ایجاد اشتغال، رفاه حداقلی و توسعه، یکی از مصادیق امر به معروف است

ایجاد اشتغال، رفاه حداقلی و توسعه، یکی از مصادیق امر به معروف است

دنیای معدن - رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ایجاد اشتغال، رفاه حداقلی برای مردم و توسعه، یکی از مصادیق امر به معروف است.

به گزارش دنیای معدن، مهدی کرباسیان امروز در گردهمایی رابطان معاونان امر به معروف و نهی از منکر دولت به مردم از استان های سراسر کشور ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: امر به خیر و امر به اخلاق مهمترین نکته دین مبین اسلام، پیامبر و ائمه اطهار است اما این امور کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. این در حالی است که جذابیت دین اسلام و رفتار شخصی پیامبر اسلام موجب گسترش دین شد.

وی افزود: در مقطع فعلی، یکی از محاسن بسیار بزرگ شیعه، بحث اجتهاد و به روز بودن امور فقهی است که در کنار اصول و فروع دین، قرآن و رویه های حضرت رسول و ائمه اطهار، مسائل روز بر اساس آن تصمیم گیری می شود و ولایت فقیه در ایران به عنوان مجتهد جامع الشرایط و حاکم بر امر مسلمین، تصمیمات روز را با توجه به این بحث مد نظر قرار می دهند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: ایجاد شغل، ایجاد حداقل رفاه برای مردم و توسعه آینده جمهوری اسلامی به عنوان یکی از معروف های اساسی، اصل و هدف به شمار می رود. چرا که اگر ایران قدرتمند نباشد، نمی تواند منویات اسلامی را در جهان گسترش دهد.

وی افزود: نهی از منکر به معنای جلوگیری از فساد به معنای عام و خاص است که متاسفانه این گونه وانمود می شود که ماموریت ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حجاب خلاصه می شود. البته نفی این موضوع، بنیاد حکومت و خانواده را زیر سئوال می برد.

کرباسیان گفت: با این حال، اگر مساله اشتغال، توسعه و اقتصاد را پیگیری نکنیم و مانع فساد نشویم، این موضوع مثل موریانه حکومت را دچار مشکل می کند.

ایمیدرو در مسیر اقتصاد مقاومتی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو با حمایت از حوزه معدن و صنایع معدنی، از سال 92 تاکنون بیش از 10 هزار شغل مستقیم ایجاد کرده است، گفت: طی این مدت، 5 تا 6 میلیارد دلار طرح شروع شده یا افتتاح شده است. همچنین حدود 8 میلیارد دلار طرح نیز در دست انجام داریم.

وی ادامه داد: سال 92 بحث خام فروشی جدی بود اما الان به جایی رسیدیم که در حوزه کنسانتره آهن 80 درصد و در حوزه گندله 120 درصد افزایش ظرفیت ایجاد کرده ایم. همچنین طی سال گذشته، 8 میلیون تن فولاد صادر شد که حدود 9 میلیارد دلار درآمد ارزی ایجاد کرد.

کرباسیان بیان داشت: در حوزه های دیگر نظیر مس، کرومیت، آنتیموان، طلا و غیره اقدامات متعددی برای فرآوری انجام شده است. به گفته وی، طی سال های گذشته توجه وافری به بخش اکتشاف شده به طوری که 270 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور تحت برنامه های اکتشافی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ایمیدرو افتخار همه ماست که توانستیم وظیفه خود را در جهت اقتصاد مقاومتی و کاهش خام فروشی انجام دهیم و امیدواریم بتوانیم در برابر حضرت رسول (ص)، ائمه اطهار و شهدا رو سفید باشیم و عاقبت به خیر شویم.

آثار درخشان امر به معروف و نهی از منکر برای جامعه

در این گردهمایی محمد اخلاقی نیا، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر ایمیدرو گفت: امر به معروف و نهی از منکر از حیاتی ترین و با ارزش ترین امور است و افرادی که در این مسیر گام بر می دارند و بخشی از نامهربانی ها را تحمل می کنند، اجر مضاعفی دارند.

وی افزود: در تحریر الوسیله حضرت امام (ره) آمده است که آمران به معروف و ناهیان از منکر مانند پزشک مهربان و پدری بسیار دلسوز، به امر به معروف و نهی از منکر همت می گمارند.

اخلاقی نیا تصریح کرد: همچنین در این کتاب، امام خمینی اشاره می کند که آن فردی که مورد امر و نهی آنهاست از ویژگی ها و خصوصیاتی برخوردار است که خداوند به او عنایت ویژه ای دارد و به نوعی در پیشگاه خداوند مقرب تر از آمر و ناهی است.

وی ادامه داد: آمر و ناهی بدون اینکه احساس برتری کند صرفا برای رضای خداوند و از سر دلسوزی برای فرد و جامعه همت گمارد. اگر این گونه حرکت کنیم آثار درخشان آن را هم در جامعه خواهیم دید.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر ایمیدرو خاطرنشان کرد: آقای کرباسیان در مجموعه ایمیدرو همواره در مسائل فرهنگی و فکری پیشتاز بوده و در همه امور حامی بوده است.

نظارت بر رفتار حاکمان

سید مهدی هاشمیان، معاون ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در این گردهمایی گفت: معاونت امر به معروف و نهی از منکر دولت به مردم هر سال، برنامه را بر اساس سیاست های کلی این ستاد تدوین می کند و این برنامه به وزارتخانه ها و استان ها ابلاغ می شود.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که فرضیه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه دولت درست تبیین شود. این در حالی است که در جامعه این موضوع را با مصداق حجاب می شناسند اما آیا به این موضوع محدود شده است؟

هاشمیان گفت: در حوزه دولت، مصداق های بسیار حیاتی و اساسی برای توسعه خیرخواهی یا مصادیق منکر در نظام اداری وجود دارد.

وی ادامه داد: بر اساس اصل هشتم قانون اساسی، همه بخش های کشور در همه حوزه ها اعم از قضایی، نظامی، صنفی و غیره، امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده است.

معاون ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر دولت به مردم، با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از حقوق بنیادینی است که بر رفتار حاکمان نظارت می کند، گفت: حکومت اسلامی همان گونه که در نهج البلاغه آمده، باید شرایط را طوری فراهم کند که رفتار حاکمان مورد نظارت قرار گیرد.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر بازوی ولایت در این حوزه هاست. رمز پیروزی مسئولان در جامعه این است که خیر خواهی را توسعه دهند. پویایی و نشاط جامعه به این است که این فرهنگ در جامعه گسترش یابد و همه مسئولیت پذیر شوند و مراقبت کنند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا