دشتیانه با تاکید بر بستر‌سازی اهداف صادراتی مطرح کرد

۲۰ میلیون تن صادرات فولاد، با کدام زیرساخت؟

۲۰ میلیون تن صادرات فولاد، با کدام زیرساخت؟

گروه صنایع معدنی >فولاد - در چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید ۵۵ میلیون تن فولاد تولید شود که با توجه به ترسیم این چشم‌انداز باید ۳۰ میلیون تن به مصرف داخلی و حدود ۲۰ میلیون تن به صادرات اختصاص یابد. از این رو اگر صادرات فولاد کشور در سال‌های آینده براساس برنامه‌ریزی و به صورت هدفمند پیش نرود، ممکن است این صنعت استراتژیک در کشور با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شود.

به گزارش ماین نیوز، معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان در کنفرانسی درباره چشم‌انداز بازار صادراتی فولاد عنوان کرد: در چشم‌انداز ۱۴۰۴ قرار است ۵۵ میلیون تن فولاد تولید شود که ۳۰ میلیون تن آن به مصرف داخلی می‌رسد و ۲۰ میلیون تن به صادرات اختصاص می‌یابد. احسان دشتیانه در ادامه خاطرنشان کرد: اگر فکر اساسی برای صادرات فولاد نشود در چشم‌انداز ۱۴۰۴ با مازاد عرضه روبه‌رو خواهیم شد.


چین، محرک مازاد عرضه در جهان
دشتیانه با اشاره به میزان تولیدات فولاد چین عنوان کرد: چین با تولید بیش از نیمی از فولاد جهان همواره مهم‌ترین محرک بازار فولاد است. این کشور در سال گذشته میلادی، ۸۳۱ میلیون تن تولید کرد. هر چند این کشور به دلیل مسائل زیست‌محیطی، تولید خود را در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ خورشیدی) کاهش داد اما تولید این کشور همچنان رو به رشد است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته موضوع این است که از این به بعد چینی‌ها تولید و ظرفیت خود را افزایش نخواهند داد و این موضوع می‌تواند بازار منا را تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین کشورهایی همچون ترکیه و ایران ممکن است بتوانند بزرگترین تولیدکنندگان فولاد منطقه منا باشند. معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان در ادامه افزود: مصرف محصولات طویل در منطقه منا در سال ۲۰۱۷ میلادی(۱۳۹۶خورشیدی) ۸/۳ میلیون تن کاهش داشته است. چین در سال یاد شده، از جمع رقیبان صادراتی در منطقه منا خارج شده است اما احتمال بازگشت آن در امسال میلادی بسیار زیاد است. دشتیانه در ادامه با اشاره به رقابت ایران و کشورهای حوزه CIS خاطرنشان کرد: رقابت ایران و CIS برای تصاحب سهم بیشتر از منطقه وجود دارد اما با ظهور دوباره چین در صادرات، فولادسازان ایران به چند دلیل در بازارهای صادراتی باقی خواهند ماند که از جمله این دلایل می‌توان به هزینه تولید پایین‌تر نسبت به رقیبان، سیاست قیمت‌گذاری پویا و در دست داشتن حجم زیاد محصول در زمان نیاز بازار اشاره کرد.

وی با توجه به کاهش تقاضای داخلی و افزایش ظرفیت فولادسازی در کشور عنوان کرد: اگر این شرایط ادامه یابد به یقین باید به سمت صادرات بیشتر پیش برویم و تنها نباید منا را هدف قرار دهیم. از این ‌رو توجه به بازار صادراتی منطقه از جمله مهم‌ترین اولویت‌هاست و تحقق این امر نیازمند سیاست‌گذاری درست است.

دشتیانه ادامه داد: رقیب‌های اصلی بازار افریقا؛ ترکیه و منطقه CIS هستند. رصد فعالیت‌های این دو منجر به شناخت بهتر بازار صادراتی افریقا خواهد شد. وی همچنین با اشاره به بازارهای بالقوه برای مصرف بیلت عنوان کرد: بازار جنوب شرق آسیا همچنان برای صادرکنندگان ایرانی جذاب خواهد بود.


راهکارهایی برای چالش‌های فولاد
معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به راهکارهای موثر برای بازار فولاد کشور تاکید کرد: تسهیل صادرات و مشوق‌های صادراتی، توسعه زیرساخت‌های صادراتی مانند بنادر، ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی و دریافت استانداردهای بین‌المللی از جمله پیش‌نیازهای بسیار مهم برای بهبود وضعیت صادرات فولاد به‌شمار می‌روند. دشتیانه تاکید کرد: با توجه به نبود تقاضای موثر در بازار داخل باید تسهیلات بیشتری به صادرات اختصاص پیدا کند. از سوی دیگر توسعه بنادر برای تامین زیرساخت‌ها و حضور کشتی‌های با ظرفیت‌ بیشتر به منظور کاهش هزینه‌های حمل صادرکنندگان ایرانی ضروری به نظر می‌رسد. وی تاکید کرد: تربیت گروه‌های بازاریابی قوی برای نفوذ به بازارهای جدید، ضرورت دیگری در صادرات به‌شمار می‌رود. معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین به کیفیت و استاندارد محصولات فولادی اشاره کرد و گفت: دریافت استانداردهای لازم برای بازارهای هدف و کمک به صادرات محصولات نهایی، امری ضروری است.

دشتیانه افزود: برای حفظ اعتبار برند فولاد ایرانی نباید رقابت منفی از سوی صادرکنندگان فولاد در بازارهای صادراتی ایجاد شود. وی همچنین به تحرک بخش داخلی اشاره کرد و گفت: معرفی بسته‌های محرک در بخش‌های مسکن و عمرانی از سوی دولت در جهت بالا بردن مصرف سرانه فولاد مهم قلمداد می‌شود.
معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان در ادامه، به مصرف آب در برنامه فولاد نیز اشاره کرد و گفت: باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش مصرف آب در روند تولید فولاد بود. دشتیانه به اکتشافات جدید نیز اشاره کرد و گفت: تسریع در صدور مجوزها و انجام اکتشافات مورد نیاز برای دسترسی به منابع لازم از جمله سنگ آهن به‌ویژه در آنومالی D۱۹ و جلوگیری از روبه‌رو شدن با کمبود این نهاده تولید در سال‌های آینده، یکی از ضرورت‌هاست.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا