کاهش تعرفه واردات فولاد به صلاح کشور نیست

کاهش تعرفه واردات فولاد به صلاح کشور نیست

دنیای معدن -رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت : امروز قیمت فولاد در کشور پایین تر از نرخ های جهانی است، بنابراین کاهش تعرفه واردات به صلاح کشور نیست و انتظار می رود تولید امسال به بیش از 21 میلیون تن فولاد خام برسد.

به گزارش دنیای معدن، ' محمود اسلامیان ' روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ایران بیش از سه میلیارد تن ذخیره شناخته شده سنگ آهن دارد، 34 تریلیون متر مکعب ذخیره گاز و نیروی انسانی توانمند از مزیت های تولید فولاد کشورمان است.


رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اضافه کرد: جمهوری اسلامی در پایان سال 1396 با تولید بیش از 21 میلیون تن به جایگاه سیزدهم جهانی در این بخش دست پیدا می کند.
به گفته وی، فولاد سازان کشور، پیامد کاهش واردات 24 و 76 درصدی را به ترتیب در زمینه محصولات میانی و فولاد خام را فراهم ساختند.


اسلامیان یاداور شد: عمده واردات این بخش در کشور مربوط به ورق فولادی است و انتظار می رود با توسعه هایی که واحدهای فولادی به مورد اجرا می گذارند، در این بخش هم واردات کاسته شود.
رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران تصریح کرد: دوران گذشته به دلیل ضعف تولید برای پاسخگویی به نیاز داخل، سالیانه 6 تا 9 میلیون تن واردات صورت گرفته و امسال پیش بینی می شود، حداکثر 2 میلیون تن واردات انجام شود.


وی افزود: اکنون میانگین قیمت فولاد ایران به ازای هر تن 70 دلار ارزانتر از قیمت های جهانی است و این مهم بی سابقه است.
اسلامیان اضافه کرد: صنعت فولاد به ازای اشتغال یک نفر 30 تا 80 اشتغال در صنایع دیگر را ایجاد می کند و آمریکا هم با اعمال تعرفه ها از این بخش حمایت می کند.


وی پیش از این گفت: میانگین تعرفه فولاد در سال گذشته حدود 20 درصد بود که در مقایسه با میانگین تعرفه 45 درصدی صنعت خودرو و اکثر صنایع تکمیلی فولاد که از تعرفه های بالای 40 درصد استفاده می کنند، این تعرفه 20 درصد برای فولاد معقول و کارشناسی شده بود، زیرا تعرفه ها باید بصورت پلکانی در رشته های مختلف صنعت باشد.


همچنین رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن یادشده هم گفته بود، پیرامون خواست دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت فولاد اظهار داشت: دولت به دنبال کنترل قیمت ها در بازار است، اا در خصوص فولاد باید توجه داشت که مبنای قیمت در همه کشورها از تولیدکننده، صادرکننده و واردکننده قیمت جهانی است و اکنون قیمت فولاد در ایران پایین تر از نرخ جهانی آن است.


اسلامیان اضافه کرد: امروز دهها کشور جهان در قاره های مختلف از واردکنندگان تولیدات فولادی ایران محسوب می شوند و کشورمان باوجود شرایط تحریم از صادرکنندگان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.
وی گفت: ایران براساس سند چشم انداز 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام را هدفگذاری کرده که اکنون ظرفیت فعال فولاد کشور 29 میلیون تن است و بقیه طرح ها در چارچوب برنامه در دست اجرا قرار دارد.


حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در سفر آخر هفته گذشته خود به استان هرمزگان، ضمن اعلام رشد قابل توجه کشور در زمینه فولاد گفت: هرمزگان به قطب فولاد کشور تبدیل خواهد شد.
پیش بینی می شود امسال میزان صادرات فولاد کشور به هشت میلیون تن برسد که رکورد بی سابقه ای در زمینه صادرات این فلز راهبردی است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا