ششمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی تیر ۹۷ برگزار می‌شود

فرآوری مواد معدنی، محور نمایشگاه کرمان

فرآوری مواد معدنی، محور نمایشگاه کرمان

گروه صنایع معدنی - ششمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته به همراه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی ۳ تا ۶ تیر سال آینده در محل نمایشگاه بین‌المللی کرمان برگزار خواهد شد.

به گزارش ماین نیوز، حامیان اصلی این نمایشگاه شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی ایران، خانه معدن ایران، سازمان نظام مهندسی معدن ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و به‌ویژه اتاق بازرگانی کرمان است. این نمایشگاه با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در جهت پیشبرد سیاست پیشگیری از خام‌فروشی و اقدام به فرآوری مواد معدنی برگزار می‌شود. با محمود بندرچی، مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن و برگزارکننده ششمین نمایشگاه معدن و صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی به گفت‌وگو نشسته که در ادامه می‌خوانید.


چرا کرمان به‌عنوان محل برگزاری نمایشگاه معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی انتخاب شده است؟
ششمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و ماشین‌آلات در کرمان برگزار می‌شود. این نمایشگاه از ۳ تا ۶ تیر سال ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد و ساعت بازدید آن ۱۶ تا ۲۲ است. از آنجا که قلب معدن ایران در استان کرمان قرار دارد و این استان جزو استان‌هایی است که بیشترین مواد معدنی کشور را در اختیار دارد، برگزاری چنین نمایشگاهی با هدف فرآوری مواد معدنی در این استان، می‌تواند بسیار ثمربخش واقع شود.


دوره گذشته این نمایشگاه چگونه برگزار شد؟
دوره گذشته این نمایشگاه با حضور ۱۲۰ شرکت برگزار شد که از این تعداد ۲۰ شرکت از کشورهای مختلف دنیا ازجمله آلمان، ایتالیا، فرانسه، ترکیه، چین و... حضور داشتند. این نمایشگاه یکی از تخصصی‌ترین نمایشگاه معدنی است که در حوزه فرآوری مواد معدنی برگزار می‌شود.


رویکرد شما در برگزاری ششمین نمایشگاه معدن و صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته چگونه است و محور اصلی نمایشگاه چیست؟
رویکرد ما نسبت به سال‌های گذشته متفاوت بوده و قرار است برنامه‌های جانبی نیز در این نمایشگاه به اجرا درآید. محور اصلی این نمایشگاه فرآوری مواد معدنی است. با توجه به این رویکرد بر ماشین‌آلات حوزه فرآوری، خردایش و... و موضوع‌هایی از این دست نیز تاکید می‌شود. از این‌رو اساس فعالیت ما فرآوری مواد معدنی به‌ویژه مواد معدنی است که از معادن روباز استخراج می‌شود.


مهم‌ترین حامیان این نمایشگاه چه شرکت‌ها یا سازمان‌هایی هستند؟
حامی اصلی ما در این نمایشگاه شرکت ملی صنایع مس ایران است. علاوه بر این، شرکت‌هایی مانند شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی ایران، خانه معدن ایران، سازمان نظام مهندسی معدن ایران، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و به‌ویژه اتاق بازرگانی کرمان جزو حامیان اصلی این نمایشگاه به‌شمار می‌روند.


چه برنامه‌های جانبی برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده است؟
همزمان با برگزاری این نمایشگاه، همایش‌هایی نیز در نظر گرفته شده که از سوی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار خواهد شد. سال گذشته این همایش با عنوان «معدن، فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو» با همکاری اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد که سخنران اصلی آن همایش ریاست هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدور) مهدی کرباسیان بودند. برای امسال نیز در حوزه‌های مختلف کارگاه‌های آموزشی خواهیم داشت.همچنین ما به‌ٌطور انحصاری ویژه‌نامه نمایشگاه را به چاپ خواهد رساند و ما نیز از همکاری این روزنامه استقبال می‌کنیم.


در بخش بازاریابی داخلی و خارجی برای نمایشگاه چه اقدام‌هایی انجام شده است؟
بازاریابی خارجی از شهریور و بازاریابی داخلی از آذر آغاز شده است. پیش‌بینی ما این است که افزون بر ۱۰ هزار مترمربع فضای مفید برای نمایشگاه در نظر گرفته شده و یک سالن به سالن‌های نمایشگاه کرمان اضافه شود. در بخش ماشین‌آلات معدنی ۹۵ درصد نشان(برند)های مطرحی که در این حوزه فعالیت می‌کنند سال گذشته در نمایشگاه کرمان حضور داشتند که برای امسال نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.


این نمایشگاه تا چه اندازه در جهت پیشبرد سیاست جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی می‌تواند موثر باشد؟
این نمایشگاه همگام با سیاست‌های دولت پیشگیری از خام‌فروشی مواد معدنی را محور فعالیت‌های خود قرار داده است. به‌طور قطع ارزش‌افزوده‌ای که در فرآوری به‌دست می‌آید، موضوع بسیار مهمی به‌شمار می‌رود. ارزش‌افزوده تنها با فرآوری مطرح می‌شود و ما علاقه‌مند هستیم نشان‌های مطرح دنیا مانند اس‌ام‌اس و اتوتک و سایر شرکت‌های بزرگ در این نمایشگاه حضور داشته باشند و آخرین فناوری خود را عرضه کنند تا بتوانیم ارتباط موثری بین آنها با شرکت‌های داخلی برقرار کنیم و تا آنجا که امکان دارد خام‌ُفروشی مواد معدنی کشور را منتفی کنیم و از توانمندی بخش‌های داخلی نیز نهایت استفاده را ببریم. این رویکرد اصلی ما در برگزاری این نمایشگاه به‌شمار می‌رود.


در حوزه ماشین‌آلات فرآوری تا چه اندازه این ماشین‌آلات بومی شده‌اند؟
آماری دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اما در کشور شرکت‌های بسیاری خوبی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند. در زمینه ماشین‌آلات فرآوری همچنان ظرفیت زیادی برای فعالیت وجود دارد. هنوز فناوری ما روزآمد نیست و باید از شرکت‌های بزرگ خارجی دعوت کنیم تا به‌طور مشترک بتوانیم با آنها همکاری کنیم و فناوری‌های آنها را در اختیار بگیریم.


آیا در بخش فرآوری قادر به جذب سرمایه‌گذاری خارجی شده‌اید؟
در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید بسترهای لازم در کشور ایجاد شود. قوانین ما در کشور برای جذب سرمایه‌گذاری مهیا نیست. با وجود اینکه استقبال خوبی از سرمایه‌گذاری می‌شود، اما رفت و آمد خارجی‌ها در حد دید و بازدید است و هنوز قرارداد مهمی در این زمینه انجام نشده است. در زمینه سرمایه‌گذاری نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی هستیم، اما شاید یک دهم نیاز کشور سرمایه‌گذاری انجام نشده است. ما ذخایر بسیاری خوبی در اختیار داریم، اما این ذخایر به‌طور بهینه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.


کدام بخش از مواد معدنی موجود در کشور نیازمند فرآوری بیشتری است؟
مس بیشتر به فرآوری نیاز دارد، زیرا با انجام فرآوری روی آن ارزش‌افزوده بالایی ایجاد می‌کند. در بخش سرب و روی کاری چندانی انجام نشده است. روی فلزات و عناصر نادر خاکی که مهد آن در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، می‌توان کارهای بسیاری انجام داد که در این زمینه‌ها هم کار چندانی انجام نشده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا