معرفی فولاد مبارکه به‌عنوان واحد برتر تحقیق و توسعه

معرفی فولاد مبارکه به‌عنوان واحد برتر تحقیق و توسعه

دنیای معدن - چهاردهمین کنفرانس ملی روز مهندسی که با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و جمعی از سازمان‌ها و تشــکل‌های فـــعال در حــــوزه‌های مختـــلف صنـــعتی، خــــدماتی و فنـــی مهندسی برگزار شد با توجه به عملکرد فـــولادمــــبارکه در حــــوزه تحقیق و توسعه در سال ۱۳۹۵ از بهرام سبحانی با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی فولاد مبارکه، در این مراسم مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان بر نقش مهندسان در توسعه کشور تاکید و تصریح کرد: زندگی بشر با علم مهندسی عجین شده است، ولی ما بیشتر کاربر علوم مهندسی هستیم تا تولیدکننده آن؛ از این رو امیدوارم در ادامه با استفاده از علوم فراگیری شده مهندسی در دانشگاه‌ها، به‌عنوان تولیدکننده تکنولوژی نیز در خدمت بشریت باشیم.وی خاطرنشان کرد: مهندسانی که باید از نبوغ آنان در تولید کشور بهره برد، امروز در پست‌های مدیریت محدود شده‌اند. این ضایعه‌ای است که در بخش مهندسی وجود دارد و یکی از پیام‌های چنین همایش‌هایی، این است که پاسخگوی انتظارات مردم از جامعه مهندسی باشد و اینکه متوجه باشیم ما به‌عنوان یک مهندس چقدر می‌توانیم در تولید و اقتصاد کشور سهیم باشیم.

وی با تاکید بر وجود نیروی خلاق و وجود زمینه فراگیری علوم مهندسی در دانشگاه‌های کشور افزود: باید به فلسفه ساخت و تولید تکنولوژی‌ها توجه داشته باشیم و در جهت کاربردی کردن علم که از ضروریات است، تلاش کنیم.مدیر‌عامل فولاد مبارکه اظهار امیدواری کرد: شرایطی نهادینه شود که در دانشگاه‌های کشور جوانان به کمترین چیزی که فکر کنند نمره باشد و بیشتر توجه خود را معطوف به یادگیری مفاهیم و مطالب کنند.سبحانی با بیان اینکه فولاد مبارکه جزئی از صنعت فولاد کشور است، رویکرد مهندسان فولاد مبارکه را مثبت ارزیابی و ابراز کرد: بدون شک فعالیت این عزیزان در موفقیت‌های این شرکت تاثیرگذار بوده است.اسرافیل احمدیه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این مراسم، پیدایش نظام‌های مختلف مهندسی را تشریح کرد و گفت: در ابتدا نظام مهندسی ساختمان شکل گرفت و در ادامه نظام مهندسی معدن پا به عرصه گذاشت و نهایتا نظام مهندسی کشاورزی نیز اضافه شد و هم اکنون نظام مهندسی صنایع مطرح شده که همواره جای خالی آن نیز محسوس بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۲۰۰ واحد صنعتی در کشور وجود دارد که در این میان استان اصفهان جزو استان‌های شاخص و ردیف اول کشور به شمار می‌آید، افزود: زنجیره فولاد کشور، به ویژه در استان اصفهان، در جایگاه خوبی قرار دارد. ضمن اینکه در زنجیره صنایع نساجی نیز با قیمت پایین‌تر می‌توان فرصت‌های شغلی زیادی در کشور ایجاد کرد.احمدیه به نقش مهم واحدهای تحقیق و توسعه در شرکت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: هرچه در تحقیق و توسعه بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم، در ادامه راه دچار مشکلات کمتری خواهیم شد؛ زیرا اگر صنعتی دچار رکود شود و نتواند خود را با پیشرفت و نوسازی، بازسازی و فناوری جدید مسلح کند، قطعا نابود خواهد شد که در اینجا نقش مهندسان بسیار حائز اهمیت است.وی گفت: مهندسی فرآیندی است که در آن فکر و ایده تبدیل به طرح و سپس اجرا شود تا سرانجام به تولید برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه اخیرا مقالات بر اساس نیاز و مشکلات در نظر گرفته می‌شوند، افزود: در این رهگذر علاوه بر رفع مشکلات، به کیفی‌سازی محصولات و سازگاری با محیط زیست و کاهش مصرف آب توجه شده و خوشبختانه در این زمینه موفقیت‌هایی نیز در بخش صنعت کسب شده است. همچنین روابط عمومی فولاد مبارکه در خبر دیگری اعلام کرد: در پنجمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران که با شعار «بهره‌وری بنیان رقابت‌پذیری در اقتصاد مقاومتی» در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد، پروژه «بومی‌سازی و جایگزینی ۱۶ عدد پایه هیدروژنی و اتوماسیون صنعتی» ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان پروژه برتر در زمینه بهبود بهره‌وری انتخاب شد و رتبه اول و لوح تقدیر این همایش را به خود اختصاص داد. در این همایش مهدی کرباسیان، رئیس هیات‌ عامل ایمیدرو پس از اهدای لوح برتر این همایش به نماینده فولاد مبارکه با بیان اینکه جایزه بهره‌وری جایگاه خود را پیدا کرده است، گفت: بهره‌وری امر بسیار حساسی است؛ اما کشور ما در این شاخص ضعیف است؛ زیرا به این حوزه کم‌توجهی شده است. البته نه تنها در معدن، بلکه در همه حوزه‌های صنعت چنین است.

وی افزود: بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی، نقش ۵ تا ۶درصدی دارد؛ اما همین بخش در صادرات غیرنفتی سهم ۲۳درصدی دارد؛ درنتیجه آینده خوبی برای بخش معدن و صنایع معدنی قابل تصور است.کرباسیان با اشاره به موضوع وضع تعرفه ۲۵درصدی آمریکا برای واردات فولاد تصریح کرد: با این کار چین و اروپا دچار تلاطم می‌شوند.وی گفت: در برنامه ششم توسعه، میزان رشد صنعت ۳/ ۹ درصد و بخش معدن ۸/ ۸ درصد پیش‌بینی شده است. امیدواریم یک سوم این رقم برای بخش معدن از بهره‌وری ایجاد شود.رئیس هیات‌ عامل ایمیدرو با اشاره به اهمیت آموزش خاطرنشان کرد: باید پذیرفت علم ما نسبت به دنیا کم است و فاصله زیادی با سایرین در زمینه فناوری داریم؛ در نتیجه باید تعامل خود را با جهان بیشتر کنیم؛ اما با این منابع نمی‌توان رشد ۸/ ۸درصدی را محــــقق کرد؛ بنابــراین جذب منابع خارجی در چارچوب برنامه ششم توسعه یک ضرورت جدی است.

کرباسیان با اشاره به صنعت فولاد و وضعیت آن در سال جاری اظهار کرد: صنعت فولاد در سال ۹۶ رکورد خوبی داشته و تولید ۲۱ میلیون تن را ثبت می‌کند. از سوی دیگر امسال ۸ میلیون تن فولاد صادر شده است. همچنین ایران صادرکننده کنسانتره و آهن اسفنجی شده است. رئیس سازمان ملی بهره‌وری نیز در این مراسم گفت: در حوزه تولید با رقابت سنگینی روبه‌رو هستیم. همه شرکت‌ها در تلاش هستند هزینه تولید خود را کاهش دهند. در نتیجه اگر نتوانیم رقابت کنیم، از صحنه خارج خواهیم شد. این موضوع چالشی برای شرکت‌های معدنی است.علی اکبر اولیا اظهار کرد: اگر نظام تولید و نرخ تمام شده را درست نکنیم امکان رقابت نخواهیم داشت.وی تصریح کرد: در چندین برنامه هدف‌گذاری شده، یک سوم رشد اقتصادی از محل بهره‌وری ایجاد می‌شود.وی افزود: در برنامه ششم توسعه ۳۵درصد رشد از محل بهره‌وری پیش‌بینی شـــده است. این میزان در تمامی بخش‌های اقتصادی وجود دارد؛ اما در بخش معدن و صــنایع معدنی که رشـــد ۸/ ۸ درصــدی برای آن پیش‌بینی شـــده، ســــهم بهــــره‌وری ۴/ ۲ درصد است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا