یک روایت از دو حادثه

یک روایت از دو حادثه

گروه معادن - ۴ سال پیش و بهار ۱۳۹۳خورشیدی بود که نشت گاز مونوکسید کربن و انفجار در معدن سومای ترکیه جان ۳۰۱نفر را گرفت. ۳سال بعد و باز هم در بهار ۱۳۹۶خورشیدی حادثه‌ای مشابه در همسایه شرقی ترکیه یعنی ایران رخ داد.

به گزارش ماین نیوز، البته عمق فاجعه و شمار کشته شدگان کمتر بود اما هر دو از یک ضعف برمی‌آمد؛ نبود ایمنی کافی در معادن.
خبرگزاری آناتولی ترکیه، خبر از محکومیت مدیران این معدن به ۱۵ تا ۲۲سال زندان می‌دهد اما آخرین خبر ایسنا که ۲ماه و نیم گذشته در این زمینه منتشر شد، از ارجاع پرونده زمستان یورت به دادسرای مرکزی استان گلستان حکایت دارد.

وجه اشتراک هر دو رویداد این است که افکار عمومی را متاثر کرد و رنجی بر روان هر دو جامعه بر جای گذاشت. هر چند جای رفتگان این حادثه خالی و رنج برآمده از آن باقی است، اما رسیدگی به پرونده متخلفان می‌تواند تسکینی بر روان بازماندگان باشد و چنین تاثیری نشان از اهمیت تسریع در روند پیگیری علت‌های رویداد این مصیبتدارد.

با همه این احوال این واقعیت را نیز نمی‌توان کتمان کرد که وقوع حادثه در معدن زیرزمینی زغال سنگ اجتناب‌ناپذیر است و هر کجای جهان که این بخش فعال است، استعداد زایش حادثه نیز وجود دارد.

خبر حوادثی که هر سال از شمار بالای معادن زغال سنگ چین مخابره می‌شود، بهتر از هر جای جهان تاییدکننده این جریان است و حتی در معادن امریکا هم که امن‌ترین معادن زغال سنگ جهان به شمار می‌آیند در سال ۱۳۹۵خورشیدی(۲۰۱۶میلادی) شمار مرگ و میرها به ۸نفر رسید، این در حالی است که امریکا در آن سال، رکورد ایمنی را در معادن زغال سنگ جهان شکسته بود. با همه این احوال و اگرچه معدنکاری با آسیب گره خورده اما نه به معنای پذیرش درد بلکه به معنای تلاش بیشتر برای درمان است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا