هموارکردن مسیر برای جذب سرمایه‌ خارجی

هموارکردن مسیر برای جذب سرمایه‌ خارجی
هیات‌های مختلف از سرمایه‌گذاران خارجی در دوره پساتحریم وارد کشور شده‌اند و جملگی در حال بررسی وضعیت موجود کشور برای سرمایه‌گذاری در طرح و پروژه‌های مختلف هستند. در همین راستا با برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و بیمه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کیش انتظار می‌رفت که شرکت‌های خارجی به دلیل وجود شرایط مناسب در منطقه آزاد کیش از حیث قوانین و مقررات، نقل و انتقال پولی آسان و شرایط مطلوب رفت و آمد، استقبال بیشتری نشان دهند.

در واقع از نکات مهمی که باید به آن اشاره داشت تفاوت میان امکانات موجود در تهران هم از حیث اقتصادی و هم از حیث رفاهی با کیش است. به نظر می‌رسد خارجی‌ها به‌طور کلی تهران را به‌عنوان مرکز اقتصادی بیشتر قبول دارند و از طرفی شرکت‌های بزرگ نیز در تهران می‌توانستند قوی‌تر عمل کنند.

در این بین البته جدای از مساله برگزاری نمایشگاه نکات دیگری نیز در جذب سرمایه خارجی مهم تلقی می‌شود که به سیستم بانکی و تصمیمات بانک مرکزی بازمی‌گردد. به این صورت که شرکت‌های خارجی تمایل به حضور و سرمایه‌گذاری در ایران را دارند اما به محض شکل‌گیری مذاکرات و رجوع شرکت‌های ایرانی به بانک‌ها برای ارائه تضامین دولتی یا ضمانت‌نامه بانکی به سرمایه‌گذاران خارجی، بانک‌های ایرانی به دلیل نداشتن سیاست شفاف که قاعدتا از سوی بانک مرکزی ابلاغ می‌شود قادر به همکاری نیستند، این امر قدری در بازار پول کشور با ابهام همراه است و سرمایه‌گذار خارجی در اقدام عملی سردرگم می‌شود. عدم آمادگی لازم در سیستم بانکی و شفاف‌نبودن قوانین و مقررات سبب می‌شود تا شرکت‌های خارجی که در قالب فاینانس قصد ورود به پروژه‌ها را دارند، منتظر تغییر در قوانین یا تصمیم‌گیری از سوی مقام مسوول باقی بمانند.

علاوه بر این در جذب سرمایه یا خرید سهام در بازار سرمایه نیز با شرکت‌های خارجی ترجیح می‌دهند که موسسات حسابرسی بین‌المللی حاضر در کشورهای پیشرفته، ارزیابی سهام را انجام دهند. دلیل این امر عدم پیاده‌سازی IFRS  (استانداردهای بین‌المللی حسابداری)در سطح کشور است، البته ناگفته نماند که شرکت‌های خارجی حسابرسی موسسات مورد اعتماد در داخل کشور را نیز مورد تایید قرار می‌دهند.

نکته دیگر که در بازار سرمایه بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی است، شفافیت شرکت‌های بورسی است. انتظار بر این است که در اطلاع‌رسانی وضعیت سهام، بودجه و عملکرد و پروژه‌های در دست اجرا، شرکت‌های بورسی شفافیت بیشتری در نظر گیرند. با این تفاسیر و در صورت هموار کردن مسیر و اصلاح موارد یادشده سرمایه‌گذاران خارجی با اعتماد بیشتر و راحت‌تر تصمیم به سرمایه‌گذاری در کشور خواهند گرفت.

دکتر غلامرضا سلیمانی
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا