افت بهای سنگ‌آهن در پی چشم انداز کاهشی تقاضای چین

وزنه اژدهای زرد، سنگین‌تر از جهان

وزنه اژدهای زرد، سنگین‌تر از جهان

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که قیمت بازار سنگ‌آهن ممکن است با توجه به رویارویی روند تقاضا با چالش کاهش تولید فولاد، به‌ طور عمده در چین، تا قبل از پایان سال جاری میلادی سطح 40 دلاری را تجربه کند.

 

به گزارش استیل پدیا، سقوط بهای سنگ‌ آهن به پایین‌ ترین میزان چهار ماه اخیر که در پی رشد نگرانی‌ها از کاهش تولید فولاد چین رخ داده، به سرعت روند تقاضا را با فرسایش درگیر کرده و در همین حال زمینه را برای افزایش حجم ذخایر مساعد خواهد ساخت.

 

به گزارش استیل پدیا، در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی بهای سنگ‌آهن با درجه خلوص 62 درصد برای تحویل در بندر چینگدائو با ثبت افت 5/ 4 درصد به حدود 45 دلار و 58 سنت در هر متریک تن رسید که این رقم،‌ کمترین میزان از اوج قیمتی ثبت شده در 8 جولای امسال تا‌کنون محسوب می‌شود. این قیمت بسیار نزدیک به کمترین کف روزانه در ماه مه 2009 بوده که رقمی معادل 44 دلار و 59 سنت اعلام شده است.

 

براساس آخرین گزارش گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند، در حال حاضر،‌ بازار جهانی سنگ‌آهن با افت جذابیت و تضعیف تقاضا در چین مواجه است. بهای سنگ‌ آهن طی ماه گذشته در میان رشد نگرانی‌ها به‌خاطر افزایش مازاد عرضه جهانی که عمدتا به دلیل افزایش تولیدات از سوی بزرگ‌ترین‌ شرکت‌های تولید کننده از جمله بی اچ پی بیلتون، ریوتینتو، واله و فورتسکیو رخ داده آن هم درست در حالی که کارخانه‌های تولید فولاد در چین با روند کاهشی همراه هستند، پس از لمس و شکستن کف مقاومتی 50 دلاری تا سطوح پایین‌تر و البته نگران‌ کننده‌تر سقوط کرد.

 

براساس داده‌های رسمی موجود،‌ تولید فولاد در ماه اکتبر همچنان به مسیر کاهشی خود ادامه داده است. همچنین اطلاعات منتشر‌شده از سوی گروه معامله‌گر کالای نوبل نشان داده که به احتمال بسیار زیاد باید انتظار کاهش‌های بیشتری را در بازار سنگ‌آهن جهانی داشت. مایکل ژو (Michael Zhu)،‌ مدیر فروش جهانی اسبق شرکت واله در این خصوص می‌گوید:قیمت‌های سنگ‌آهن همچنان تحت فشارهای ناشی از عرضه بیش از حد قرار دارند.

 

در حال حاضر وضعیت تولید و فروش و نیز سودآوری اکثر کارخانه‌های فولاد چینی چندان رضایت بخش و امیدوارکننده نیست؛ به‌ طوری که پیش‌بینی می‌شود تقاضای ضعیف کنونی تا پایان سال ادامه دار باشد. طی هفته گذشته، بازار سنگ‌آهن در پی تجدید فشارها بر بازارهای کالایی با افت‌های جدیدی مواجه شد؛ تا جایی که فلزی همچون مس تا پایین‌ترین میزان چند ساله اخیر خود سقوط کرد. به دلیل همین نشانه‌ها و نیز تقویت گمانه زنی‌ها درخصوص پایین ماندن سطح تقاضای سنگ‌ آهن و نیز چالش‌های پیش روی صنعت فولاد، پیش‌ بینی می‌شود بهای سنگ‌آهن تا پیش از پایان سال 2015 میلادی کف 40 دلاری را نیز لمس کند.

 

گروه مکواری (Macquarie) در گزارش اخیر خود اذعان کرد: میزان مصرف فولاد در چین برای اولین بار در حال تضعیف و کاسته شدن است که در نتیجه به افت قیمت‌ها در بازار داخلی و نیز جهانی انجامیده است. به همین دلیل انتظار می‌رود که در روزهای معاملاتی باقی‌مانده تا پایان سال، با افزایش فشارها بر قیمت سنگ‌آهن، شاهد افت بهای آن تا سطوح قابل تاملی باشیم.

 

با استناد به تقاضای ضعیف، می‌توان به تضعیف صنعت فولاد چین و نیز نزول قیمت سنگ‌ آهن با احتمال بیشتری نگریست. آلن چیرگوین (Alan Chirgwin)، معاون بازاریابی بی اچ پی بیلتون پیش بینی کرده است که کاهش قیمت‌های سنگ‌آهن تا چند سال آینده کماکان ادامه خواهد داشت و تا زمانی که محدوده قابل قبول و ثابتی را پیدا نکند در همین محدوده زیر 50 دلار بر هر تن در نوسان خواهد بود. پرواضح است که این پیش‌ بینی‌ها روند ماه‌های آتی در بازار سنگ‌آهن و البته فولاد را با شدت بیشتری هدف قرار خواهد داد؛ چه بسا که ذات این گزارش‌های نزولی، خود به‌ عنوان محرکی برای اعمال فشارهای رو به پایین هرچه بیشتر عمل خواهد کرد.

- منیـره نظامیوند چگینی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران