مدیر عامل فولاد یزد

تعرفه واردات فولاد باید افزایش یابد | بهادر احرامیان

تعرفه واردات فولاد باید افزایش یابد | بهادر احرامیان

بهادر احرامیان، مدیرعامل فولاد یزد با بیان اینکه اجرایی شدن برجام فقط در بخش صادرات ما موثر است و بازار صادراتی هم شدیدا رقابتی است، مطرح کرد: دولت باید با افزایش عوارض وارداتی جلوی ورود محصولات چینی را بگیرد. از ابتدای سال 94 در بازار داخلی فولاد رکود تعمیق یافته است.

 

به گزارش استیل پدیا، به عقیده کارشناسان لازمه خروج رکود در بازار فولاد این است که باید تقاضایی در بازار وارد شود و طرح‌های عمرانی جریان بگیرند تا وضعیت بازار مقداری رو‌به بهبود حرکت کند. کارشناسان بر این باورند که در پنج شش ماه آینده طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز مسکن یک تکان جدی خواهد داشت و در بازار فولاد شاهد رونق خواهیم بود.

 

یکی از راهکارهایی هم که برای خروج از رکود در نظر گرفته شده این است که دولت در بخش مسکن به اصطلاح سیاست‌های تشویقی و سیاست‌های تسهیلاتی را اعمال کند تا این امر موجب رونق در بازار مسکن شود چرا‌که اگر مسکن رونق پیدا کند بازار فولاد هم از رکود خارج خواهد شد.

 

بهادر احرامیان، مدیرعامل فولاد یزد به راهکارهای خروج از رکود بازار فولاد پرداخته است. او معتقد است. بسته خروج از رکود دولت تغییر چشمگیری در صنعت فولاد ایجاد نخواهد کرد.

 

رکودی که در بازار مسکن وجود دارد، چه تاثیری در بازار فولاد گذاشته است؟

 
باید بگوییم که طبیعتا در کشور ما 70 درصد مصرف فولاد در مقاطع عریض و طویل هستند و بیشتر محصولات فولادی ما صرف مصارف ساختمانی می‌شود. طبیعتا وقتی که تقاضای ساخت و ساز پایین بیاید در بخش محصولات فولادی هم اثر بسیاری می‌گذارد؛ باید گفت تقاضای فولاد ما معمولا در بخش مقاطع عریض یعنی ورق‌ها است که در آن تقاضای بسیاری داریم که تقاضاهای پایداری هستند.

 

وضعیت تولید فولاد از ابتدای سال 94 تاکنون چگونه بوده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با چه تغییراتی مواجه شده است؟

 
ظاهرا در حال حاضر تولید فولاد داخلی کاهشی حدود هشت درصدی را نشان می‌دهد.

 

مشکل عمده تولیدکنندگان فولاد چیست؟

 
یکی از مشکلات عمده این است که مقداری بحث اضافه ظرفیت داریم، رکود جهانی دراین امر واقعا موثر است. اگر بخواهیم به درستی این قضیه را نگاه کنیم، وضعیت فولاد و رکود در صنعت فولاد داخلی امروز ناشی از عوامل داخلی نیست، بلکه صنعت جهانی فولاد هم همین شرایط را تجربه می‌کند و اضافه شدن این دو پارامتر در کنار یکدیگر فضا را برای صنعت داخلی فولاد کشور بسیار محدود کرده است .

 

چه راهکارهایی برای خروج از رکود ارائه می‌کنید؟

 
به هر صورت این را می‌دانیم که فولاد کالای واسطه‌ای است و این صنعت به تنهایی نمی‌تواند اقدامی انجام دهد که بتواند از رکود خارج شود. باید تقاضا برای محصولاتی که در آن فولاد مصرف می‌شود بالاتر رود تا باعث شود این صنعت از رکود خارج شود. ولی در کوتاه‌مدت می‌شود گفت که به‌عنوان یک راهکار میانی باز‌شدن امکان صادرات و تاثیر صادرات بتواند تا حدی به بهبود وضع موجود کمک کند.

 

نظر شما درخصوص ورود محصولات چینی‌ به بازار فولاد ما چیست و نقش دولت در این قضیه چگونه است؟

 
دولت می‌تواند با ایجاد عوارض وارداتی جلوی محصولات چینی را بگیرد. نکته مهم این است که هیچ‌کدام از فولادسازان مخالف رقابت سالم نیستند و همه معتقد هستند باید بتوانیم در بازار رقابت بکنیم. مشکلاتی که ما با محصولات چینی داریم این است که کشور چین دامپ‌کننده فولاد است و محصولات فولادی خود را به زیر قیمت تمام‌ شده می‌فروشد و به همین دلیل است که بیش از 40 کشور دنیا چین را به‌ عنوان یک دامپ‌ کننده فولاد شناختند و عوارض دامپینگ در برابر محصولات چینی وضع کردند. ما هم به همین دلیل انتظار داریم، عوارض واردات محصولات چینی افزایش پیدا کند.

 

با توافق ایران با 1+5 و با اجرایی شدن برجام تاثیری در بازار فولاد ایجاد نمی‌شود؟

 
با اجرایی شدن برجام تغییرات در حدی است که بتوانیم صادرات را تسهیل کنیم که آن بازار هم شدیدا رقابتی است بنابراین تغییر خیلی بزرگی نمی‌شود انتظار داشت.

 

پیش‌ بینی شما از چشم‌ انداز آینده فولاد چیست؟

 
همه‌ چیز بستگی به وضعیت اقتصادی کشور دارد. به هر حال از بسته ضد رکود انتظار نمی‌رود تغییر بزرگی روی صنعت فولاد ایجاد بکند و بیشتر اثرات را روی صنعت‌های دیگر می‌گذارد، بنابراین در آینده نزدیک تغییری در وضعیت بازار فولاد مشاهده نخواهیم کرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا