بورس بستر امن جذب نقدینگی سرگردان

بورس بستر امن جذب نقدینگی سرگردان

بورس همواره یکی از بسترهای مناسب برای تأمین نقدینگی سرگردان بوده است. در حال حاضر عمده شرکت‌های بورسی نیز آمادگی پذیرش سرمایه‌های جدید از طریق افزایش سرمایه را دارند. بعلاوه تصمیمات اعلامی از سوی مسئولین دولتی حاکی از ایجاد بستر مناسب از طریق عرضه سهام برای جذب این نقدینگی است که این موضوع نیز می تواند چشم انداز روشنی در مسیر بازار سرمایه ایجاد کند.

 

*حبیب فرجی دانا - کارشناس بازار سرمایه و مسئول ارزشیابی تامین سرمایه لوتوس پارسیان

در روزها و هفته‌های اخیر، شاهد رشد قیمت‌ها در تمام بازارها بوده ایم؛ به طوری که در بازار طلا، ارز، مسکن و حتی خودرو جهش قیمتی چشمگیری اتفاق افتاد.

این روند به تبع کوچ نقدینگی از دیگر بازارها، در هفته گذشته به بازار سهام رسید و همانطور که شاهد بودیم شاخص بورس با جهش قابل توجهی همراه شد و از مرز 100 هزار واحد عبور کرد.

بررسی تجربه تاریخی روند بازارها در ایران نشان می دهد که نقدینگی سرگردان در شرایط تورمی و همزمان با رشد نرخ دلار تمام بازارها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به عنوان مثال در دوره رشد دلار در سال‌های 90-91 رشد بازار سهام نیز با تأخیر نسبت به دلار آغاز شد و بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران کرد.

 
 

دلایل رشد این روزهای بازار سهام

یکی از دلایل رشد شاخص بازار سهام طی این مدت افزایش چشمگیر نرخ دلار داخلی است. این موضوع می تواند منجر به افزایش ارزش دارایی‌های مختلف نظیر سهام می‌شود.

از سوی دیگر بورس همواره یکی از بسترهای مناسب برای تأمین نقدینگی سرگردان بوده است. در حال حاضر عمده شرکت‌های بورسی نیز آمادگی پذیرش سرمایه‌های جدید از طریق افزایش سرمایه را دارند. به علاوه تصمیمات اعلامی از سوی مسئولین دولتی حاکی از ایجاد بستر مناسب از طریق عرضه سهام برای جذب این نقدینگی است که این موضوع نیز می تواند چشم انداز روشنی در مسیر بازار سرمایه ایجاد کند.

اما از زاویه دیگری که روند بورس تهران را می توان گمانه زنی کرد، بررسی رفتار بازار در ادوار گذشته است. در این زمینه، رفتار بورس تهران طی روزهای جاری را می‌توان با سال 91 که تحت تأثیر رشد دلار قرار گرفته بود مقایسه کرد. در آن سال شاخص بورس بیش از 40درصد بازدهی را نصیب سهامداران کرد که رشد صنایع صادرات محور مشابه شرایط فوق علت اصلی رشد شاخص بود.

به این ترتیب، اگرچه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی برای هدف شاخص بورس عنوان کرد اما بررسی شاخص های بنیادی و تکنیکالی حاکی از آن است که دستیابی به شاخص 125 هزار واحدی در 6 ماه آینده و 150 هزار واحدی طی 18 ماه آینده چندان دور از انتظار نیست.

اما در خصوص صنایع بورسی، طبیعتاً در وهله اول صنایعی که به طور مستقیم از رشد نرخ ارز منتفع می‌شوند نظیر فلزات، معادن و پتروشیمی بیشترین بازدهی را خواهند داشت. همچنین در گام بعد سایر صنایع که به طور غیر مستقیم از رشد نرخ ارز منتفع میشوند، بازدهی مناسبی ایجاد خواهند کرد.

 

بورس محلی امن برای سودآوری

همانطور که گفته شد، همواره پیشنهاد کارشناسان به سهامداران اختصاص بخشی از پرتفوی سرمایه‌گذاری به سهام است. در وهله دوم پیشنهاد می‌شود که سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سهام انجام پذیرد تا سرمایه‌گذاران از مدیریت حرفه‌ای موجود در این صندوق‌ها بهره‌مند شوند.

برای سرمایه‌گذارانی که از ریسک‌پذیری متوسطی برخوردارند، پیشنهاد می‌شود بین 15 تا 25 درصد از پرتفوی خود را در صندوق‌های سهام، 15 تا 25 درصد از پرتفوی را در صندوق طلا و بقیه پرتفوی را در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند.

یادآور می شود سوق دادن نقدینگی به سمت بازار سهام یکی از بهترین ابزارهای کنترل تورم و نقدینگی است و از اثرات تورمی نقدینگی در اقتصاد می‌کاهد.

 علاوه بر این با افزایش امکان تأمین مالی شرکت‌های بورسی، این نقدینگی به سمت افزایش ظرفیت تولید و توسعه شرکت‌ها سوق داده خواهد شد.

 

 

.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا