکت داشته باشد.

 

کاهش زمان سرد کردن کوره در سالن‌های احیای مستقیم

 
یوسف فتحی پاریزی، مسئول شیفت «‌A» واحد احیای فولاد هرمزگان از افزایش سرعت تخلیه و کاهش زمان سرد کردن کوره در شات‌ دان‌های سالانه واحد احیای مستقیم فولاد هرمزگان خبرداد و گفت: ازآنجایی که «زمان» در تولید و تعمیرات مهم است و تخلیه کوره، کاری زمانبر برای شروع تعمیرات است بنابراین برآن شدیم که زمان تخلیه کوره را کاهش دهیم.وی با اشاره به این مطلب که در فرآیند احیای مستقیم به روش میدرکس در داخل شفت کوره همزمان ۲سیستم گازی در حال فعالیت هستند، افزود: سیستم گاز پروسس که شامل ۳ عدد کمپرسور و چرخش آن که ناحیه فوقانی کوره احیای را شامل می‌شود، وظیفه بالا بردن دمای بار کوره و عملیات احیا گندله اکسیدی را برعهده دارد.

 

در بخش دیگر سیستم گاز خنک‌ کننده مشتمل بر یک کمپرسور با چرخش در ناحیه تحتانی کوره است که وظیفه آن خنک کردن مواد برای خروج تا دمای استاندارد و مورد قبول برای واحدهای احیا است. ضمن اینکه باید توجه کرد آنالیز گاز خنک‌ کننده در شرایط کاری کوره با زمانی که همین چرخه برای تخلیه کامل کوره استفاده می‌شود، اختلاف زیادی دارد.

 
اختلاف آنالیز که به علت نبود گازهایی چون، متان، هیدروژن و منوکسید کربن است و جایگزین این گازها در زمان غیرکاری و تخلیه کامل کوره گاز نیتروژن می‌شود، این اختلاف آنالیز باعث ضعف در تاثیر گاز خنک‌ کننده شده و در ادامه سرعت تخلیه کوره کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه تخلیه کوره برای شاتدان‌های سالانه به بالای ۲۴ ساعت زمان می‌برد.

 
از طرفی چون آنالیز گاز خنک‌ کننده برای تخلیه کامل کوره با درصد بالایی از نیتروژن که گازی با قدرت خنک‌ کنندگی پایین است، امکان تغییر آنالیز یا کیفیت گاز وجود ندارد. بنابراین برآن شدیم که این گاز را از نظر کمیت تغییر داده و حجم گاز در چرخش را افزایش دهیم.از آنجایی که در زمان تخلیه کوره برای تعمیرات نیازی به چرخه گازی پروسس که توضیح داده شده نداریم با استفاده از توان کاری کمپرسورهای پروسس برای کمک به سیستم گاز خنک‌ کننده توانستیم حجم گاز در گردش گاز خنک‌ کننده را به ۲ برابر افزایش دهیم.

 
وی خاطرنشان کرد: با تلفیق ۲ سیستم «پروسس» و «گازخنک‌ کننده» با هم، افزایش ۲ برابری گاز خنک‌ کننده اتفاق افتاد و به طبع آن سرعت تخلیه کوره ۲ برابر نسبت به قبل افزایش یافت علاوه بر این، هم‌اکنون زمان تخلیه کوره نیز از ۲۴ ساعت به ۸ تا۱۰ساعت کاهش یافته که در نتیجه همه این فعالیت‌ها افزایش تولید را شاهد هستیم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران