در یادداشتی بررسی شد؛

فاینکس 2018 ؛ روانشناسی مخاطبان و توسعه انگیزش سرمایه گذاری

فاینکس 2018 ؛ روانشناسی مخاطبان و توسعه انگیزش سرمایه گذاری

شیوه صحیح تامین سرمایه های مالی لازم در یک اقتصاد منوط به جمع آوری و جذب و ساماندهی درست همه منابع مالی سرگردان و غیرمتشکل است و در ایران این نقش را بازار سرمایه یا بورس در کنار بانک و مشابه ان مانند صندوق های قرض الحسنه مردمی و دولتی ایفا می کند.

*اسماعیل محمدی، کارشناس اقتصادی

 

نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه (فاینکس 2018 ) در ماه آغازین سال جدید فرصت ارزشمندی است تا مخاطبان و بازدیدکنندگان با کارکرد و تنوع ابزارهای مالی اسلامی برای سرمایه گذاری مولد آشنا شوند و انگیزه سرمایه گذاری پیدا کنند.

هدف این نمایشگاه پس از 11 سال صرفا یک آشنایی نیست بلکه باید با معرفی دستاوردها و نمونه های برتر همراه با قابلیت الگودهی، انگیزه سرمایه گذاری با هر مبلغی را فراهم​ آورد.

اصطلاح انگیزش یا Motivation را می توان به عنوان عامل نیرو دهنده ، هدایت کننده و نگهدارنده رفتار تعریف کرد. می توان انگیزش را به موتور و فرمان اتومبیل تشبیه کرد.

انگیزش ، یک تمایل یا گرایش به عمل کردن به طریقی خاص است. انگیزه و انگیزش ، غالبا به صورت مترادف به کار می روند ، با این حال می توان انگیزه یا Motive را دقیق تر از انگیزش دانست به این صورت که انگیزش را عامل کلی مولد رفتار اما انگیزه را علت اختصاصی یک رفتار خاص به حساب آورد.

در تعریف دیگر ، اصطلاح انگیزش در اصل از ریشه لاتین Moveve مشتق شده که به معنی تحریک است. روان شناسان بر سر تعریف انگیزش ، به موارد ذیل توافق دارند:

1. جهت رفتار: هدف یا هدف هایی که موجود زنده در تعقیب آن است.

2.  شدت رفتار: میزان کوشش یا تلاشی که برای رسیدن به هدف ، از موجود زنده سر می زند.

3. پایداری رفتار: مدت زمانی که موجود زنده برای رسیدن به هدف ، صرف می کند.

تعریف انگیزش بر حسب فرایند یا فرایندهایی که به نحوی شروع شده و جهت یافته و سپس ادامه پیدا کرده و سرانجام برای رسیدن به زنجیره هدف گرایی رفتار ، متوقف شده ، قابل تبیین است. به طور کلی هر رفتاری که از انسان سر می زند ، جهت یافته یا معطوف به هدفی غایی است و برای رسیدن به هدف طرح ریزی شده است.

و انگیزه بنابر تعریف عینی ، حالتی فرضی در موجود زنده است که برای تبیین انتخابها در رفتار معطوف به هدف آن به کار می رود. انگیزه بنابر تعریف ذهنی ، به صورت آرزو یا میل ، تجربه می شود.

انگیزه از نظر بنیادی ، هر آن چیزی است که موجود زنده را به حرکت وا می دارد و موجب جنبش آن می شود. روان شناسان ، همه عواملی را که موجود زنده و از جمله انسان را به فعالیتی وا می دارد و او را در یک جهت خاصی سوق می دهد ، انگیزه می نامند. انگیزه ، اولین عنصر تشکیل دهنده رفتار است.

انگیزه هم موقعی ایجاد می شود که اعتماد به ابزار مالی و سرماهی گذاری ؛ ایجاد و تقویت شود .

نظام تامین مالی به معنی مدیریت و ساماندهی همه طرف های عرضه و تقاضای خدمات مالی متناسب با سیاست ها و اهداف اقتصادی و توسعه ای کشور است و انگیزش سرمایه گذاری با سواد مالی و دانش فناوری سرمایه گذاری ، همبستگی بالایی می تواند داشته باشد.

این روند هم فقط به برنامه کوتاه منتهی نمی شود و پیشگامان آموزش سواد مالی و سرمایه گذاری هم کشورهای پیشرفته و توسعه یافته هستند.

 در برخی از این کشورها از کودکی آموزش سواد مالی و سرمایه گذاری همراه با کارافرینی در کتاب های درسی آمده است.

در اقتصاد اسلامی هم باید محور توسعه نظام ملی ؛ روش های تامین مالی اسلامی باشد.

بازارهای مالی جریان انتقال وجوه را از اشخاص حقیقی و حقوقی به سمت شرکت ها، دولت ها و دیگر اشخاص تسهیل می کند و نهادهای مالی نقش مهمی در این عرصه دارند. مخاطب این جریان مالی هم همه منابع و پس اندازهای شهروندان حقیقی و حقوقی هستند.

شیوه صحیح تامین سرمایه های مالی لازم در یک اقتصاد منوط به جمع آوری و جذب و ساماندهی درست همه منابع مالی سرگردان و غیرمتشکل است و در ایران این نقش را بازار سرمایه یا بورس در کنار بانک و مشابه ان مانند صندوق های قرض الحسنه مردمی و دولتی ایفا می کند.

بازارهای مالی ، منابع پولی را از بازارهای دارای وجوه اضافی به بازارهای نیازمند به این منابع انتقال می دهند این انتقال هم با طراحی ابزار و استفاده از آنها صورت می گیرد.

هر بازار مالی به منظور تامین نیازهای خاص مشارکت کنندگان در آن بازار ایجاد می شود ، برخی مشارکت کنندگان ممکن است به سرمایه گذاری کوتاه مدت و تعدادی دیگر به سرمایه گذاری بلندمدت تمایل داشته باشند.

برخی هم ریسک بالایی می پذیرند، برخی ریسک گریز هستند و گاهی هم ریسک کمتری را قبول می کنند.

ابزارهای مالی شامل هر گونه روش قانونمند و معین برای تامین مالی نظام مند در فرایند کمک به سرمایه گذاری و تولید یک کالا یا خدمتی است که عمدتا بر منابع مالی مردمی و غیردولتی تکیه دارد.

چون دامنه های نیازهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و صنعتی تقریبا نامحدود است به دامنه گسترده ای از ابزارهای مالی نیاز داریم تا به تقاضاها پاسخ دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا