در برنامه نشست و مصاحبه با دارندگان مجوز محدوده‌های معدنی، بیش از ۷۵ درصد از معدنداران حضور داشته و به تفکیک مسائل و مشکلات معادن غیر‌فعال در قالب فرم‌های تهیه شده پرداخته و جمع‌بندی شد.  بر‌اساس این گزارش، در روز دوم این سفر بازدید از معادن سنگ‌آهن هماتیت استان و واحدهای فرآوری انجام شد و توسعه تکنولوژی در واحد‌های فرآوری و ایجاد مشارکت معدن‌داران برای احداث واحدهای فرآوری در قالب کنسرسیوم با توجه به فرصت امکان توسعه صادرات و تامین ماده اولیه مصرف‌کنندگان موجود در منطقه مورد‌توجه قرار گرفت. بنا‌بر‌این گزارش، استان هرمزگان دارای پتانسیل معادن سنگ‌آهن هماتیت، کرومیت و گچ کوچک‌مقیاس است که با ایجاد واحدهای فرآوری در منطقه‌های معدنی توسعه و رونق در این معادن قطعی خواهد بود. این روابط‌عمومی همچنین در خبر دیگری از معرفی یک ذخیره جدید در کلاس جهانی در حوزه فلزات غیرآهنی (پلی‌متال) در نتیجه اکتشافات جدید خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، حسام مقدم‌علی، معاون اکتشاف و بهره‌برداری این شرکت گفت: گسترش فعالیت‌های اکتشافی از مهم‌ترین اهداف ماست که در همین رابطه تا پایان سال یک ذخیره جدید در کلاس جهانی در حوزه فلزات غیرآهنی (پلی‌متال) که نتیجه اکتشافات جدید بوده، معرفی خواهد شد. وی افزود: فعال‌سازی معادن جدید و تداوم فعالیت معادن و کارخانه‌های فرآوری و صنایع معدنی، بعد نظارتی، پیمان‌سپاری و اجرا از جمله فعالیت‌های این بخش است که در بعد نظارت برخی معادن و کارخانه‌های فرآوری و صنایع معدنی در قالب قراردادهای استخراج و فروش به بخش‌های خصوصی از طریق فراخوان برون‌سپاری و از محل محصولات تولیدی ایجاد درآمد می‌کند. معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید با بیان اینکه برخی پتانسیل‌های معدنی کشور که هنوز وارد فاز برون‌سپاری نشده‌اند پس از اخذ گواهینامه کشف، برون‌سپاری می‌شوند، افزود: فعالیت در معادن بزرگ نظیر انگوران، موته، آنتیموان و... که هنوز در این قالب قرار نگرفته‌اند نیز باید همانند گذشته اداره شوند.

مقدم‌علی با اشاره به اینکه حوزه اکتشاف شامل فعالیت اکتشافی از فاز شناسایی و پی‌جویی تا فاز تکمیلی می‌شود، تصریح کرد: این بخش نیز به دو صورت (دریافت پروانه و محدوده اکتشاف) است که در این حالت اگر متقاضی بخش خصوصی مایل به سرمایه‌گذاری بود، با معرفی او به صندوق بیمه، امنیت سرمایه‌گذاری او را حفظ می‌کنیم. وی دلیل اصلی عدم واگذاری طلای موته را کمبود ذخیره معدن آن دانست و افزود: در یک فراخوان همه فعالان بخش طلا تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری معدن موته که دارای ظرفیت و پتانسیل طلا اعم از پروانه اکتشاف و گواهی کشف و ... باشند و مایل به همکاری هستند، می‌توانند با معرفی خود و مذاکره برای همکاری آتی اقدام کنند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان