اروپا خود را برای جنگ تجاری با آمریکا آماده می‌کند

اروپا خود را برای جنگ تجاری با آمریکا آماده می‌کند

دنیای معدن - یک روزنامه آلمانی با توجه به تصمیمات آمریکا برای قراردادن تعرفه‌های گمرکی روی فولاد و آلومینیوم، از آماده‌شدن اروپا برای واردشدن به یک جنگ تجاری با ایالات متحده خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، روزنامه "تاگس شاو" آلمان در مطلبی به این مسئله اشاره کرد که اتحادیه اروپا خود را برای جنگ تجاری با آمریکا آماده می‌کند. به‌نوشته این روزنامه آلمانی امکان وقوع جنگ و نزاع تجاری در حال افزایش است.

   ترامپ روز پنجشنبه اعلام کرد که تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا را به‌ترتیب 25 و 10 درصد تعیین خواهد کرد.

وی گفت: ما بزرگترین شرکت‌های تولید آلومینیوم را در آمریکا داریم اما به‌دلیل سیاست‌های تجاری بد و توافق‌های تجاری با دیگر کشورها با آنها به‌روش وحشتناکی رفتار شده است.

البته ترامپ هنوز جزئیاتی درباره این تصمیم خود را اعلام نکرده است، بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا استثنائاتی برای واردات از برخی کشورهای مشخص می‌تواند وجود داشته باشد.

ترامپ در پاسخ به انتقادهای جهانی به این تصمیم خود روز جمعه اظهار داشت: وقتی کشوری میلیاردها دلار را در تجارت با برخی کشورها از دست می‌دهد جنگ‌های تجاری آسان و پیروزی در آن ساده است.

 

اتحادیه اروپا به‌شدت از این تصمیم ترامپ عصبانی است. "یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در واکنش به این اظهارات ترامپ گفت: ما بیکار نخواهیم نشست تا ببینیم چگونه صنعت ما از طریق اقدامات غیرمنصفانه آسیب دیده و هزاران جایگاه شغلی در اروپا در معرض خطر قرار گیرد.

یک سخنگوی رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم این مسئله را آشکارا اعلام کرده است که "ما سریع، سخت و به‌صورت مناسب به این مسئله واکنش نشان می دهیم". البته سخنگوی ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا در این باره که به‌صورت مشخص اتحادیه اروپا چه اقداماتی را علیه تعرفه‌های برنامه‌ریزی‌شده ایالات متحده روی محصولات فولادی و آلومینیومی اروپا مد نظر قرار می‌دهد مشخص نکرده است، تنها چیزی که وی اعلام کرد این بود که کمیسیون آماده اقدامات موازی متقابلی است که هفته آینده درباره آن بحث می‌شود.

تنها اطلاعاتی که قبلاً نشت کرده است این است که مقامات بروکسل لیستی از تولیدات آمریکایی را مد نظر دارند که می‌خواهند متقابلاً تعرفه‌های گمری واردات آن به اروپا را افزایش دهند، از جمله این کالاها ویسکی، موتورسیکلت، آب پرتقال و گوجه‌فرنگی است. اگر تعرفه‌های گمرکی روی این تولیدات آمریکایی قرارداده شود این محصولات در اروپا به‌شدت گران می‌شود.

برند لانگه، از سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات و رئیس کمیسیون تجاری در پارلمان اروپا هم اعلام کرده است که اتحادیه اروپا باید سریعاً عمل کند. وی در این باره گفت: ما باید اقدامات متقابل را از جمله با قراردادن تعرفه‌های گمرکی روی محصولات آمریکایی در پیش گیریم. ما همچنین باید در این باره به سازمان تجارت جهانی شکایت کنیم. آمریکا و اتحادیه اروپا از اعضای این سازمان هستند.

صندوق بین المللی پول هم به تصمیم ترامپ برای قراردادن تعرفه‌های گمرکی روی محصولات فولادی و آلومینیومی انتقاد شدیدی وارد کرده است. سخنگوی صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که این گمرکات احتمالاً نه‌تنها آسیب‌هایی را در خارج از آمریکا بلکه همچنین به اقتصاد آمریکا وارد می‌کنند.

صندوق بین المللی پول نگران این مسئله است که حالا همچنین دیگر کشورها هم مانند آمریکا بتوانند با توجیه امنیت ملی، محدودیت‌های تجاری گسترده‌ای را تصویب کنند.

"دانیل کاسپاری"، از نمایندگان اروپایی حزب دموکرات مسیحی آلمان هم بر این باور است: تعرفه‌های گمرکی برنامه‌ریزی‌شده روی کالاهای اروپایی از طرف آمریکا نقض قوانین بین المللی است. این تصمیمات آشکارا قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض می‌کند. من فکر می‌کنم این خوب است که کمیسیون اروپا اقدامات متقابل در این باره را اعلام کرده است.

 

یک سخنگوی کمیسیون اروپایی هم در این باره اظهار داشته است که اقتصاد حمایتی نمی‌تواند پاسخ خوبی به مشکلات مشترک در بخش فولاد باشد.

"راینهارد بوتیکوفر"، از نمایندگان حزب سبز پارلمان اروپا هم درباره وقوع جنگ تجاری در سایه این گونه تصمیم‌گیری‌های ترامپ هشدار داده و البته انجام اقدامات مشابه از طرف اروپا را رد کرده  و آن را عامل وارد شدن با جنگ تجاری دیگری از جمله با چین دانست.

صنایع فولاد آلمان نیز به تصمیم ترامپ واکنش منفی نشان داده و خواستار واکنش مناسب به چنین طرحی شده‌اند.

به گزارش برخی رسانه‌ها کارشناسان اتحادیه اروپا از ماه‌ها پیش مشغول تهیه‌ فهرستی از محصولات آمریکایی هستند که قرار است به‌عنوان واکنشی علیه تصمیم دولت ترامپ مبنی بر وضع کردن تعرفه‌ گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم، برای آنها عوارض گمرکی تازه‌ای در نظر گرفته شود.

محصولاتی مانند موتورسیکلت‌های "هارلی دیویدسون"، "بوربن ــ ویسکی" و همچنین سیب‌زمینی ‌و گوجه‌فرنگی وارداتی از ایالات متحده آمریکا مشمول چنین تعرفه‌هایی خواهند شد.

سسیلیا مالمستروم، کمیسر بازرگانی اتحادیه اروپا نیز گفته است که افزون بر این اقدامات، اتحادیه اروپا احتمالاً به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهد کرد.

صدراعظم اتریش نیز تصمیم آمریکا برای قراردادن تعرفه‌های گمرکی روی آلومینیوم و فولاد را یک پیام کاملاً غلط ارزیابی کرد و تأکید کرد که این اقدام تأثیر منفی بر رشد اقتصادی هر دو طرف داشته و می‌تواند یک جنگ تجاری ایجاد کند.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان هم درباره این تصمیم ترامپ و عواقب آن از جمله وقوع جنگ تجاری بین کشورهای عضو ناتو هشدار داده است.

"منفرد وبر"، رئیس بزرگترین فراکسیون (حزب مردم) در پارلمان اروپا هم این انتقاد را به ترامپ وارد کرد که یک رویکرد تحریک‌آمیز بسیار خطرناک را در پیش گرفته است. به‌گفته وی یک اختلاف و درگیری تجاری به‌ضرر همه است؛ اما اگر ترامپ بدون دلیل کالاهای اروپایی و تعرفه‌های آن را گران کند اروپا هم باید برای حمایت از جایگاه‌های شغلی در این اتحادیه به این اقدامات واکنش نشان دهد.

انتهای پیام/*

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا