رییس کمیته معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی

کابوس خصولتی‌ها در اقتصاد ایران | داریوش اسماعیلی

کابوس خصولتی‌ها در اقتصاد ایران | داریوش اسماعیلی

این روزها بین مجلس شورای اسلامی و تولیدکنندگان بیشتر صنایع معدنی ارتباط خوبی شکل گرفته است. دلیل آن هم برگزاری جلسات هفتگی مجلس شورای اسلامی در امسال برای رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان فولاد و سنگ‌آهن است.

 

در حال حاضر رکود در بازار داخلی و کاهش قیمت مواد معدنی در بازار جهانی ۲ کابوس بزرگ تولید کنندگان فعال در حوزه صنایع معدنی کشور به شمار می‌آید که حل هر ۲ مشکل سخت به نظر می‌رسد. چراکه در شرایط فعلی مازاد تولید سیمان، فولاد، سنگ‌آهن، سنگ‌های تزئینی، کاشی و سرامیک و... همچنان در انبارها مانده و تقاضایی در بازار داخلی وجود ندارد و از سویی دیگر همچنان قیمت مواد معدنی در بازار جهانی رو به افول است.

 
همزمان با توافق هسته‌ای، بررسی جوانب مختلف قانون معادن در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و برای همکاری‌های جدید با صاحبان صنایع خارجی دنیا نخستین معیار که همان قانون بخش معدن است در حال آماده‌سازی است تا در حد امکان موانع جذب سرمایه رفع و شرایط توسعه همکاری‌ها فراهم شود.

 

این در حالی است که برای پررنگ شدن بخش خصوصی در معادن کشور، بزرگترین مشکل را روند واگذاری‌های شرکت‌های معدنی می‌بینیم که به صورت ظاهری شرکت‌های خصوصی جای آنها را می‌گیرند اما در پشت پرده خصولتی‌ها هستند. در حالی که تجربه نشان داده با چنین رویکردی بخش خصوصی نحیف در مقابل بخش خصولتی قوی توان رقابت خود را از دست داده و کار به جایی نرسیده است.

 

اگر خصوصی‌ سازی شرکت‌های معدنی واقعی شود و خصولتی‌ها از این چرخه حذف شوند، به‌طور حتم بخش خصوصی جایگاه پررنگ‌ تری در اقتصاد خواهد داشت. از این رو انتظار می‌رود ماموریت سازمان خصوصی‌سازی در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی به درستی اجرا و واگذاری سهام شرکت‌های معدنی به بخش خصوصی واقعی انجام شود تا نگاه مدیریتی در این شرکت‌ها هم فارغ از نگاه مدیران دولتی و تکیه بر منابع دولت باشد.

 
مشکل دیگر صنایع معدنی در این روزها رکود و نبود تقاضا در بازار داخلی است که به نظر می‌رسد تقویت بازارهای صادراتی بهترین رویکردی است که واحدهای صنعتی کشور می‌توانند از این طریق تولیدات خود را به فروش رسانند. در برخی از صنایع کشور هنوز محصولی با توان رقابت در بازارهای خارجی به تولید نرسیده و شاید این دوره از رکود، دوران تقویت و ارتقای کیفیت محصولات داخلی باشد.

 

با توجه به رفت‌وآمد هیات‌های تجاری کشورهای مختلف دنیا اغلب صنایع معدنی کشور در انتظار قراردادهای همکاری پس از لغو تحریم‌ها هستند زیرا تنها در این صورت است که مشکلات و موانع جذب سرمایه در این عرصه برداشته و بحران‌های مالی این شرکت‌ها رفع می‌شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا