خزلی خرازی؛

وام های اعتباری خرد، بهترین سیاست تحریک تقاضا است

وام های اعتباری خرد، بهترین سیاست تحریک تقاضا است

بر اساس آموزه های اقتصاد کلان و اطلاع از تجربیات سایر کشورهای پیشرفته پرداخت وام خرد در این مقطع بهترین تصمیم برای تحریک تقاضا بوده است اما اینکه این سیاست در اقتصاد ایران همان اثری را که در سایر کشور ها می گذارد را بگذارد یا نه، مشخص نیست.

 

یکی از بهترین راهها برای خروج از رکود تحریک طرف تقاضای خرد است، به عبارتی دادن وامهای اعتباری خرد تحریک مصرف طبقه متوسط جامعه است.

حسین خزلی خرازی، مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی با بیان مطلب فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: بر اساس آموزه های اقتصاد کلان و اطلاع از تجربیات سایر کشورهای پیشرفته پرداخت وام خرد در این مقطع بهترین تصمیم و روش برای تحریک تقاضا بوده اما اینکه این سیاست در اقتصاد ایران همان اثری را که در سایر کشور ها می گذارد را بگذارد یا نه، نمی دانیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران پیچیدگی های خاص خودش را دارد، گفت: در هیچ کجای دنیا موسسات مالی شبه بانکی که در ایران وجود دارد، تأسیس نمی شوند که با وجود انواع دستور العمل ها و آیین نامه همچنان نرخهای 30 درصدی برای وام و تسهیلات می پردازند.

خزلی خرازی اظهار داشت: در هیچ جای دنیا ساختار و نظامات پولی مثل ایران نیست، بنابراین اینکه محرکهای اقتصادی و مشوقهای اقتصادی اعمال شده همان اثر که در کشورهای دیگر می گذارد، را بگذارد، مشخص نیست.

این کارشناس بازار سرمایه یک سوال بسیار مهم در شرایط فعلی را نرخ سود بین بانکی خواند و گفت: وقتی تورم به زیر 15 درصد آمده چرا نرخ سود بین بانکی هنوز در حدود 27- 28 درصد است؟

وی با بیان اینکه تقریباً دو برابر نرخ تورم نرخ سود بین بانکی است، گفت: نرخ های بهره بالا حاکی از تقاضای شدید پول است که این گره ناشناخته در اقتصاد ایران است. از طرف دیگر بخش زیادی از دارایی ها به صورت مستقیم یا وثایق در املاک و ساختمان بلوکه شده چون از جمله دارایی ها نقدشونده نیست و نقدشوندگی آن پایین آمده است.

خزلی خرازی گفت: همه این موارد پیچیدگی های اقتصاد ایران است و اساتید درجه یک اقتصاد هم پاسخ دقیقی برای آن ندارند اما امیدواریم این محرک های جدید در پایان سال 94 در چرخش مالی و خروج از رکود تأثیر بگذارد و بورسی ها نیز امیدوارند در سال 95 اثر آن در صورت های مالی دیده شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی در بخش دیگر گفتگو با "سنا" درباره دیدگاه برخی کارشناسان درباره پرداخت وام به تولیدکنندگان به جای مصرف کنندگان تصریح کرد: یک اشتباهی که سالهاست در اقتصاد ایران انجام می شود، تأمین مالی از مسیر نادرست است. متأسفانه چون اقتصاد ایران به شدت بانک محور و تصمیم گیری ها دولتی بوده بانک ها به سمت پرداخت وام های کلان رفتند در حالیکه در دنیا عموماً بانکها تأمین کننده اعتبارات خانوارها و شرکتهای متوسط هستند.

وی توضیح داد: شرکت های بزرگ و پروژه های بزرگ برای تأمین مالی به طور مستقیم در بازار سرمایه اوراق منتشر می کنند. چون طبیعی است که اگر بانکی هزار میلیارد تومان به یک شرکت وام بدهد با کوچکترین ریسک که شرکت نتواند وام را پرداخت کند بانک قفل می شود بنابراین شرکت های بزرگ باید با انتشار انواع اوراق تأمین مالی کنند.

 خزلی خرازی با اشاره به سیاست های جدید دولت گفت: از این به بعد قرار نیست بانکها به سمت پرداخت وام های چند هزار میلیاردی بروند چون بهترین روش همین است که به مصرف کننده اعتبار بدهند یا به سهامدار برای افزایش سرمایه اعتبار داده شود.

وی گفت: تسهیلات مستقیم به تولید کنندگان که بعضاً تولید کنندگانی هستند که مزیت ندارند و با مشکلات جدید دسته و پنجه نرم می کنند پیش از این تجربه شده بنابراین اعتبار دادن به تولید کنندگان بزرگ از کانال بانک ها سیاست اشتباهی است که باید برای همیشه آنرا فراموش کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا