ماشین‌آلات نو، معدن را روی غلتک می‌اندازد

ماشین‌آلات نو، معدن را روی غلتک می‌اندازد

گروه معادن - تحرک بخش معدن برای رسیدن به برنامه‌ها و استراتژی‌های در نظر گرفته شده در سال ۹۷ نیازمند یک سری ملزومات از جمله ماشین‌آلات معدنی است.

به گزارش ماین نیوز، قیمت ماشین‌آلات معدنی بسیار زیاد است به طوری که هر لاستیک یک دامپتراک ۱۳۰ تنی ۶ چرخه، ۷۵ میلیون تومان است و خریداری این ماشین‌آلات در معادن کوچک و متوسط کمی سخت‌تر است. به این دلیل، این معادن به سمت خرید ماشین‌آلات دست دوم داخلی و خارجی روی آورده‌اند و به این وسیله، نیاز خود را تامین می‌کنند.

به همین دلیل مسئولان معدنی کشور معتقدند ناوگان ماشین‌آلات معدنی، نیازمند بازسازی است و بازسازی این ناوگان هم البته نیازمند تامین مالی کلان است. خرید ماشین‌آلات نیز به وسیله فاینانس یا صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌های معدنی تامین مالی می‌شود.


۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی
نوسازی ماشین‌های معدنی بخش خصوصی، نیازمند۵۰۰میلیون دلار است. این گفته رئیس خانه معدن ایران است.

رئیس خانه معدن ایران با تاکید بر اهمیت تامین مالی(فاینانس) برای فعالان معدنی بخش خصوصی، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷ نوسازی ماشین‌آلات این بخش به ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.

 «محمدرضا بهرامن» افزود: بخش خصوصی برای خرید و فعالیت برون‌مرزی به بهره‌گیری از ضمانتنامه‌های بانکی نیازمند است. امروز بخش دولتی از این ابزار نظام بانکی بهره می‌گیرد اما بخش خصوصی نمی‌تواند از این امکانات استفاده کند.

وی استفاده از ضمانتنامه بانکی را یک ضرورت مهم برای بخش خصوصی دانست و گفت: بخش دولتی در مناسبات بین‌المللی از این ابزار با پایین‌ترین نرخ برخوردار است.


نو را ترجیح می‌دهیم
حامد طاهری‌آزاد، کارشناس خرید یک معدن سنگ آهن  گفت: بیشتر ماشین‌آلات معدنی فرسوده بوده اما از برندهای معروف دنیا هستند و بعد از چندین سال هنوز در معادن مورد استفاده قرار می‌گیرند. روند خرید این ماشین‌آلات نیز این گونه است که معادن به صورت شخصی از بازارهای داخلی و معادن دیگر یا از بازارهای منطقه مانند عراق و امارات، ماشین‌های مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.
مسئولان خرید معادن نیز بر اساس بودجه و میزان کارکرد معادن و مقدار خاکبرداری و استخراج مواد معدنی به سراغ ماشین‌آلات دست دوم یا نو می‌روند.
وی با اشاره به اینکه ترجیح داده برای معادن زیر مجموعه مسئولیت وی از ماشین‌آلات نو استفاده کند گفت: مدیران این معدن با حضور در چین از بزرگترین شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات بزرگ معدنی و راه‌سازی که دولتی است بازدید کرده و کارکرد ماشین‌ها را که به طور عمده دامپتراک و شاول هستند دیده‌اند و با تاکید بر اینکه قطعات حساس از اروپا خریداری و اسمبل شوند، قرارداد خرید ماشین‌آلات معدنی نوی چینی را بسته‌اند و ترجیح داده‌اند از ماشین‌آلات دست دوم برندهای معروف استفاده نکنند.
این ماشین‌آلات اکنون وارد کشور شده و به محل معدن هم رسیده‌اند و قرار است با حضور کارشناسان و کارخانه چینی در اینجا سرهم‌بندی شوند و مورد استفاده قرار گیرند.
وی با بیان اینکه سود و زیان استفاده از ماشین‌آلات معدنی نو یا فرسوده و دست دوم به سیاست‌های مدیریتی معادن باز می‌گردد، ادامه داد: میانگین عمر ماشین‌آلات مورد استفاده در معادن ۲۰ سال است اما شرکت‌های چینی تضمین عمر ۲۰ ساله این ماشین‌آلات را به ما داده‌اند.
با این حال می‌توان بعد از یکی دو ماه استفاده از این ماشین‌ها درباره خوب بودن یا نامطلوب عمل کردن آنها نظر داد.
وی با بیان اینکه بیشترین ماشین مورد استفاده در معادن ایران دامپتراک است و بعد شاول استفاده می‌شود اظهار کرد: در معدن ما به ازای ۳ شاول ۳۸ دامپتراک وجود دارد.


معادن بزرگ مشکلی ندارند
غلامرضا صحرایی، مدیر معدن چادرملو نیز  گفت: وضعیت ماشین‌آلات در معادن بزرگ خوب است و نگرانی قابل توجهی وجود ندارد زیرا بر اساس برنامه استخراج معدن، ماشین‌آلات خریداری و به کار گرفته می‌شوند.

وی با بیان اینکه این معدن از سال ۱۳۷۴ که ماشین‌آلات معدنی خود را از یک برند معروف امریکایی خریداری کرده‌اند، تا ۲ سال پیش از آنها استفاده می‌کردند گفت: میانگین استفاده از ماشین‌آلات در معادن بزرگ ۳۰ تا ۳۵ هزار ساعت است و بعد از طی کردن این میزان کارکرد به دلیل اینکه اورهال کردن این ماشین‌آلات، هم نرخ خرید ماشین‌آلات نو از اروپای شرقی است، ترجیح می‌دهیم ماشین‌آلات نو را خریداری کرده و ماشین‌های قدیمی را بازسازی کنیم و برای فروش کنار بگذاریم چنانکه ۱۲ دامپتراک قدیمی خود را کنار گذاشته‌ایم.

صحرایی در ادامه افزود: این ماشین‌آلات را معادنی که تازه شروع به کار کرده‌اند یا معادن کوچک که بنیه مالی بالایی ندارند یا میزان استخراج‌شان چندان زیاد نیست خریداری می‌کنند. با این حال و بر اساس اطلاعاتی که از معادن کوچک به مسئولان می‌رسد، ناوگان ماشین‌آلات معدنی ایران چندان نو نیست و نیاز به بازسازی دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: معادن بزرگ مانند چادرملو ظرفیت استخراج خود را هر سال بالا می‌برند و برای نمونه از ۲۶ میلیون تن در سال به ۸۵ میلیون تن استخراج و باطله‌برداری در سال رسیده‌ایم. به همین دلیل ناچاریم ماشین‌آلات را از هر جا شده تامین کنیم تا برنامه تولیدمان عقب نیفتد.

وی درباره سرنوشت ماشین‌آلات فرسوده و کنار گذاشته شده گفت: این ماشین‌آلات یا فروخته می‌شوند یا اگر قابلیت فروش نداشته باشند از قطعات‌شان برای دیگر ماشین‌های در حال کار استفاده می‌کنیم. به طور کل، ما نیاز خود را به ماشین‌آلات در ابتدای هر سال به مدیران معدن اعلام می‌کنیم تا تامین کنند. این ماشین‌آلات نیز به صورت قطعات جدا آورده شده و در محل معدن سرهم‌بندی می‌شوند.


مشکلات واردات ماشین‌آلات نو
یکی دیگر از مشکلات بزرگ معادن برای خرید ماشین‌آلات معدنی، حقوق گمرکی زیادی است که برای واردات این ماشین‌آلات به عنوان ماشین‌آلات لوکس پرداخت می‌کنند. در همین باره، اواخر آبان ۹۶ جلسه کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع «بررسی مشکلات معافیت حقوق گمرکی ماشین‌آلات خط تولید بخش معدن» برگزار شد.

در این کارگروه اعلام شد: متاسفانه در قانون، ضوابط مربوط به واردات ماشین‌آلات معدنی در کنار خودروهای سواری عنوان شده و باعث می‌شود معافیت حقوق ورودی این ماشین‌آلات، مانند واردات خودرو اعمال نشود. به تازگی مشکل دیگری نیز برای این بخش پیش آمده و آن ثبت سفارش نکردن برخی تجهیزات معدنی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که موجب افزایش نرخ ماشین‌آلات دست دوم تا ۱۰ یا ۲۰ درصد شده است.

متاسفانه تولیدکنندگانی مانند هپکو که معروف به تولید تجهیزات معدنی است، بسیاری از تجهیزات مورد نیاز صنایع معدنی را تولید نمی‌کنند، از این رو با توجه به اینکه عمده ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز بخش معدن در داخل کشور تولید نمی‌شود، مجبور به واردات ماشین‌آلات و تجهیزات لازم هستیم.

محمدرضا بهرامن، رئیس هیات مدیره خانه معدن نیز در این جلسه با اشاره به نظر مکتوب معاونت امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت(وقت)، بیان کرد: قانون به صراحت معافیت ماشین‌آلات معدنی را از پرداخت حقوق گمرکی با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کرده است اما متاسفانه گمرکات به آن عمل نمی‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد که ماشین‌آلات معدنی باید از ردیف خودروهای سواری خارج شده و مشکلات ثبت سفارش نکردن آنها رفع شود چراکه اکنون ثبت سفارش بسته شده است و ماشین‌آلات خریداری شده، امکان ترخیص ندارند.


تولید مشترک ماشین‌آلات معدنی
پیش‌تر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ماشین‌آلات معدنی گفته بود: برای تولید ماشین‌های راه‌سازی و معدنی به طور مشترک با خارجی‌ها و سازماندهی ۳ هزار دستگاه از این ماشین‌آلات صنعتی در ۵ سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

محسن صالحی‌نیا افزود: شرکت هپکو برخی ماشین‌های معدنی و راه‌سازی مانند لودر، بولدوزر و گریدر را که قدرت موتور پایین‌تری دارند، می‌تواند تولید کند اما در باره ماشین‌های با قدرت بالا ناچار به وارداتیم.

او گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال طراحی برنامه‌ای است که بر اساس آن شرکت هپکو بتواند با همراهی نشان‌های تجاری(برند) معتبر خارجی و همکاری مشترک با آنها، دستیابی به بازه‌های قدرتی بالاتر را در دستور کار قرار دهد.

صالحی نیا افزود: اعتبار نوسازی تجهیزات تامین خواهد شد و این مهم بر اساس برندهای معتبر جهانی و ماشین‌آلات روز، نیازمند منابع مالی زیاد است.

او گفت: اگر در نظر بگیریم که این ماشین‌آلات را با همکاری خارجی‌ها تولید کنیم، نیازمند ایجاد یک ارتباط منطقی بین سازندگان اصلی، تولیدکنندگان داخلی و تامین‌کنندگان منابع مالی(بانک‌ها) هستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است تعداد ماشین‌آلات راه‌سازی و معادن مورد نیاز کشور را به ۳ هزار دستگاه در ۵سال افزایش دهد و سازماندهی کند.

او گفت: وارد کردن این ماشین‌آلات ممنوع نیست و به‌ویژه در بازه قدرتی که امکان تولید آن در داخل نیست، منعی ندارد.


پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات
مدیرکل دفتر صنایع معدنی غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی ماشین‌آلات مربوط به معادن سنگ کشور در دستور کار است.
به گزارش مهر، سیف‌الله امیری در آخرین روزهای اسفند سال گذشته در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در شهر محلات، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۷۴۹ هزار تن سنگ استخراج شده از معادن کشور به کشورهای دیگر صادر شده است.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این در حالی است که صادرات سنگ کشور در سال ۹۵ حدود ۵۱۶هزار تن بوده و نشان می‌دهد در امسال با افزایش میزان صادرات در این صنعت روبه‌رو بوده‌ایم.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در این حوزه همچنین می‌توان با فعالیت در حوزه فرآوری ضایعات سنگ، زمینه درآمدزایی و بهره‌گیری از فرصت‌های موجود برای اشتغال را فراهم کرد.
وی تصریح کرد: افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری تولیدات در حوزه صنعت سنگ نیز گام مهمی در راستای افزایش صادرات این محصول است.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: مقرر است به منظور حمایت از فعالان صنعت سنگ در کشور، ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی ماشین‌آلات معدنی این حوزه اختصاص یابد که به متقاضیان وام نوسازی پرداخت خواهد شد.
امیری با اشاره به ظرفیت‌های استان مرکزی در حوزه صنعت سنگ، عنوان کرد: سنگ استخراج شده در معادن سنگ شهرستان محلات در استان مرکزی از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار و در دنیا مشهور است، بنابراین باید از این ظرفیت بزرگ به شیوه مطلوب بهره‌گیری شده و با برنامه‌ریزی مدون در مسیر ارتقای کیفیت و رشد صادرات محصول سنگ استان گام برداشته شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا