کارشناسان اقتصادی چه اشتباهی درباره کاهش قیمت نفت کرده‌اند؟

کارشناسان اقتصادی چه اشتباهی درباره کاهش قیمت نفت کرده‌اند؟

ویلیام واتس/نویسنده حوزه بازار

سقوط شدید قیمت‌های نفت از میانه سال 2014 تا کنون تأثیر قاطعی بر مصرف‌کنندگان ایالات متحده امریکا داشته‌است. اما واقعیت این است که اتفاق خاصی در زمینه هزینه‌های مصرف‌کننده و خرده‌فروشان رخ نداده‌است. این مسئله برای بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران تعجب‌برانگیز بوده‌است.

ماریتزا کابزاس کارشناس اقتصادی ABN روز سه‌شنبه در یادداشتی به این مسئله پرداخته‌است که کجا اشتباه پیش رفته‌است.

اوایل سال جاری بانک امریکا پیش‌بینی کرده بود که کاهش قیمت نفت باعث افزایش یک درصدی تولید ناخالص داخلی ایالات متحده امریکا خواهد شد. این بانک برآورد کرده بود که قیمت بنزین 40 درصد کاهش خواهد یافت. کابزاس گفته‌است در حالی‌که این فرض در مورد قیمت بنزین هدف اصلی آن‌ها بوده‌است، اما پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی در مورد هزینه مصرف‌کنندگان در نیمه نخست سال اشتباه بود.

مصرف‌کنندگان به جای اینکه پول خود را خرج کنند تصمیم گرفته‌اند آن را پس‌انداز کنند. البته از سه ماهه دوم سال جاری به بعد روند پس‌انداز کردن نزولی شده‌است.

در پایان کابزاس برآورد کرده‌است که قیمت‌های نفت به میزان 0.6 درصد در رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2015 کمک کرده‌است.

اما علاوه بر هزینه‌ای که مصرف‌کننده پرداخت کرده‌است، سرمایه‌گذاری نیز در کانون اهمیت قرار دارد.

تصمیماتی که در حوزه انرژی گرفته می‌شود تنها بر اساس نقطه عطف قیمت نیست. کابزاس تأکید کرده‌است که شرکت‌ها کارایی خود را افزایش داده‌اند. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که باعث آهسته شدن روند کاهشی تعداد چاه‌های حفاری در امریکا و کاهش سرمایه‌گذاری در بازار نفت بشود

کاهش قیمت نفت باعث شده سرمایه‌گذاران در زمینه خرج کردن پول خود در این بازار پا روی ترمز بگذارند. اما باز هم کابزاس تأکید می‌کند که این کاهش هزینه از سوی مصرف‌کننده نیز کمتر از آن حدی بوده‌است که پیش‌بینی می‌شد. بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند که نفت کمتر از 60 دلاری باعث توقف تولید نفت در ایالات متحده امریکا خواهد شد.

اما واقعیت بسیار پیچیده‌تر از این بود.

تصمیماتی که در حوزه انرژی گرفته می‌شود تنها بر اساس نقطه عطف قیمت نیست. کابزاس تأکید کرده‌است که شرکت‌ها کارایی خود را افزایش داده‌اند. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که باعث آهسته شدن روند کاهشی تعداد چاه‌های حفاری در امریکا و کاهش سرمایه‌گذاری در بازار نفت بشود.

کابزاس پیش‌بینی کرده‌است که سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه انرژی 0.3 درصد از تولید ناخالص داخلی سال 2015 را تشکیل خواهند داد.

پس از آن باید به مسئله استخدام‌ها پرداخت. کابزاس در این باره اظهار کرده‌است که سال گذشته حدود 100 هزار شغل به دلیل سقوط قیمت نفت از دست رفته‌است. این خبر بدی برای کارگران نفتی و دولت‌هایی که از طریق بخش انرژی، شغل جدیدی ایجاد می‌کنند به شمار می‌رود. اما باز هم تأثیر کلی آن بسیار ملایم است.

کاهش قیمت نفت باعث کاهش تورم شده‌است اما تأثیر آن آهسته‌آهسته محو خواهد شد و این امر باعث افزایش تدریجی تورم در حوزه غذا و انرژی خواهد شد.

در پایان اینکه کاهش قیمت نفت باعث ارتقای رشد نیز خواهد شد. تا زمانی‌که اعتماد در بازار حاکم باشد وضع به آن شکلی که تصور می‌شود پیش نمی‌رود.

منبع: مارکت‌واچ

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا