تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو رفع وابستگی به درآمدهای نفتی است

تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو رفع وابستگی به درآمدهای نفتی است

وزیر اقتصاد در صحن مجلس با تاکید بر این که درآمدهای مالیاتی را باید جایگزین درآمدهای نفتی کرد، گفت: رفع چالشهای اقتصادی و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی در گرو کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و افزایش درآمدهای مالیاتی است.

 

وزیر اقتصاد در صحن مجلس با تاکید بر این که درآمدهای مالیاتی را باید جایگزین درآمدهای نفتی کرد، گفت: رفع چالشهای اقتصادی و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی در گرو کاهش وابستگی به دعلی طیب نیا در نشست علنی امروز (سه شنبه ـ ٢٦ آبانماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نماینده سئوال کننده، گفت: براساس فرمایش مقام معظم رهبری طی سال گذشته، اقتصاد ایران از دو بیماری دولتی بودن و نفتی بودن رنج می‌برد.
وی گفت: برای رفع  چالش دولتی بودن اقتصاد ایران، سیاستهای کلی اصل ٤٤ قانون اساسی و قانون اجرای این سیاستها تصویب و ابلاغ شد.
وزیر اقتصاد افزود: اگر این سیاستها و قانون به‌درستی اجرا شوند زمینه برای درمان بیماری دولتی بودن اقتصاد ایران فراهم می‌شود.
وی گفت: اما برای درمان نفتی بودن اقتصاد ایران، سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط  مقام معظم رهبری ابلاغ شد که در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد.
وزیر اقتصاد بابیان این که نفتی بودن اقتصاد به‌طور عمده از دو طریق موجبات آسیب‌پذیری اقتصاد را فراهم می‌کند، گفت: ابتدا سهم بالای درآمدهای نفتی دولت و سهم بسیار اندک مالیاتها، دوم وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی است.
وی تأکید کرد: برای رفع مشکل وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی ضروری است در جهت کاهش وابستگی بودجه به نفت اقدامات اساسی انجام گیرد و درآمدهای مالیاتی جایگزین درآمدهای نفتی شوند.
طیب نیا افزود: طبیعی است که درآمد حاصل از فروش نفت باید به سرمایه در بخش خصوصی بدل شود و این موضوع در سیاستهای کلی نظام انعکاس پیداکرده و صندوق توسعه ملی با همین هدف ایجادشده است.
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنانش افزود: در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی هدفگذاری شده که وابستگی کل بودجه دولت به درآمدهای نفتی باید به‌طور کامل قطع و در عوض درآمدهای مالیاتی جایگزین شوند. اگر قرار است مشکل بیماری هلندی در ایران درمان شود و یا بهره‌وری در فرآیند تولید ارتقا پیدا کند و یا مشکل نوسانات و آسیبهای نظام ازجمله تورم به‌صورت بنیادین درمان شود، باید مشکل تعادل نداشتن بودجه را برطرف کردرآمدهای نفتی و افزایش درآمدهای مالیاتی است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا