مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران:

معاملات کشف پریمیوم به زودی راه اندازی می شود

معاملات کشف پریمیوم به زودی راه اندازی می شود

در معاملات کشف پریمیوم مقدار معینی از مابه‌التفاوت قیمت مبنای کالا مورد توافق طرفین معامله قرار می‌گیرد و طرفین متعهد می‌شوند که کالا را در زمان مشخصی بر اساس قیمت نهایی که فرمولی از قیمت مبنا به‌علاوه مابه‌التفاوت توافق شده است، معامله کنند.


مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا از راه‌اندازی معاملات قرارداد کشف پریمیوم تا ۲ هفته آینده خبر داد و گفت: برای کمک به تامین مالی بازیگران بازار امکان معاملات اوراق خرید دین در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس در دست بررسی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از فارس، جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران از راه‌اندازی معاملات قراردادهای کشف پریمیوم دستکم تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: معاملات کشف پریمیوم معاملاتی هستند که بر مبنای قراردادهای بلندمدت شکل می‌گیرد و برمبنای قیمت روز کالا، خریدار می‌تواند بر اساس فرمول قیمت توافق شده در آینده با حد نوسان مشخصی با فروشنده کالا معامله کند.

وی افزود: در معاملات کشف پریمیوم مقدار معینی از مابه‌التفاوت قیمت مبنای کالا مورد توافق طرفین معامله قرار می‌گیرد و طرفین متعهد می‌شوند که کالا را در زمان مشخصی بر اساس قیمت نهایی که فرمولی از قیمت مبنا به‌علاوه مابه‌التفاوت توافق شده است، معامله کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این روش علاوه بر قیمت پایه، یک قیمت پریمیوم کشف می‌شود و در سررسید قرارداد، قیمت پایه و قیمت پریمیوم احتساب می‌شود، افزود: طرفین در ابتدای انجام توافق، باید قسمتی از ارزش حدودی معامله را نزد اتاق پایاپای به عنوان وجه‌الضمان تودیع کنند.

فلاح از راه‌اندازی معاملات قراردادهای تسویه چند مرحله‌ای کالایی در آینده نزدیک نیز سخن گفت و افزود: بر اساس این نوع قراردادها خریدار می‌تواند بطور مثال برای خرید ماهانه ۱۰۰ تن پلی اتیلن در شش ماه آینده بر اساس قیمت تابلوی معاملات با فروشنده توافق کند.

وی راه اندازی این نوع معاملات را منوط به مصوبه شواری عالی بورس دانست و گفت: دراین نوع قراردادها مناقصه‌گذار به عنوان متقاضی دریافت مقدار معین از کالا با عرضه‌کننده آن کالا در مورد انجام معامله بر اساس زمان بندی مشخص توافق می‌کند و عرضه‌کننده در ازای تحویل بخش معینی از کالا، بخشی از مبلغی که توافق شده است را دریافت می‌کند.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا به بررسی امکان معاملات قراردادهای آتی خاص و یا فوروارد (آتی) در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس اشاره کرد و افزود: این نوع قراردادها نیز در ساختار مشابه قراردادهای کشف پریمیوم بوده با این تفاوت که بر روی قیمت اعلام شده از سوی شخص توافق خواهد شد و امکان برنامه‌ریزی برای مدیران اقتصادی و تولید کننده را فراهم می‌آورد که بتوانند کالای معینی را در زمان مشخصی در آینده تحویل دهند، تا به این ترتیب تولید کننده نسبت به فروش کالا و خریدار نسبت به دریافت کالای مورد نیاز خود در آینده نگرانی نداشته باشند.

فلاح ادامه داد: ابزار دیگری نیز تحت عنوان اوراق خرید دین هم اکنون در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس در دست بررسی است که بر اساس آن، دین حاصل از فروش اقلامی که در دوره زمانی مشخصی فروخته شده، می‌تواند در بازار به کسر قیمت واگذار و نقد شود.

به گفته این مسئول، در این راستا صندوق‌های سرمایه گذاری کالایی می‌توانند این اوراق را در بازار جمع‌آوری کنند و در عین حال به تأمین مالی بنگاه‌های پایین دستی و کشف منصفانه تر قیمت‌ها با حضور رقبای جدید در تابلوی معاملات بورس کالا کمک نماید.

وی تصریح کرد: این اوراق تنها برای مشتریانی که بتوانند وجوه در سررسید را تودیع کنند، قابل اجرا خواهد بود. بر این اساس خریدار باید با ارائه ضمانت نامه بانکی به اتاق پایاپای معاملات و گشایش اعتبار اسنادی داخلی به اندازه وجه مورد نیاز برای خرید اقدام به خرید کالای مورد نظر خود در بورس کالا نماید. در ادامه نیز بانک در تاریخ سررسید وجه کالای خریداری شده را به اتاق پایاپای پرداخت و در نهایت به حساب صاحبان پول واریز می‌شود.

فلاح در خاتمه گفت: برای ارائه ضمانت نامه در فرایند مذکور هر گونه صندوق ضمانت معتبر از جمله صندوق ضمانت تعاون،صندوق ضمانت صنایع کوچک و متوسط یا صندوق ضمانت صادرات می‌توانند حضور داشته باشند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا