پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف دارایی‌های سمی

پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف دارایی‌های سمی

وزیر راه و شهرسازی تشکیل یک شورای مستقل زیر نظر معاون اول رییس جمهور برای تعیین تکلیف دارایی‌های سمی و برگرداندن پول از دست کسانی که ثروت ملت ایران را تصاحب کرده‌اند را پیشنهاد کرد.

به گزارش نامه نیوز، عباس آخوندی در پنجمین کنفرانس بین‌المللی صنعت احداث و انرژی اظهار کرد: مهندسان ایرانی می‌توانند با هم‌آوردهای خودشان در عرصه جهانی رقابت و همکاری داشته باشند.

وی افزود: ما در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و تنگنای مالی قرار داریم. در این شرایط از طرفی بخش عمده‌ای از جامعه جوان و تحصیلکرده مهندسی وارد بازار می‌شوند که ما نیاز به ایجاد اشتغال برای آنها داریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شرایط پساتحریم اظهار کرد: در این شرایط امیدواریم با عزم ملی راهی که دولت در 27 ماه گذشته شروع کرده با جدیت به نتیجه برسانیم.

آخوندی با بیان این‌که شرایط پساتحریم دو ویژگی سخت دارد، ادامه داد: از یک طرف فضایی برای آمدن سرمایه بین‌المللی فراهم می‌شود و از سوی دیگر رقابت سختی بین کنشگران بین‌المللی و ایرانی ایجاد می‌شود که نیاز به یک توانمندی داریم تا بتوانیم از فرصت‌های مشارکت بین‌المللی حداکثر بهره را ببریم.

وی یادآور شد: در 10 سال گذشته 100 میلیارد دلار خصوصی‌سازی صورت گرفته که نحوه اجرای آن نوعی اختلال در نظام بنگاه‌داری ایران است. بنگاه‌های خصوصی ایران بسیار رنجور شدند که برای حضور در یک هم‌آوردی بین‌المللی با کاستی جدی مواجهیم. لذا در چارچوب اقتصاد مقاومتی به این استراتژی نیازمندیم که بنگاه‌های ایرانی را به روش ساختاری تقویت کنیم.

آخوندی درباره‌ی تعیین تکلیف میزان بدهی‌های دولت و نیز تعیین تکلیف دارایی‌های سمی دو پیشنهاد ارائه کرد و گفت: دولت رقمی در حدود 100 میلیارد دلار از درآمدهای آتی نفت را در بازه زمانی 10 تا 15 ساله با نرخ بین‌المللی اقدام به انتشار اوراق اسناد معادل ارزی کند و بدین ترتیب بخشی از درآمد‌های نفتی به پاکسازی اقتصاد ایران اختصاص یابد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در مورد تعیین تکلیف دارایی‌های سمی ایران اظهار کرد: ما با انباشت بدهی‌های دولت و بدهی 100 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها مواجهیم و چاره‌ای نداریم جز این‌که یک تصمیم شجاعانه بگیریم. در این خصوص باید رانت‌هایی که به صورت غیرشفاف که میزان آن 100 هزار میلیارد تومان است بازگردانده شود.

آخوندی ادامه داد: باید یک شورای مستقل زیر نظر معاون اول رییس جمهور تشکیل شود و تکلیف این پول‌ها را مشخص کند و گرنه کسانی که ثروت ملت ایران را تصاحب کرده‌اند نشان داده‌اند اهل برگشت دادن این پول‌ها نیستند و اموال ملت را به یغما می‌برند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا