تولائیان در گفت‌وگو با ماین ‌نیوز پاسخ داد:

فولاد مبارکه چند درصد نیازهای خود را از داخل تامین می‌کند؟

فولاد مبارکه چند درصد نیازهای خود را از داخل تامین می‌کند؟

گروه صنایع معدنی >فولاد - شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی حتی پس از اجرایی شدن برجام برای انجام اقدامات بانکی با مشکل همراه هستند. معاون خرید شرکت فولاد مبارکه اصفهان معتقد است: این شرکت‌ها با احتیاط انتقال اعتبار را انجام می‌دهند.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ماین ‌نیوز با مهدی تولائیان معاون خرید شرکت فولاد مبارکه اصفهان را می‌خوانید:

در حال حاضر با توجه به شروطی که پیشتر برای خرید از شرکت‌های خارجی مطرح کرده‌ بودید، وضعیت به چه صورت است؟

خیلی از شرکت‌های آمده‌ و در حال توافق هستند. می‌دانید که شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی در داخل کشور ارزیابی‌هایی که از یکدیگر دارند به ویژه زمانی‌ که می‌خواهند پول منتقل کنند، مقداری با مشکلات بانکی و اعتباری از سوی شرکت‌های خود مواجه هستند. بنده نمی‌توانم نام شرکت‌ها را ذکر کنم اما فرآیند کار آنها کمی کند است. البته این کندی به دلیل کار ما نیست بلکه به دلیل فرآیند‌های بین‌المللی است. درواقع این شرکت‌ها انتقال اعتبار را با احتیاط انجام می‌دهند. امروز یک شرکت آمده که برای انتقال حدود به ۵۰۰ هزار دلار با مشکل همراه است، یعنی همچنان مشکلات بانکی وجود دارد. این میزان پولی که به عنوان سهم خود می‌خواهد به کشور بیاورد مجبور است به صورت قسمت به قسمت وارد کند.

چند درصد از خریدهای سال قبل فولاد مبارکه از داخل کشور انجام گرفته‌ است؟

خرید‌های فولاد مبارکه در بخش مواد اولیه و انرژی بالغ بر ۹۸ درصد از داخل کشور انجام می‌شود. این خریدها شامل سنگ، فروسیلیس، نسوزها، روغن و... می‌شود. حدود ۲ درصد الکترود و برخی فروآلیاژها را داریم که از نظر ارزشی نیز همین میزان است و از خارج می‌خریم. در زمینه قطعات یدکی ۵۰ درصد تولید داخل و ۵۰ درصد تولید خارج است. البته قطعات یدکی تنها ۳.۵ درصد کل خرید فولاد مبارکه را در بر می‌گیرد. ما حدود ۹۶ تا ۹۷ درصد خرید‌ها را از داخل و ۴ تا ۵ درصد هم از خارج از کشور انجام می‌دهیم.

آیا از روند کاری پروژه کارگاه دانیلی در اشتهارد خبری دارید؟

بله برخی تجهیزات را برده و در حال تولید برخی قطعات تجهیزات خاص در ایران هستند. همچنین ۱ تا ۲ توافق‌نامه و قرارداد با ما داشته‌اند اما اینکه محصول از دل این کارخانه بیرون آمده باشد هنوز این کار صورت نگرفته است.

یعنی این کارخانه در حال فعالیت است؟

بله کار را به صورت جدی آغاز کرده‌اند، اما هنوز تولید محصول به شکل منظم نشده است. در حال حاضر اخگر تولید را شروع کرده و لوله‌ ریفورمرهای آن به بازار آمده است. سرمایه‌گذاری برای پودر قالب آن شروع شده است و زمین موردنیاز برای احداث کارگاه را خریداری کرده‌اند. همچنین تجهیزات خریداری و وارد شده و تنها نصب آن باقی مانده است. برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای نصب تا خرداد ۹۷ است و تحت لایسنس یک برند معتبر ایتالیایی تولید پودر قالب در ایران آغاز می‌شود.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا