رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران

معدن با نمایشگاه و همایش توسعه نخواهد یافت | سعید صمدی

معدن با نمایشگاه و همایش توسعه نخواهد یافت | سعید صمدی

چند سالی است که به دلیل افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه معدنی، توسعه بخش معدن با توجه به ذخایر معدنی کشورمان مطرح شده وطبعا در همین راستا تب برگزاری نمایشگاه و همایشهای معدنی بالا گرفته است

 

یکی از روش های خوب و رایج در سطح دنیا جهت تبادل اطلاعات ،مطرح کردن میزان ذخایر و ظرفیت های معدنی کشور، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و آشنایی فعالین با آخرین تکنولوژی و ماشین آلات   برگزاری نمایشگاه ها و همایش های تخصصی معدنی است، در این فضا ها معدن کاران چند روز در یک بزم علمی و فنی حضور یافته، فرصت های جدید را شناسایی و با جدید ترین تکنولوژی و ماشین آلات آشنا خواهند شد و در کنار آن با سایر همکاران تبادل نظر خواهند نمود، یک نمایشگاه به هرمیزان که اعتبار بیشتری داشته باشد قطعا بزرگان بخش معدن ایرا ن و غولهای معدنی دنیا برای آن چند روزی وقت صرف خواهند کرد و از این فرصت بیشترین بهره نصیب کشور خواهد شد.

 

برای اینکه بخواهیم یک نمایشگاه معتبر برگزار کنیم چند شرط وجود دارد:

 

اولین شرط آن تعداد نمایشگاه و یا کنفرانس معدنی در یک کشور است ، فعالین بخش معدن و شرکت های معتبر جهانی فرصت آن را ندارند که هر چند ماه یکبار در یک کشور جمع شوند و همان داشته های ماه قبل خود را عرضه کنند، آنها تحولات معدنی کشور ها را رصد نموده و صرفا در مجامعی شرکت خواهند نمود که بیشترین تعداد شرکت کننده از نظر اعتبار در آن حضور داشته باشند، و به هرمیزان که تعداد نمایشگاه ها افرایش یابد شرکت کنندگان آن کمتر خواهند شد، بعنوان مثال در چند ماه اخیر نمایشگاه ها وکنفرانس های معدنی زیر تشکیل شده است.

 

الف- نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی 7 لغایت 9 مهرماه

ب - نمایشگاه بین المللی معدن وصنایع معدنی  25لغایت 28 مهرماه

ج - همایش فرصتهای سرمایه گذاری در معدن وصنایع معدنی 7 لغایت 9 مهر ماه

د - اجلاس بین المللی سرمایه گذاری معدن وصنایع معدنی 10 لغایت 11 خردادماه

ه - نمایشگاه بین المللی سنگ تزئینی ومعدن  29 لغایت 31 تیرماه

درکنار این رویدادها تعدادی کنفرانس و یا نمایشگاه بین المللی در استانها هم برگزار شده که به آن نمی پردازیم.

 

با این شرایط  یک شرکت معتبر خارجی و یا حتی فعالین بزرگ معدنی داخلی قطعا فرصت نخواهند داشت در همه این موارد حضور یابند، زیرا تحولات بخش معدن انقدر سریع نیست که در فاصله چند روز یا چند ماه موضوع جدیدی ارائه شود، لذا دچار تکرار خواهند شد و از طرفی میزان اعتبار این رویدادها نیز از شفافیت لازم برخوردار نیستند که در معتبرترین آنها حضور داشته باشند،  لذا طبعا از شرکت در این رویدادها منصرف خواهند شد.

 

جالب این است که در همه این رویدادها، وزارتخانه صنعت معدن و تجارت و یا بزرگترین سازمان معدنی کشور امیدرو، یا حامی نمایشگاه بوده و یا در آن سخنرانانی داشته است.

 

بجای این همه کنفرانس و نمایشگاه اگر در سال فقط یک یا دو رویداد معدنی معتبر داشته باشیم، طرفهای خارجی آن را جدی تر خواهند گرفت ودر آن حضوری قوی تر و با کیفیت بالا خواهند داشت و از طرفی شاهد صرفه جویی در هزینه ها هم خواهیم بود.

 

در این زمینه وزارتخانه و سازمان های معدنی تکلیف خطیری دارند که نه تنها باید رویدادهای معدنی را ساماندهی نموده بلکه حداقل خودشان به این پراکندگی دامن نزنند.

 

موضوع بعدی کیفیت کنفرانس ها ونمایشگاه ها می باشد.

 

باید در این رویدادها جدیدترین اطلاعات وموضوعات با دقت لازم  مطرح شده و ازپرداختن به مسایل و امارهای  کلی وتبلیغاتی پرهیز شود زیرا مخاطبین آگاهی لازم  و شناخت کافی از فعالیت معدنکاری دارند و با سخنان تبلیغاتی و شورانگیز نه تنها تحت تاثیر قرارنخواهند گرفت بلکه بیشتر ناامید خواهند شد این موضوع در مصاحبه با رسانه های گروهی هم صدق می کند زیرا باز هم مخاطبین خاص هستند واز تیترهای درشت وبزرگنمایی محتوی تاثیر نمیپذیرند، بلکه باید در همایش ها ، مسایل و مشکلات واقعی مطرح وتحولات بزرگ معدنی رصد شود.

 

بعنوان مثال از اواسط سال گذشته بحران مالی شدیدی بازارهای معدنی جهان را فراگرفت وقیمت بخش عمده ای از محصولات  معدنی دچار افت بیش از 50 درصد شد.

 

این بحران در داخل کشور ماهم موجب تعطیلی تعداد زیادی معدن گردید.

 

سهام شرکت های معدنی در بورس ، مانند شرکت مس وشرکت های سنگ آهنی بعضا بیش از 50درصد افت قیمت داشتند، این بحران از قبل قابل پیش بینی بود و انتظار میرفت مسئولین بخش معدن اولا اخطارهای لازم را به بهره برداران معادن بدهند وثانیا راهکارهایی جهت مواجهه و عبور از بحران را ارایه نمایند.

 

نگاهی به صحبت ها وسخنرانی های انجام شده سال گذشته توسط معاونت معدنی و ریاست امیدرو نشان می دهد که هیچ سخنی از این بحران و روش مقابله با آن به میان نیامده است وتمام بحثها چند ماه پس از بحران و تعطیلی پاره ای از معادن زده شد که نوش دارو پس از مرگ سهراب بود واین در حالی است که همانگونه که ما از سازمان هواشناسی توقع پیش بینی و توصیه داریم از این دوستان هم توقع داریم با توجه به جایگاه قانونی و اطلاعاتی که دارند، قدرت پیش بینی بحران را داشته باشند وحد اقل در حوزه کاری خود قبل از شروع بحران راه حل ارائه نمایند .

 

اشاره به اینکه ایران دهمین کشور معدنی جهان است و یااشاره به  میزان ذخایر، افتخاری برای ما نیست زیرا این ذخایر میلیون ها سال پیش تشکیل شده اند وما نقشی در ایجاد انها نداشته ایم ، اما باید ببینیم با این حجم ذخایر در حال حاضر از 750میلیارد دلار حجم تجارت مواد معدنی دنیا چه سهمی از آن ماست.

 

در پایان این یادداشت به عنوان عاجل ترین راهکار باید به عرض برسانم که پسندیده است این نمایشگاه ها وکنفرانس های معدنی را تجمیع و محدود نموده و بیشتر به غنا و محتوای آنها از نظر کیفیت شرکت کنندگان داخلی و خارجی بیافزاییم و همچنین با ارائه  اطلاعات و آمارهای دقیق ،جدید و میلی متری به مشکلات روز و واقعی معدنکاران بپردازیم و نهایتا به بخش خصوصی واقعی فرصت اظهار نظر در این رویدادها و نقد فعالیت مان را بدهیم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا