چالش های معدن در استان کرمان تشریح شد

چالش های معدن در استان کرمان تشریح شد

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: پیگیر هستیم بتوانیم یارانه ای به زغالسنگ بدهیم و یک روش این است که شرکت زغالسنگ وامی دریافت کرده و همچنین مبلغی حدود 12 میلیارد تومان در راستای ایمنی معادن که از اصلی ترین مسائل است، از طریق حقوق دولتی و سازمان ایمیدرو پرداخت شود.

مهندس «مهدی حسینی نژاد»، با بیان اینکه در استان 42 نوع ماده معدنی شناخته شده داریم که در قالب ۴۴۵ پروانه بهره برداری در حال استخراج این مواد معدنی هستیم، اظهار کرد: استان کرمان با برداشت سالانه 63 میلیون تن انواع مواد معدنی، وصول 36 درصد از حقوق دولتی کل کشور و 21 درصد استخراج مواد معدنی ایران، رتبه اول را به لحاظ معدنی دارد.

حسینی نژاد تصریح کرد: بیش از ۵.۸ میلیارد تن ذخایر شناخته شده قطعی استان کرمان است و ۸۳ و نیم درصد این ذخایر مربوط به مس، آهن، کرومیت و زغالسنگ است که نشان می دهد ظرفیت استان بیشتر در کانی های فلزی است.

وی افزود: طبق تبصره ۶ قانون ۱۴ معادن باید ۱۵ درصد وصول حقوق دولتی به استانی که معدن دارد، برگردد.

طی 10 سال گذشته حقوق دولتی معادن به استان برنگشته است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: طبق رصد صورت گرفته، متأسفانه طی ۱۰ سال گذشته علی رغم وصولی خوبی که استان کرمان داشته، عدد قابل ملاحظه ای از این حقوق به استان برنگشته و این یک ضعف بود که راهکارهایی برای رفع این مشکل در استان دنبال می کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از معضلات حوزه معادن استان، اکتشاف است، اظهار کرد: اکتشافات قبلی ما مربوط به سال 1971 به بعد بود که عموما توسط آلمان ها، روس ها و امریکایی ها بود که بعد از آن تا ابتدای سال 94 کار اکتشافی سیستماتیک نداشتیم.

حسینی نژاد تصریح کرد: برای رفع این مشکل، پهنه هایی تعریف کردیم که 46 هزار کیلومتر از مساحت استان در قالب 25 پهنه تعریف و به شرکت های دارای توان فنی و مالی واگذار شد و اکنون کار در حال انجام است و نتایج خوبی داشته ایم و تلاش می کنیم بانک اطلاعاتی معدنی در زمینه اکتشافات در استان داشته باشیم.

70 درصد قیمت تمام شده زغالسنگ مربوط به اشتغال این معادن است

وی با اشاره به وضعیت و مشکلات معادن زغالسنگ استان بیان کرد: مشکل حوزه زغال این است که قیمت تمام شده زغالسنگ ما به شدت بالاست و با رصد موضوع مشخص شد بیش از 70 درصد قیمت تمام شده مربوط به اشتغال این معادن است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه حل مشکل این حوزه در دستور کار قرار گرفته و اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، گفت: در ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه استان کرمان شورای عالی معادن استانی را گرفت و تاکنون دو جلسه در استان تشکیل شده و دو دستور کار اصلی مربوط به زغالسنگ داشتیم زیرا یکی از چالش های اصلی استان زغال است.

وی افزود: پیگیر هستیم بتوانیم یارانه ای به زغالسنگ بدهیم و یک روش این است که شرکت زغالسنگ وامی دریافت کرده و همچنین مبلغی حدود 12 میلیارد تومان در راستای ایمنی معادن که از صلی ترین مسائل است، از طریق حقوق دولتی و سازمان ایمیدرو پرداخت شود.

حسینی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان هزینه ای بابت اکتشاف به معدنکاران می پردازد؟ اظهار کرد: ماده یک قانون معادن اشاره دارد «اکتشاف تجسس اداری به منظور یافتن کانسار است» و فرد با اراده خود ورود می کند و به دلیل اینکه ریسک و هزینه های اکتشاف بسیار بالاست، منطقی است افرادی که توانمند هستند و با علم و آگاهی ورود بکنند.

هزینه یک کیلومتر اکتشاف مقدماتی و تکمیلی 200 میلیون تومان است

وی افزود: برای پی جویی و شناسایی، به طور متوسط ب ازای هر کیلومتر 20 میلیون تومان هزینه داریم و برای اکتشاف مقدماتی و تکمیلی باید برای هر کیلومتر به طور متوسط بیش از 200 میلیون تومان هزینه بشود و ممکن است در نتیجه ذخیره ای اثبات شود یا ذخیره ای وجود نداشته باشد و یک ریسک 100 درصدی است.

حسینی نژاد ادامه داد: به همین دلیل افرادی که تا سال 92 ورود کرده بودند، عموما نتوانسته بودند نتیجه بگیرند و بیش از 6 هزار نفر متقاضی داشتیم که محدوده ها را ثبت کرده اما موفق به اکتشاف نشده بودند که در پهنه بندی، ریسک اکتشاف را پایین آورده و این تعداد را تعیین تکلیف کردیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان درباره مشکلات معدنکاران گفت: هزینه های مربوط به معدنکاری در استان کرمان و کشور ما زیاد است و مسئله دیگر این است که باید به ارزش افزوده در حوزه معدن توجه ویژه بکنیم.

وی افزود: بسیاری از معدنکارانی که در استان داریم به دلیل کمبود منابع مالی یا توان فنی نتوانسته اند زنجیره ارزش افزوده را ایجاد و چرخه را تکمیل بکنند و این از چالش های استان است.

حسینی نژاد تصریح کرد: 83 و نیم درصد ذخایر ما مربوط به مس، آهن، زغال و کرومیت است و توانسته ایم تکمیل زنجیره ارزش افزوده را در این چهار ماده در استان ایجاد کنیم اما معادن کوچک نتوانسته اند این مسیر را بروند که تلاش می کنیم یکسری هلیدینگ های معدنی را با کمک معین های اقتصادی استان ایجاد و صنایع فرآوری را در معادن کوچک نیز راه اندازی و رونقی در این معادن به وجود آوریم.

وی در ادامه درباره بدهی ذوب آهن اصفهان به شرکت زغالسنگ استان کرمان گفت: یکی از چالش های بزرگ ما در حوزه زغال این است که تک خریدار است و از دهه 50 با آغاز استخراج زغال در استان نتوانستیم خودمان را از ذوب آهن اصفهان جدا کنیم و این شرکت به دلایل مختلفی همواره نتوانسته حق و حقوق زغالسنگ ما را پرداخت بکند و شرکت ما را با چالش مواجه کرده است.

می کوشیم زغالسنگ را از تک خریدار بودن جدا کنیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: با کمک مجمع نمایندگان، اتاق بازرگانی، شرکت های توانمند استان و تشکل ها تلاش می کنیم زغال را از تک خریدار بودن جدا کرده و فضای رقابتی برای زغالسنگ ایجاد کنیم و این اتفاق افتاده و چرخه تولید میدکو در کک ایجاد شده و می تواند به عنوان متقاضی زغال ما ورود کرده و همچنین برای صادرات می توانیم اقدام کنیم و از سوی دیگر ایجاد صنایع فرآوری دیگر زغالسنگ در استان را دنبال می کنیم.

حسینی نژاد ادامه داد: متأسفانه علی رغم جلسات زیادی که گذاشته شده و آخرین نشستی که با حضور استاندار، مجمع نمایندگان، کمیسیون اقصادی مجلس و ذوب آهن اصفهان داشتیم، قرار شد حداقل، پرداخت حقوق کارگران در ماه صورت بگیرد، اما این اتفاق نیفتاده است.

وی درباره وضعیت بازنشستگان زغالسنگ استان کرمان تصریح کرد: زغال یکی از صنایع اشتغال بَر است و عموما کارگرانِ خوب معادن زغال نزدیک به هم به بازنشستگی می رسند و در فاصله بسیار کوتاهی همه مشمول شرایط بازنشستگی می شوند که این از معضلات بهره برداران معادن است اما در هر حال پیگیری می کنیم در بازنشستگی مشمولان، به آنها کمک کنیم.

می کوشیم در هجدک و باب نیزو به ظرفیت قبلی استخراج برسیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان درباره وضعیت معادن زغالسنگ هجدک بعد از تعطیلی گفت: افق یک معدن زغالسنگ هجدک و روباز معدن باب نیزو فعالیت استخراجی را آغاز کرده اند و پیگیری می کنیم به ظرفیت قبلی برسیم.

وی افزود: مسئله مهم، ایمنی این معادن است و باید شرایط ایمن ایجاد شود و با توجه به زلزله هایی که در منطقه هجدک رخ می دهد، معمولا در زمین لرزه های با ریشتر بالا، در یکی دو روز اول بعد از زلزله کار را تعطیل می کنیم و این حوادث روند استخراجی ما را با مشکل بیشتری مواجه کرده است.

حسینی نژاد یادآور شد: پیگیری می کنیم بتوانیم از محل حقوق دولتی براساس ماده 43 قانون برنامه ششم و از طریق شورای معادن استان، در سال جاری و سال آینده 20 درصد از حقوقق دولتی معادن استان را در بحث های ایمنی، بهداشت، محیط زیست، افزایش بهره وری و یا اکتشاف جدید هزینه کنیم تا ضعفی را که طی 10 سال گذشته در زمینه عدم برگشت حقوق دولتی به استان وجود داشته، جبران کنیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا