عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و مدیرعامل فولاد یزد:

تحریم های آمریکا روی بازارهای صادرات فولاد ایران اثر خواهد گذاشت

تحریم های آمریکا روی بازارهای صادرات فولاد ایران اثر خواهد گذاشت

گروه صنایع معدنی >فولاد - از الان شنیده شده که بعضی از طرف های تجاری بین المللی ایران نه تنها در فولاد که در فلزات دیگر مثل مس، آلومینیوم و... روی تعاملات تجاری با شرکت های ایرانی، نحوه سفارش دادن، سیاست های میان مدتشان در ارتباط با خرید از ایران و... بازنگری هایی را انجام داده اند

به گزارش ماین نیوز، در حالی که وضع تعرفه های فولاد و آلومینیوم وارداتی از سوی آمریکا به یک جنگ تجاری تمام عیار در سطح جهان بدل شده است؛ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و مدیرعامل فولاد یزد می گوید این تعرفه ها هنوز بر بازار فولاد ایران تاثیری را نداشته است. بهادر احرامیان می گوید:« واقعیت این است که هنوز وضع تعرفه های فولاد از سوی آمریکا روی بازار ایران هیچ اثراتی را نداشته است ولی در نهایت قطعا وضع این تعرفه ها روی فولاد ایران هم اثرات خود را خواهد گذاشت.»

او در ادامه گفت:« در دنیا چیزی حدود 350 میلیون تن فولاد مبادله می شود و امریکا حدود 50 تا 60 میلیون تن فولاد وارد می کند و این تعرفه ها باعث می شود که صادرکنندگان فولاد به این کشور دنبال بازارهای دیگر باشند که ایران هم در آن ها حضور دارد و این موضوع روی صادرات فولاد ایران اثر خواهد گذاشت، زیرا رقابت را در بازارهای فولادی که ایران هم در آن ها حضور دارد به هم می زند؛ البته این شرایط زمان بر است.»

او در ادامه در پاسخ به اینکه آیا خروج آمریکا از برجام اثری بر بازار فولاد گذاشته و یا تحریم های آمریکا چه اثراتی خواهد گذاشت؟ می گوید:« از الان شنیده شده که بعضی از طرف های تجاری بین المللی ایران نه تنها در فولاد که در فلزات دیگر مثل مس، آلومینیوم و... روی تعاملات تجاری با شرکت های ایرانی، نحوه سفارش دادن، سیاست های میان مدتشان در ارتباط با خرید از ایران و... بازنگری هایی را انجام داده اند و تغییراتی را اعمال کرده اند و در حال سنجش همکاری های آیندیشان هستند. حتی تعدادی از شرکت های معتبر جهانی حوزه فولاد مثل دانیلی که به دنبال سرمایه گذاری یا فروش تجهیزات و تکنولوژی در ایران بودند، رسما اعلام کرده اند که نمی توانند در ایران بمانند. در حوزه تجهیزات فولادی سه شرکت بزرگ فولادی و تعدادی از شرکت های متوسط وجود دارد که همه این ها در آمریکا حضور دارند و سهم بزرگی هم روی فروششان دارد بنابراین در این شرایط بازار آمریکا را به بازار ایران ترجیح می دهند.»

احرامیان در پاسخ به این سوال که آیا رفتن این شرکت ها از ایران و عدم سرمایه گذاری آن ها باعث ضربه به صنعت فولاد کشورمان می شود، می گوید:« نظر شخصی من این است که ما در صنعت فولاد در مرحله ای از ظرفیت سازی قرار داریم که واقعا ساخت کارخانه های جدید امروز نیاز اصلی ما نیست و ما الان در مرحله هستیم که باید از پتانسیل ها و ظرفیت هایی که داریم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و در این شرایط هم نبود شرکت های بین المللی که کارخانه ساز هستند به ما آسیبی وارد نمی کند و در میان مدت حداقل مشکلی نخواهیم داشت. الان جایی که ما با چالش می توانیم به دلیل تحریم ها رو به رو شویم در بازارهای صادارتی است.»
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا