شفاف‎سازی در معاملات نفتی با ورود طلای سیاه به بورس

شفاف‎سازی در معاملات نفتی با ورود طلای سیاه به بورس

عرضه نفت خام در بورس یکی از روش‌های پایدارسازی فروش و جلوگیری از تاثیر منفی تحریم‌هاست بنابراین باید تلاش شود که ساختار‌های جدیدی در وزارت نفت برای تحقق صددرصدی این امر شکل گیرد.


تحلیلگر بازار سرمایه؛ شفافیت، پایدارسازی فروش، ایجاد رقابت و جلوگیری از تاثیر منفی تحریم‌ها را از مزایای عرضه نفت خام در بورس دانست.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، همایون دارابی تحلیلگر بازار سرمایه، در خصوص ورود نفت خام به بورس اظهار کرد: متاسفانه هیچ اراده‌ای در وزارت نفت برای شفاف شدن نحوه خرید و فروش و عرضه نفت در بورس انرژی و سایر بورس‌ها وجود ندارد. با این حال تصمیم دولت مبنی بر تحقق این امر می‌تواند مثمر باشد.

دارابی با بیان اینکه نفت خام کشور در بورس داخلی و حتی بورس‌های خارجی عرضه نمی‌شود، افزود: عرضه نفت خام در بورس یکی از روش‌های پایدارسازی فروش و جلوگیری از تاثیر منفی تحریم‌هاست بنابراین باید تلاش شود که ساختار‌های جدیدی در وزارت نفت برای تحقق 100درصدی این امر شکل گیرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر کشور‌هایی همچون عمان و دبی طی سال‌های اخیر توانستند نفت خام خود را وارد بورس کنند همین امر سود قابل ملاحظه‌ای را عاید این دو کشور کرده است، اما کشور‌هایی همچون ایران، عراق، کویت و… به دنبال ایجاد ساختار‌های جدید نبودند و متاسفانه درآمد‌های زیادی را از دست دادند.

دارابی، با بیان اینکه ایجاد رقابت در تولید و فرآورده‌های نفتی نیازمند ورود نفت خام در بورس انرژی است، اضافه کرد: ورود نفت خام در بورس می‌تواند به کشف قیمت عادلانه و منطقی کمک کند. متاسفانه یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر در مسیر راه اجرای ابلاغیه مقام معظم رهبری در اجرای اصل ۴۴ رخ داده ، عدم عرضه نفت خام در بورس است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا