احیا معادن کوچک با هدف ورود سرمایه و توسعه اشتغال

احیا معادن کوچک با هدف ورود سرمایه و توسعه اشتغال

دنیای معدن - معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو اعلام کرد: یکی از روش های اجرای برنامه "احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک" ، پیش فروش محصول با هدف اشتغالزایی و ورود سرمایه برای فعال سازی این معادن است.

به گزارش دنیای معدن، امیر خرمی شاد که در گفت و گوی 18:30 شبکه خبر سخن می گفت، افزود: طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک 4 رکن دارد که ایمیدرو، تشکل ها با محوریت خانه معدن، سرمایه گذار و مصرف کننده و در نهایت دارندگان مجوز معادن کوچک را شامل می شود.

وی با بیان اینکه 94درصد معادن کشور، کوچک مقیاس هستند، اظهار کرد: حضور دولت در این طرح، به عنوان تسهیل کننده است و بخش خصوصی اجرای آن را برعهده دارد. به عبارتی تشکل ها متولی کار هستند.

خرمی شاد افزود: این طرح حلقه ارتباطی بین سرمایه گذار، مصرف کننده و دارنده معادن است و مصرف کننده مواد اولیه به عنوان مشتری به کمک معادن کوچک می آید.

معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با بیان اینکه تعداد زیادی از معادن کوچک غیرفعال هستند، گفت: در حال حاضر حدود 4100 معادن غیرفعال و 5800 معدن فعال وجود دارد. برخی از این معادن فعال ظرفیت های متفاوتی دارند که اینگونه معادن در این طرح قرار می گیرند تا به ظرفیت مورد انتظار خود برسند.

وی با اعلام اینکه چون معادن در مناطق کمتر توسعه یافته است اشتغالزایی مناسبی ایجاد خواهد شد، عنوان کرد: تمام فعالیت توسط بخش خصوصی است اما اگر مشکلات زیرساختی در مسیر فعالیت آن ها باشد؛ دولت نقش حمایتی خود را خواهد داشت.

خرمی شاد گفت: تولید مواد اولیه ارزش افزوده بسیاری ایجاد می شود. به طور مثال سنگ آهن وقتی در صنایع پایین دستی قرار دارد ارزش افزوده و اشتغالزایی بیشتری دارد.

معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: دولت به دنبال تکمیل زنجیره است. در فعالیت های معدنی اگر سرمایه گذار باشد دولت از سرمایه گذاری کردن اجتناب خواهد کرد و اطمینان می دهد در صورت ایجاد صنایع توسط سرمایه گذاران خارجی و داخلی، در ایجاد زیرساخت ها همچون تامین حامل های انرژی ورود کند.

تجمیع واحدهای کوچک معدنی برای تامین مواد اولیه واحدهای بزرگ

در این برنامه محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران نیز گفت: در طرح احیا معادن می توانیم با تجمیع واحدهای کوچک، مواد اولیه واحدهای بزرگ را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه این معادن به طور عمومی در مناطق کم برخوردار هستند، افزود: در گام نخست 500 معدن نیمه فعال یا راکد، فعال خواهد شد.

رئیس خانه معدن ایران گفت: طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک ابتدا توسط خانه معدن پیشنهاد شد و خوشبختانه ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه ای همکاری های لازم را دارد. در این زمینه تفاهم نامه ای را با مصرف کنندگان اولیه و دولت به امضا رساندیم.

بهرامن افزود: عمده معادن ما کوچک هستند. معادن بزرگ ما فعال و جزوه معادن استراتژیک هستند. در خانه معدن این ذهنیت وجود دارد که فعالیت های معدنی بدون نگاه به مسائل زیست محیطی قابل شناسایی نیست.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تمام معادنی که پروانه فعالیت دارند،‌ بدین مفهوم است که تمامی مراحل قانونی را طی کرده اند.

رئیس خانه معدن ایران گفت: نیاز به فاکتورهای استاندارد در بخش معدن داریم و به عنوان مثال در تامین مواد اولیه فولاد باید بر اساس استانداردها؛ تولید در این بخش را تعریف کنیم.

وی عنوان کرد: هدف اصلی، تامین مواد اولیه چرخه تولید است. در این زمینه با سرمایه گذاری واحدهای بزرگ، واحدهای کوچک به حرکت در خواهند آمد تا به برنامه های توسعه ای دست یابیم. در غیر اینصورت مجبوریم مواد اولیه را از خارج وارد کنیم.

بهرامن گفت: یکی از بخش های مزیتی برای خارجی ها بخش معدن و صنایع معدنی ایران است. باید با ایجاد بسترهای حمایتی و وضع قوانین کاربردی؛ شرایط جذب سرمایه گذاری در کشور را فراهم کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا