ایجاد اشتغال به کمک بخش خصوصی فعال در معدن

ایجاد اشتغال به کمک بخش خصوصی فعال در معدن

دنیای معدن -کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران جلسه اخیر خود را به مباحثی همچون تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در اتاق بازرگانی ایران، تحول در مدیریت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن اختصاص داد.

تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در اتاق بازرگانی ایران
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه پیشنهاد انتقال ستاد اقتصاد مقاومتی به اتاق بازرگانی داده شده است، اظهار کرد: وقتی دوره هشتم آغاز شد، در جلسه عمومی هیات نمایندگان گفتم در زمینه اقتصاد مقاومتی یا همان استراتژی توسعه صنعتی، بیشتر کشورهای دنیا از جمله کشورهای شرق آسیا این مسیر را طی کرده‌اند و در نهایت موفق شده‌اند. در نتیجه پیشنهاد ما این بود که ستاد اقتصاد مقاومتی باید در اتاق بازرگانی ایران تشکیل می‌شد. این اتفاق به بهبود عملکرد این ستاد کمک خواهد کرد، اما تاکنون این پیشنهاد عملی نشده است. بهرام شکوری تصریح کرد: ما پیشنهاد دادیم این ستاد در اتاق بازرگانی ایران مستقر شود، دفتر مقام معظم رهبری بر آن نظارت داشته باشد و آن را هدایت کند و نماینده ۳ قوه نیز حضور داشته باشند. در نهایت از تمام ظرفیت‌های کارشناسی این قوا استفاده شود و با استفاده از ظرفیت کمیسیون‌های تخصصی و استفاده از دانشگاه‌ها، راهکارهایی ارائه شود تا بر اساس آن کشور توسعه پیدا کند.وی ادامه داد: متاسفانه در آن زمان اتاق بازرگانی چندان از این موضوع استقبال نکرد اما امروز در این باره هزینه کرده است.


اشتغالزایی با معدن
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در این جلسه با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های شورای پول و اعتبار، افزود: نماینده اتاق در این شورا حضور دارد. آقای شافعی در این باره معتقدند اگر کمیسیون‌های اتاق مواردی دارند در این شورا مطرح کنند تا بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.
به گفته شکوری، دغدغه اصلی کشور، اشتغال و بیکاری است و حمایت از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به رفع این معضلات کمک می‌کند.
 بخش معدن نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رفع محرومیت ایفا می‌کند. در واقع بخش معدن می‌تواند در کنار توسعه اقتصادی به توسعه متوازن بپردازد یعنی با بهره‌برداری از معادن مناطق حاشیه از جمله روستاها در گام نخست با توسعه فرهنگی و اجتماعی همراه می‌شوند. این اتفاق از مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری می‌کند. از سویی دیگر فعالیت معادن منجر به ایجاد زیرساخت‌های اصلی می‌شود و مناطق محروم را توسعه می‌دهد. حال همانطور که رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران به آن اشاره کرد، می‌توان در زمینه اشتغالزایی و رفع محرومیت از توان بخش خصوصی کمک گرفت.


تحول در صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معدنی
در ادامه این جلسه، شکوری به تحول در مدیریت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: توصیه‌های لازم برای انجام این تحولات به صندوق داده شده است و دکتر دهقانی به عنوان ریاست این صندوق در حال پیگیری موضوع است.  صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی می‌تواند پشتوانه خوبی برای فعالان بخش خصوصی باشد تا با استفاده از ضمانتنامه‌های این صندوق فعالیت‌های خود را توسعه دهند. البته امروز بیش از هر زمانی این صندوق نیازمند افزایش سرمایه است تا بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند. این امید وجود دارد که مجلس شورای اسلامی در بررسی بودجه سال ۹۷ با افرایش سرمایه این صندوق تا سقف ۵۰۰میلیارد تومان موافقت کند. این صندوق می‌تواند به فعالیت‌های بخش معدن کمک کند اما این کمک نیازمند اعتباری است که در اختیار آن قرار می‌گیرد. خوشبختانه در دولت یازدهم و با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران آن، سرمایه صندوق تا ۱۱۰میلیارد تومان افزایش یافت و با سپرده‌گذاری این مبلغ در بانک توانستند تا ۳برابر آن را اعتبار دریافت کنند. هر چند این افزایش اعتبار اتفاق بسیار خوبی بود، اما این مبلغ برای معدن و صنایع معدنی که در ابتدای مسیر توسعه قرار دارند، چندان زیاد نیست و امروز باید توجه بیشتری به موضوع افزایش اعتبار این صندوق شود.


باید و نبایدهای وضع عوارض
اما در ادامه جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، موضوع مطرح، وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن بود. رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، عوارض سنگ آهن را یکی از مباحث مطرح شده از ابتدای دوره یازدهم (با حضور دکتر سرقینی) دانست و افزود: تعیین این عوارض چندین سال است که مطرح شده اما هنوز وضع نشده است. به اعتقاد وی هرچند این تصمیم اجرایی نشده است اما تنش‌هایی را به همراه داشته و بر فعالیت برخی معادن تاثیرگذار بوده است. اینکه وضع عوارض برای سال ۹۷ اجرایی می‌شود یا خیر، تصمیمی است که از دل وزارت صنعت، معدن و تجارت و با تایید محمد شریعتمداری، سکاندار این وزارتخانه بیرون می‌آید اما بی‌شک اجرایی شدن این تصمیم در کنار برخی نظرهای مخالف، تاثیر بسیار مثبتی برای زنجیره ارزش خواهد داشت، اما همانطور که مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو در گفت‌وگوی خود با صمت به موضوع وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن اشاره کرد، به‌هیچ‌عنوان قانون اجازه نمی‌دهد ممنوعیت صادرات ایجاد شود. وی درباره اجرایی شدن این تصمیم اظهار کرد: اگر یادمان باشد در چند سال گذشته در پی حمایت چین از واحدهای فولادی، بازار این محصول با مشکلاتی همراه شد. در نتیجه این اتفاق، دولت تعرفه بر واردات فولاد را وضع کرد. درحال‌حاضر نیز تعرفه بر واردات و اصلاح آن که به تازگی انجام شده و همچنین وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن، به دلیل حمایت از بازار بررسی می‌شود. موضوع حائز اهمیت در این باره، تکمیل زنجیره ارزش فولاد و تحقق هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است. در واقع تمامی حلقه‌های این زنجیره باید در ابتدا تامین نیاز داخل را در اولویت قرار داده و پس از آن به دنبال توسعه صادرات باشند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا