مجلس ممانعت از خام فروشی را قانون کند/ دو اشکال عمده خام فروشی

مجلس ممانعت از خام فروشی را قانون کند/ دو اشکال عمده خام فروشی

دنیای معدن -حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی در گفت وگو درباره خسارت های خام فروشی برای کشور اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب طی سال های متمادی این معضل را گوشزد کردند که باید در اقتصاد به سمت کاهش خام فروشی برویم؛ اما متأسفانه این مسأله تاکنون رو به افزایش بوده است.

وی با ذکر مثالی درباره خام فروشی تصریح کرد: یک کوپه سنگ یا قطعه ای از سنگ های معدنی را با قیمت جزئی صادر می کنند و بعد قطعات آن را با چند برابر قیمت دوباره وارد می کنند. این در حالی است که در کشور ما تکنولوژی فرآوری سنگ وجود دارد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه در باز دید از یک نمایشگاه در اصفهان شاهد آن بودم که تولید کنندگان داخلی سنگ های فرآوری شده خود را به کشورهای اروپایی صادر می کنند و شرکت هایی در آن نمایشگاه حضور داشتند که حتی سنگ خام را از کشورهای دیگر به ایران آورده و برای صادرات فرآوری می کردند. این یعنی ما صنعت فرآوری سنگ های معدنی را در کشور داریم؛ اما عده ای به خاطر اینکه دنبال سود شخصی هستند و می خواهد راحت پول به دست بیاورند، مواد را به صورت خام صادر می کنند که سنگ یک نمونه از آن است.

مشکل اشتغال با جلوگیری از خام فروشی حل می شود

موسوی لارگانی تاکید کرد: مواد خام معدنی دیگر مانند سرب، روی و ... هم در کشور امکان فرآوری دارد؛ متاسفانه صادر می شود و این کمترین ضرر و زیانش این است که اشتغال را از کشور می گیرد. در صورتی که یکی از بزرگترین مشکلات کشور نبود امکانات اشتغال است؛ بنابراین اگر فرآوری در کشور جدی گرفته شود، تعداد قابل توجهی نیروی کار را جذب خواهد کرد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا