فولاد مبارکه نمونه موفق تامین مالی بورسی/ جای خالی بازار سرمایه در تامین مالی تولید

فولاد مبارکه نمونه موفق تامین مالی بورسی/ جای خالی بازار سرمایه در تامین مالی تولید

دنیای معدن - فولاد مبارکه توانسته از فرصت های موجود در بازار سرمایه برای توسعه زیر مجموعه های خود به خوبی بهره بگیرد و از این رو انجام سرمایه گذاری ها و اجرای طرح های توسعه در شرکت فولاد مبارکه طی سال های گذشته افزایش یافته است.

به گزارش دنیای معدن، وجود بحران در نظام بانکی کشور، اتفاق نو و جدیدی نیست و ابعاد مختلف این بحران بارها از سوی رسانه ها و کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است.

انفعال بیش از 10 ساله سیاست گذاران بانکی کشور در کنار مشکلات دیگری نظیر کسری بودجه دولت، تحریم، سیاست گذاری غلط، رکود و اتفاقات مشابه آن باعث شده تا نظام بانکی کشور درگیر معضلات متعددی در حوزه عدم اطمینان، کسب بازدهی، مدیریت دارایی ها و مدیریت بدهی ها شود.

دور باطل شکل گرفته در نظام بانکی باعث شده تا هزینه تأمین مالی افزایش یابد و رقابت مخرب برای جذب سپرده بیشتر، چسبندگی نرخ سود و بروز تنگنای نقدینگی را به همراه داشته باشد.

همه این اتفاقات نهایتاً در کاهش قدرت وام دهی بانک ها به صنایع و بروز مشکلات رکود متجلی شده و وضعیت تأمین مالی صنایع در سال جدید را سخت تر می کند.

این اتفاق زمانی حالت هشدار به خود می گیرد که به آمار تأمین مالی شرکت ها و میزان اتکای بنگاه ها به نظام بانکی کشور رجوع شود. بر اساس آمارهای موجود، میزان اتکای بنگاه های کشور به تأمین مالی بانکی عددی در حدود 90 درصد بوده و عملاً بازار سرمایه نقش تأثیرگذاری در تأمین مالی بنگاه ها ایفا نمی کند.

*اقیانوسی به عمق یک بند انگشت

دلایل زیادی را می توان برای این اتفاق بر شمرد که مهم ترین آن، عمق کم بازارهای مالی در ایران، عدم تدوین مبانی حقوقی مناسب، بی توجهی دولت به بازار سرمایه، حاکمیت غلط دولت و بانک مرکزی در تعیین نرخ سود بدون ریسک و هزینه های فراوان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه است.

نقصان شدید در کارکرد نهادهای ناظری همچون سازمان بورس، شرکت بورس، شرکت فرابورس و سپرده گذاری مرکزی در کنار عدم وجود نهادهای مالی کارا در بازار سرمایه موجب شده تا بورس معنای واقعی خود را از دست بدهد و صرفاً محلی برای سفته بازی سرمایه های سرگردان شود.

عمق کم بازار ثانویه بورس و افزایش ریسک های آن باعث شده تا فعالان اقتصادی همیشه به این بازار بی اعتماد بوده و معایب آن را بیش از محاسن آن بدانند.

*اثر مستقیم بورس بر تحقق اقتصاد مقاومتی

این در حالی است که از سال ها قبل، اغلب کشورهای در حال توسعه با تدوین قوانین مناسب، به سمت تعمیق بازارهای سرمایه خود رفته و با راه اندازی بازارهای OTC، SME و همچنین ایجاد صندوق های مشترک سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) جریان سرمایه های خرد را به سمت بخش واقعی اقتصاد تسهیل کرده اند.

اصلاح و تقویت همه جانبه بازارهای مالی در اقتصاد کشور، جزو اصلی ترین محورهای اقتصاد مقاومتی به شمار می آید که در سیاست های 24 گانه ابلاغی مقام معظم رهبری نیز در بند نهم با ذکر عبارت «اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی» به آن پرداخته شده است.

از این رو اصلاح نظام مالی کشور و افزایش وزن بازار سرمایه یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی محسوب شده و می تواند با تسهیل تأمین مالی بنگاه های ایرانی، هزینه تمام شده تولید را کاهش داده و زمینه های حمایت از کالای ایرانی را فراهم آورد.

*جای خالی شرکت های تأمین سرمایه

شرکت های تأمین سرمایه و واسطه گر مالی، حلقه مفقوده این روزهای بازار سرمایه هستند تا با حضورشان بتوانند فرایند تأمین مالی از این بازار را تسهیل کنند.

پر واضح است که ریشه مشکلات بازار سرمایه را نباید در موارد ظاهری همچون تنوع ابزارهای مالی یا بخشنامه های تعیین حد نوسان و حجم مبنا و ... جست و جو کرد؛ بلکه باید به این نکته توجه کرد که نرخ دستوری سود بانکی و نبود نظام رتبه بندی در بین بانک ها و مؤسسات مالی، دو معضل بزرگ اقتصاد کشور هستند که عامل اصلی عدم توسعه بازارهای مالی در ایران شده اند.

*ریشه مشکلات در کجاست؟

اعلام نرخ سود دستوری توسط شورای پول و اعتبار و نبود فرآیند مشخص و منطقی برای تعیین این سود در بازارهای مالی موجب شده تا همه ابزارهای مالی اعم صندوق های سرمایه گذاری، اوراق بدهی، سپرده های بانکی و اوراق اجاره و ... همگی با نرخ بازدهی انتظاری ثابت و برابر با سود اعلام شده توسط این شورا منتشر شوند و عملاً مدیریت ریسک و نظریه های انتخاب دارایی مالی در بازارهای مالی ایران بلااثر شوند.

تأمین مالی از بازار سرمایه عمدتاً برای پروژه های با حجم بالا و در سررسیدهای بالای یک سال انجام می شود. از مزایای این نوع تأمین مالی نیز می توان به معافیت مالیاتی، قبول سهام وثیقه به جای ضامن بانکی، تأمین مالی در قبال دارایی های مولد و سرمایه ای، تنوع تأمین مالی برای کلیه فعالیت های اقتصادی، قابل قبول بودن هزینه های تأمین مالی و مصرف آن در راستای درخواست اصلی تأمین مالی اشاره کرد.

*جذابیت های سرمایه گذاری در صنعت فولاد

صنعت فولاد و سایر صنایع معدنی از جمله بخش های جذاب سرمایه گذاری در طی سال های اخیر بوده اند. نگاهی به برنامه ششم توسعه نیز نشان می دهد که بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان صنایع پیشران اقتصاد کشور، در زمره بخش های پربازده و هدف سرمایه گذاری قرار گرفته اند.

صنعت فولاد یکی از بخش های مهم چشم انداز 20 ساله 1404 محسوب شده و بر اساس چشم انداز مذکور، تولید فولاد در کشور در سال 1404 باید به 55 میلیون تن برسد. از این رو، پروژه های متنوع و مهمی از سوی دولت و فولادسازان بزرگ در این رابطه طراحی و تدوین شده که نمونه های موفق آن در فولاد مبارکه قابل مشاهده است.

*فولاد مبارکه، پیشگام در تامین مالی بورسی

فولاد مبارکه توانسته از فرصت های موجود در بازار سرمایه برای توسعه زیر مجموعه های خود به خوبی بهره بگیرد و از این رو، تملک دارایی های سرمایه ای و نیز انجام سرمایه گذاری ها و اجرای طرح های توسعه در شرکت فولاد مبارکه طی سال های گذشته افزایش یافته است به همین لحاظ شرکت فولاد مبارکه بزرگ ترین شرکت بورس اوراق بهادار از لحاظ حجم سرمایه است و میزان سرمایه اسمی این شرکت به 7 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان و ارزش بازار آن به 21 هزار میلیارد تومان رسیده است.

مبالغ حاصل از افزایش سرمایه فولاد مبارکه در طی سال های اخیر در طرح هایی چون افزایش ظرفیت زیر سقفی شرکت به 7.2 میلیون تن، افزایش ظرفیت فولاد سبا به 1.6 میلیون تن، خرید فولاد هرمزگان و توسعه ظرفیت آن، تکمیل فولاد سفید دشت و راه اندازی گندله سازی 5 میلیون تنی سنگان صرف شده است.

مضاف بر این، فولاد مبارکه در توسعه ابزارهای نوین نیز نقش مهمی ایفا کرده و اوراق مرابحه اسلامی، برای اولین در تاریخ بازار سرمایه ایران از سوی این شرکت منتشر شد.

امیرحسین نادری در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تمرکز فولاد مبارکه در طی سال های اخیر بر توسعه کمی و کیفی محصولات، افزایش ارزش افزوده محصولات، اصلاح ساختار مالی و بهینه سازی سبد سرمایه گذاری بوده است.

وی در ادامه افزود: از همین رو، طرح های توسعه شرکت بر اساس امکان تکمیل، بازدهی و مدت زمان بهره برداری اولویت بندی شد و منابع لازم برای انجام آن نیز از منابع داخلی شرکت و منابع حاصل از افزایش سرمایه تأمین شد.

معاون مالی و اقتصادی فولاد مبارکه همچنین خاطرنشان کرد: با تمرکز بر بخش دارایی های شرکت موفق به ایجاد ترکیب بهینه ای برای رشد سودآوری شدیم و در سال گذشته جمع دارایی های شرکت از رشد 170 درصدی برخوردار بود.

نادری در پایان یادآور شد: از این رو بر اساس گزارش های توجیهی اقتصادی و فنی خرید دارایی های جدید، افزایش سرمایه های متعدد طی سال های گذشته شکل گرفت و سرمایه شرکت از یک هزار و 580 میلیارد تومان در سال 1390 به رقم هفت هزار و 500 میلیارد تومان در سال 1395 رسید و این یعنی یک رشد قابل توجه که فولاد مبارکه را به بزرگ ترین شرکت بورسی به لحاظ سرمایه تبدیل کرد.

انتهای پیام/چ

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا